Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Hörlurskontakten redo för pension

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om Apple väljer att ta bort hörlurskontakten från nästa Iphone vore det inte konstigt. De har tidigare visat sig villiga att klippa banden med föråldrad teknik, och bra alternativ finns redan idag.

Läs hela artikeln här

Det är väl sista meningen som är den springande punkten "... och den kommer förmodligen bara kosta 849 kronor ...". Apples mer eller mindre egna teknologier som Firewire, Thunderbolt och Lightning innebär/har inneburit betydligt dyrare kringutrustning pga licenser, små upplagor och annat.

Men visst, lite badwill lär väl inte stoppa Apple den här gången heller när de väl räknat på gungor och karuseller.

Ursprungligen av johan_tanying:

Det är väl sista meningen som är den springande punkten "... och den kommer förmodligen bara kosta 849 kronor ...". Apples mer eller mindre egna teknologier som Firewire, Thunderbolt och Lightning innebär/har inneburit betydligt dyrare kringutrustning pga licenser, små upplagor och annat.

Men visst, lite badwill lär väl inte stoppa Apple den här gången heller när de väl räknat på gungor och karuseller.

Tyvärr är det så. Bara titta på deras nya MacBook (utan Air/Pro-namn), USB 3.1.

Jag vet ingen som använder detta underpresterande genombrott från Apple. Jag har inte sett några vettiga adaptrar, ännu mindre från Apple själva. Datorn känns som ett grenuttag med bara ett uttag...

Ursprungligen av Segas:

Tyvärr är det så. Bara titta på deras nya MacBook (utan Air/Pro-namn), USB 3.1.

Jag vet ingen som använder detta underpresterande genombrott från Apple. Jag har inte sett några vettiga adaptrar, ännu mindre från Apple själva. Datorn känns som ett grenuttag med bara ett uttag...

Jag tror att många kan välja att köra den nya 12-tums Macbooken just tack vare dess retinaskärm, smidighet och om man redan kör molntjänster som lagring behövs nästan aldrig möjligheten att koppla in något alls. Däremot tror jag prislappen avskräcker många plus faktumet att den, som du skriver, är på samma nivå prestandamässigt som en Macbook Air 2011, som gör den begränsad till i stort sett dokumenthantering och möjligen bildhantering.

Gällande hörlurskontakten på iPhone är jag lite kluven. Ibland tycker jag det låter som en bra idé, ibland inte. Främst tänker jag inte på att koppla in hörlurar (jag har ett par TMA-1-or som kan byta sladd) utan på alla accessoarer som jag använder hörlurskontakten till. Kan bli en dyr historia.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jag tror att många kan välja att köra den nya 12-tums Macbooken just tack vare dess retinaskärm, smidighet och om man redan kör molntjänster som lagring behövs nästan aldrig möjligheten att koppla in något alls. Däremot tror jag prislappen avskräcker många plus faktumet att den, som du skriver, är på samma nivå prestandamässigt som en Macbook Air 2011, som gör den begränsad till i stort sett dokumenthantering och möjligen bildhantering.

Gällande hörlurskontakten på iPhone är jag lite kluven. Ibland tycker jag det låter som en bra idé, ibland inte. Främst tänker jag inte på att koppla in hörlurar (jag har ett par TMA-1-or som kan byta sladd) utan på alla accessoarer som jag använder hörlurskontakten till. Kan bli en dyr historia.

Du lyfter fram ännu fler argument som får MacBook att framstå som ett dåligt inköp, oavsett retina eller ej.

Jag har tre par hörlurar för olika ändamål, varpå alla kan byta sin sladd. Det lär dock inte gå att bara köpa mig en ny sladd. Ska en analog signal bara bytas ut mot en digital - utan dac eller aktiv adapter?

Nej, det är vi konsumenter som drar det kortaste strået i den här härvan.

Påtal om 30pin kontakten, saknar den rejält. Bra mycket bättre än lightning som man måste städa på fickludd..

Ett par Bowers & Wilkins P7 fast med både Lightning och Bluetooth vore ju rätt trevligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-06 22:27
Ursprungligen av Segas:

Tyvärr är det så. Bara titta på deras nya MacBook (utan Air/Pro-namn), USB 3.1.

Jag vet ingen som använder detta underpresterande genombrott från Apple. Jag har inte sett några vettiga adaptrar, ännu mindre från Apple själva. Datorn känns som ett grenuttag med bara ett uttag...

Att du inte känner någon som har den ny MacBooken är knappast relevant.
Den säljer uppenbarligen ändå.

Helt huvudlöst om man skulle skippa ett bra och tillgängligt sätt att koppla in gamla 3.5mm hörlurar. DAC, batteri och hörlursförstärkare i varje lur kommer göra dem minst 1000kr dyrare och ljudkvalitén blir troligtvis sämre. Apple lär inte kunna höja marginalerna heller då DAC och förstärkare måste sitta i luren ändå pga högtalarna. För mig är musik och bra ljud viktigare än iOS så jag är lite rädd för konsekvenserna...

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-12-06 23:54
Ursprungligen av skrotnisse92:

Påtal om 30pin kontakten, saknar den rejält. Bra mycket bättre än lightning som man måste städa på fickludd..

Jag fick städa 30pin lika ofta som jag får städa lightning. Ingen skillnad på dem där.

Ursprungligen av Segas:

Jag har tre par hörlurar för olika ändamål, varpå alla kan byta sin sladd. Det lär dock inte gå att bara köpa mig en ny sladd. Ska en analog signal bara bytas ut mot en digital - utan dac eller aktiv adapter?

Finns inget hinder att tillverkaren av lurar släpper ny sladd med inbyggd DAC.

Ursprungligen av Borttaget:

Finns inget hinder att tillverkaren av lurar släpper ny sladd med inbyggd DAC.

...och vem läggs den extra kostnaden på? Konsumenten, som vanligt.

Senast redigerat 2018-07-23 13:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-07 23:20

Idiotiskt att slopa 3.5 mm kontakten som tagits upp i en annan tråd och har lite kopplingar till andra "framsteg" Apple valt att göra med ex utfasandet av diskettstation. Ska man behöva springa runt med en extern, tung och klumpig DAC nu för 500 spänn som med stor sannolikhet bryts av i fickan?

De få millimeter man sparar ger ofantligt mycket större konsekvenser än det är värt. Och bara för att Apple säger något är framtiden betyder det inte marknaden håller med. I fallen FireWire och Thunderbolt valde Apple öppna standarder som är / var enorma framsteg på respektive område. Hur svarade markanden? Relativt svagt även om dessa standarder för vissa var en mindre revolution. Skillnad här är att man tillförde något av värde. Att ta bort 3.5 mm porten tar bara bort en fenomenal - och för vissa vital funktion.

Idiotisk ide att ta bort den för att spara 1-2 mm.

Det var någon Android-tillverkare som skippade 3,5mm-jacket tidigare i år (eller om det var förra året) så visst är det möjligt.
Själv skulle jag tycka det vore trist eftersom man då måste ha en adapter till lightning för sina favoritlurar.

På marken använder jag för det mesta Bluetooth-lurar (SBH52 som jag gillar) men det är inte så populärt på flygplan t.ex.

Nä, jag hoppas detta rykte är felaktigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-09 18:58

http://www.macrumors.com/2015/12/09/apple-add...

Problem solved! 8000 spänn, limited time offer!

  • Medlem
  • 2015-12-09 23:23
Ursprungligen av Erik.dv:

De få millimeter man sparar ger ofantligt mycket större konsekvenser än det är värt.

Idiotisk ide att ta bort den för att spara 1-2 mm.

Oavsett 3.5-kontakt eller inte vore det ett misstag att göra luren ännu tunnare. Redan nu är 5:an bättre att hålla i än 6:an. Ett riktigt bra objektiv (ev optisk zoom) vore viktigare. Och redan nu putar ju objektivet ut. Det enda man åstadkommer blir en ännu dyrare och skörare telefon som inte är bättre i fickan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-10 14:11
Ursprungligen av per s:

Oavsett 3.5-kontakt eller inte vore det ett misstag att göra luren ännu tunnare. Redan nu är 5:an bättre att hålla i än 6:an. Ett riktigt bra objektiv (ev optisk zoom) vore viktigare. Och redan nu putar ju objektivet ut. Det enda man åstadkommer blir en ännu dyrare och skörare telefon som inte är bättre i fickan.

Tjockare lur innebär en stabilare sådan med utrymme för ett större batteri. Win-win.

Ursprungligen av zappee:

Att du inte känner någon som har den ny MacBooken är knappast relevant.
Den säljer uppenbarligen ändå.

Den säljer säkert, men när stora aktörer som tex Macoteket, Jansson Data och liknande Premium-affiliader aldrig rekommenderar MacBook framför Air eller Pro, tycker jag är skrämmande för en produkt som faktiskt ska anses som "Premium" (av namnet Apple).

I mitt arbete använder vi uteslutande produkter från Apple (telefoner och datorer). Detta för att säkerhetsställa funktionalitet, driftsäkerhet och support. I april detta året var det dags att byta ut Air/Pro-modeller från 2012.

I ett gediget samarbete med Apple lades fram villkor, krav på prestanda och anslutningsmöjligheter.

MacBook föll utanför alla ramar utom driftsäkerhet. Inte ens våra säljare vill ta i datorn. Våra modem fungerar inte i praktiken om en säljare är på plats. Ibland finns inte wi-fi att tillgå, då behövs modemen (3G/4G) och direkt är den ENDA anslutningen använd.

Då får säljaren hoppas att mötet inte tar längre tid än vad batteriet håller.

Förstår du problemet? Precis som du säger är min umgängeskrets irrelevant i ämnet, men när en arbetsplats med tusentals anställda inte vill veta av detta innovativa vidunder, tycker jag det talar för sig själv hur snett det gick.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-10 22:10
Ursprungligen av Segas:

Den säljer säkert, men när stora aktörer som tex Macoteket, Jansson Data och liknande Premium-affiliader aldrig rekommenderar MacBook framför Air eller Pro, tycker jag är skrämmande för en produkt som faktiskt ska anses som "Premium" (av namnet Apple).

I mitt arbete använder vi uteslutande produkter från Apple (telefoner och datorer). Detta för att säkerhetsställa funktionalitet, driftsäkerhet och support. I april detta året var det dags att byta ut Air/Pro-modeller från 2012.

I ett gediget samarbete med Apple lades fram villkor, krav på prestanda och anslutningsmöjligheter.

MacBook föll utanför alla ramar utom driftsäkerhet. Inte ens våra säljare vill ta i datorn. Våra modem fungerar inte i praktiken om en säljare är på plats. Ibland finns inte wi-fi att tillgå, då behövs modemen (3G/4G) och direkt är den ENDA anslutningen använd.

Då får säljaren hoppas att mötet inte tar längre tid än vad batteriet håller.

Förstår du problemet? Precis som du säger är min umgängeskrets irrelevant i ämnet, men när en arbetsplats med tusentals anställda inte vill veta av detta innovativa vidunder, tycker jag det talar för sig själv hur snett det gick.

Fast den har väl aldrig varit inriktad på företagsmarknaden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-10 23:06
Ursprungligen av zappee:

Fast den har väl aldrig varit inriktad på företagsmarknaden?

Nej, Facebook-användaren med för mycket pengar på fickan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-13 09:37

När man ser Apples senaste "innovation" (batteri-puckel) blir man lätt lite orolig. Hur tänkte de där?

1
Bevaka tråden