Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som har en extern diskettstation...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

med SCSI-anslutning att låna ut eller sälja?
Jag behöver få in innehållet på några gamla disketter på en Powerbook från 90-talet med trasig diskettenhet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-22 08:41

Anslut den till ett nätverk och överför filerna?

Ursprungligen av frazze:

Anslut den till ett nätverk och överför filerna?

Problemet är att datorn inte har någon Ethernetkontakt. Man körde via ADB-porten på den tiden. Tror att det fanns ADB-to-Ethernet-adapter för att koppla sig till nätverket. Men en sådan är nog rätt svår att hitta nu för tiden.
Och sedan måste jag ha en dator med diskettenhet jag kan överföra filerna från. Har jag inte heller

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-22 10:00
Ursprungligen av Powerhawk:

Problemet är att datorn inte har någon Ethernetkontakt. Man körde via ADB-porten på den tiden. Tror att det fanns ADB-to-Ethernet-adapter för att koppla sig till nätverket. Men en sådan är nog rätt svår att hitta nu för tiden.
Och sedan måste jag ha en dator med diskettenhet jag kan överföra filerna från. Har jag inte heller

Nja, man körde inte på ADB-bussen (Apple Desktop Bus) för där anslut du tangentbord och mus. Det finns också en serieport bredvid där för att kunna köra SLIP/PPP och därmed TCP/IP. Väljer du den vägen så slipper du behovet av en diskstation i mottagande ända. Jag ska se om jag hittar en bra lösning till dig. Har du tillgång till en Windows eller Linux?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-22 10:01
Ursprungligen av Powerhawk:

Problemet är att datorn inte har någon Ethernetkontakt. Man körde via ADB-porten på den tiden. Tror att det fanns ADB-to-Ethernet-adapter för att koppla sig till nätverket. Men en sådan är nog rätt svår att hitta nu för tiden.
Och sedan måste jag ha en dator med diskettenhet jag kan överföra filerna från. Har jag inte heller

Du tänker på en LocalTalk till Ethernet-brygga. Den satt i serieporten som också var avsedd för nätverket.

Vad är det för disketter? "HD" med 1,4 MB går ju att läsa med en vanlig usb-ansluten diskettstation.

400/800K är värre - då behöver du en gammal mac eller lika gammal extern station. Hur. Bökigt. Som. Helst.

När du väl fått över filerna till en "vanlig" dator kan du ju kopiera allt till ett CompactFlash-kort (ett sådant där stort minneskort till digitalkameror som var vanliga för tiotalet år sedan) som först HFS/gammelmacformaterats i din gamla PB. Om den har CF-/PCMCIA-/PC-Card-läsare förstås (det har min gamla PB190 där jag bl a annat stoppade in modemkort på sin tid).

OffT: Man kan ju t.o.m. köra den gamla häcken från CF-kortet om man vill...
http://lowendmac.com/2007/silence-is-golden-r...

Tillägg: Man behöver förstås en adapter till kortet: https://www.dustinhome.se/product/5010329056/...

Senast redigerat 2015-12-22 10:48
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-22 11:28

Bra kommentar! Kan TS berätta vilken modell det gäller så kan vi komma med mer direkta förslag istf att gissa vilt...

Det gäller att kopiera över gammalt mög från gammelburkarna medan man fortfarande har en fungerande setup. Hela hårddisken om hisnande 500MB på min PB190 kopierades på sin tid över till ett styck cd-rom: PB190 -> Seriesnöre -> PM 6100 -> Ethernet -> PM G4 -> extern cd-brännare. Numera ligger nämnda cd även som skivavbild på min MBP som i sin tur synkas med Dropbox och Crashplan för ev framtida åtkomst av gamla filer.

Visserligen har jag fortfarande kvar de gamla burkarna än idag, men bara att få igång 190ans trilskande lcd-skärm, dra fram och koppla in den undanstoppade 6100an och veva igång G4an (den vill inte alltid starta) lär ta en dag eller två. Skönt att slippa...

Det är en Powerbook 170

Ingen PC Card-plats med andra ord...

Eller? Ser inte ut så här åtminstone: http://lowendmac.com/1991/powerbook-170/

Ursprungligen av johan_tanying:

Ingen PC Card-plats med andra ord...

Eller? Ser inte ut så här åtminstone: http://lowendmac.com/1991/powerbook-170/

Näpp, ingen PC Card-plats

Och vilken sorts floppies är det du har? Är det 400/800K gammelfloppies är du tämligen rökt om du inte hittar någon gammal, fungerande mac någonstans. Typ en SE/30, LCIII eller någon liknande "halvny" 680x0-gammelmac. Dessa brukar nämligen ha en "superdrive" som läser och skriver allt från 400K SS (SD?) till 1,4 MB HD. Då kan du sedan kopiera ut filerna på en vanlig 1,4 MB-diskett.

Emulera sedan en 680x0-maskin på en ny mac (SheepShaver?), hämta hem lämplig mjukvara från Macintosh Garden, kopiera in dina gamla filer via en extern usb-floppy och jobba med det du tänkt dig.

Usch vad jobbigt allt detta låter. Visserligen är det kul att pula lite med gamla saker ibland, men...

Kanske är det snabbare och lättare att göra om allt från scratch? OCR-läsa texter från gamla utskrifter?

1
Bevaka tråden