Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dynamisk IP och egen server hemma.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag skall snart få BBB´s 8/1 ADSL. Och tänkte ha en enkel hemsida på datorn som man skall kunna nå. Kanske bygger ut den lite vid senare tillfälle med ev. mail och ftp osv.. Allt av väldigt enkel sort.

Hur funkar det? Kan man ha en server hemma? Hörde att till Windows finns det program som "lägger" ut ens IP-nummer någonstans så att det alltid går att hitta, eller något sådant.. Finns det till MacOSX?
Har även en www-adress som jag hade tänkt aktivera och använda. Alltså www.xxxxx.com -> servern hemma.

Lite undringar, är det någon som förstår vad jag menar och kan komma med svar är jag tacksam..

//Thomas

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 21:57

Det du är ute efter är dynamisk dns. Du kan regga det gratis på www.dyndns.org. Där finns även en klient för Mac OS X för att uppdatera det när/om man får ett nytt ip tilldelat sig av sin leverantör. Där finns även möjlighet att mot betalning hosta den adress som du read har köpt.

Tack, det där var det..

Är det någon som använder det? Och då speciellt med dynamiskt IP. Hur funkar det osv..

Jag har använt dyndnds med Bredbandsbolaget i ett halvår ungefär. Jag kör ingen webserver, utan har bara delat ut adressen till kompisar som skall komma åt min shared-mapp och mitt iTunes-bibliotek (ni uppgraderade väl inte till 4.0.1 ).

Det funkar kanon. När jag får nytt IP är där en liten daemon som uppdaterar pekaren.

Jag använder DNSUpdate som klientprogram. Det och ett par till finns listade på deras hemsida.

Du har en klient i din maskin. Den skickar frågor till DynDNS (eller motsvarande tjänster, sök på Yahoo , så hittar du flera stycken) och får svar tillbaka - Du har nu IP-nummer XXX.XXX.XXX.XXX. Om det har ändrats jämfört med förut så skickar klienten ett nytt paket, ändra i DNS'en och peka min domän till XXX.XXX.XXX.XXX istället. Detta görs hos DynDNS och vips, kan man besöka din webbsida via en domän-adress, fast ditt IP ändras hela tiden. Ungefär så...

/Ola

Tackar för svaren..

Nästa fråga! Den www-adress som jag "äger" hur gör man för att den skall kunna användas. Den ligger nu hos carambol här i sverige. Vad skall man säga till dem att göra? Eller hur funkar det där.. Kan den ligga kvar hos dem eller skall man flytta över den till tex DynDNS?

Vad skulle ni göra? :rolleyes:

//Thomas

Citat:

Skrevs ursprungligen av J Thomas E
Nästa fråga! Den www-adress som jag "äger" hur gör man för att den skall kunna användas. Den ligger nu hos carambol här i sverige. Vad skall man säga till dem att göra? Eller hur funkar det där.. Kan den ligga kvar hos dem eller skall man flytta över den till tex DynDNS?

Se den här sidan för att transferera din domän till Dyndns

Har själv gjort det (för något år sedan) och det fungerade helt smärtfritt.

Se även FAQ på https://www.dyndns.org/services/domains/faq.html

/Anders

Eftersom du är inne på detta spår så vill du nog ha en domän kopplad till ditt IP-nummer, där ditt IP-nummer ändras hela tiden. Eftersom de flesta andra domänhostingföretag erbjuder att ändringar införs inom 72 timmar, så måste du välja ett företag där ändringar införs på tex fem minuter eller så. Därför måste du flytta ansvaret för din domän till DynDNS (eller motsvarande företag).

Instruktioner för detta skall finnas på DynDns, men jag hittar inga. Kolla på http://www.no-ip.com istället, där fanns det bra instruktioner vad jag minns.

/Ola

Se https://www.dyndns.org/services/custom/features.html för instruktioner om hur man sätter TTL (Time To Live)

Gäller i alla fall tjänstern Custom DNS

/Anders

Själv har jag ett konto på dyndns.org.
Sedan reggade jag en .se-domän och använder gratisdns.dk som dns. Där jag la jag ett CNAME mot dyndnsdomänen.
På så sätt kommer man undan avgiften som dyndns tar för att ha ens egen domän i sina dns-servrar.

1
Bevaka tråden