Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ComHem och Mac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-01-14 17:32

Vet inte riktigt varför, men mitt comhem fungerar inte med min mac!!
I normala fall har jag en linux brandvägg/router kopplat till modemet, men för att jag ska kunna kolla på keynoten måste jag koppla modemet direkt till maccen.. När jag gör detta så får jag en "intern" ip adress (DHCP) tilldelat... asså får jag en adress på 169... varför? det fungerar ju på linuxen eller windows...

kan man möjligtvis bara öppna en port i brandväggen för att kunna kolla på keynoten? det skulle i princip räcka.. men skulle va glad om nån kunde hjälpa till me internet probbet också...

jag kör mac os 10.2.3
har en sawtooth..

• Medlem
  • 2003-01-14 17:46

Du måste nog starta om modemet för att få en ny adress.

• Oregistrerad
  • 2003-01-14 18:08

Man måste väl, vänta en timme innan en annan dator med annan ethernetadress kan kopplas in. Sedan ska det väl fungera.

Sören

• Medlem
  • 2003-01-14 18:48

har gjort den "rätta" omstarten (stäng av dator, starta om modem, starta dator) enligt comhem flera gånger... och olika varianter..
Men de där me mac adresser kan inte stämma, för jag kan dra ut de ur ena pc datorn å stoppa in den i nästa direkt efter å de funkar! modemet kan ju inte ha något emot maccar eller?

Prova med att öppna port 554 UDP för Quicktime

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Torbjörn Olsson:
Prova med att öppna port 554 UDP för Quicktime

Hjälper inte ett dugg om det är så att han tilldelas en ip som börjar på 169 eftersom detta är en lokal ip som man bara tilldelas när datorn inte hittar någon dhcp-server.

Testa dock att stånga av datorn och modemet. Dra igång modemet först. Låt det stå ett tag. Slå sedan på datorn. Nu bör den ha fått en riktig ip så du ska kunna surfa.

1
Bevaka tråden