Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook 520 kommer inte överrens med Netgear router

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 18:30

Har nyss hittat och fått en PowerBook 520. Tänkte försöka surfa lite. Har en ethernet adapter från "gammsur" ethernet (AAIU-15) till "normal". Kopplade in kabeln i Netgear routern, men nehenne, det gick inte att gå ut på nån sida. Det lokala nätverket fungerade men inget längre kom jag. Kopplade 520 direkt, utan routern, och det fungerade utmärkt, nästan.... det är ju liksom inte så värst skoj att surfa med en sån gammal herk....:D Men vad kan det vara som gör att det inte fungerade med routern? Nån port om måste öppnas eller?

Undrar också var man kan hitta äldre programvara, förutom på apples sida?
Hur fungerar 8.1 på en 520, tro?
Kan man uppdatera från 7.5.5 till 7.6.1?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 18:49

Vad är det för uppkoppling du har?
Om det är Telia eller Comhem så måste man vänta i 20 minuter när man byter hårdvara efter modemet.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 18:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
Vad är det för uppkoppling du har?
Om det är Telia eller Comhem så måste man vänta i 20 minuter när man byter hårdvara efter modemet.

Jag har 10 mbit Bostream.

Funkar routern så behöver man inte vänta med Telia. Det är bara den som får IP av Telia, datorerna får interna IP.

Har du ställt in DHCP i TCP/IP?

Jag har en Powerbook 500 med PowerPC och den kör jag 8.1 på men det är väl ingen fröjd direkt.

För det är väl en router, inte en hubb ?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 19:21

Jag kör inte routern som DHCP server så jag har inte inställt på DHCP i TCP/IP. Och ja, det är en router.

  • Medlem
  • 2003-10-13 20:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av ThunderMac
Jag kör inte routern som DHCP server så jag har inte inställt på DHCP i TCP/IP. Och ja, det är en router.

Han menar en router med en inbyggd 4 portars switch. Tro mig, jag kan Thundermacs grejer utan och innan.:D

  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 20:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Han menar en router med en inbyggd 4 portars switch. Tro mig, jag kan Thundermacs grejer utan och innan.:D

Men petjöns!:D

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-14 10:15

Har du Open Transport installerat på den?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 17:53

Hmm...det var tydligen bara att "starta om" Netgearen, den verkar ha lite skumma problem ibland..... Nåja, nu var ju det löst!:D

Fanns förresten Apple Share i 7.5.5? Det är inte jag som installerat systemet och det finns ingen "fildelning" installerad, kanske förra ägarna har tagit bort det?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 17:54

Vad är högsta versionen av Stuffit Expander man kan ha i 7.5.5? Har 4.0.1 men det kan ju inte stuffa upp nånting!;)

1
Bevaka tråden