Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kan få stöd för betalningar via Imessage och telefonsamtal

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples betaltjänst Apple Pay kan få stöd för betalningar via Imessage, telefonsamtal och e-post.

Läs hela artikeln här

Låter som bra idéer.

Det är en sak med Apple Pay som jag undrat över.
Säg om en butik endast tar emot Visa och MasterCard (inte Amex), men så börjar butiken acceptera Apple Pay kommer då Apple Pay med Amex-kort att fungera?
Alltså är det Apple Pay som avgör vilka kort som fungerar eller är det ändå själva butiken (då betalningen sker med Apple Pay)?

Du betalar ju via pay till butiken, sen vilket kort du har kopplat till pay har ju inte butiken med att göra.

Ursprungligen av panther:

Du betalar ju via pay till butiken, sen vilket kort du har kopplat till pay har ju inte butiken med att göra.

Vilket betyder att alla butiker som idag inte tar emot Amex men som accepterar Apple Pay i princip tar Amex bara man går via Apple Pay?

Det är bra med alternativ men jag har svårt att tro att Apple kan rubba Swish här hos oss i Sverige. Dock har ju Apple Pay en fördel gentemot Swish, Apple Pay är gratis att använda (så vitt jag vet) och Swish kommer att börja kosta (när bankerna är överens).

Tillägg.
Såg precis att bankerna har ett fritt spelrum angående kostnader. T ex Swedbank som är min bank har gratis transaktioner för privatkunder. Så i mitt fall har Apple Pay ingen fördel

Ursprungligen av Cancerman:

Det är bra med alternativ men jag har svårt att tro att Apple kan rubba Swish här hos oss i Sverige. Dock har ju Apple Pay en fördel gentemot Swish, Apple Pay är gratis att använda (så vitt jag vet) och Swish kommer att börja kosta (när bankerna är överens).

Det sa man om internetbanker, telefonbanker, överföringar mellan banker och så vidare också. I praktiken blev det inget av det förutom under en mycket kort period. Tvivlar starkt på att de i slutänden avgiftsbelägger Swish. Då rör sig kunderna till alternativ.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-04 20:17
Ursprungligen av oldpeer:

Tvivlar starkt på att de i slutänden avgiftsbelägger Swish.

Swish kostar redan idag och kommer säkert fortsätta att göra det, liksom kreditkortstransaktioner kostar. Vår förening betalar 500 kr per år för vårt Swish-nr. Då fick vi i och för sig hösten -15 fritt (via Nordea), men om prognosen håller i sig att vi bara gör ca 40-50 transaktioner per år blir det en hög kostnad per gång. Ändå bedömer vi att den merförsäljning samt goodwill det ger till en yngre kundkrets gör att det går plus.

Pengahantering kostar alltid någon något. Någon ska ju betala Apples framtida kassako

Ursprungligen av Chaosstar:

Vilket betyder att alla butiker som idag inte tar emot Amex men som accepterar Apple Pay i princip tar Amex bara man går via Apple Pay?

Det blir väl jättebra!
Tvivlar starkt att Apple tar ut något extra för att kunden har kopplat sitt Amex kort till pay.
Det är ju oftast butikers anledning till att de inte tar emot betalning med Amex, att det tiilför butiken mer kostnader än andra kort.
Jag har då aldrig märkt att Apple belastar mig för att jag alltid haft mitt Amex-kort kopplat till iTunes/iCloud/AppleStore.
Amex kanske inte har samma kostnader för Amerikanska företag som de svenska företagen klagar på?! Eller också bryr sig inte Apple om det och tycker att de kan erbjuda den servicen till alla sina kunder?! Det gör ju de flesta vettiga företag.

Å andra sidan har det ju blivit möjligt att handla med Amex-kortet på fler ställen den senaste tiden eftersom Amex har gjort det möjligt att betala via Klarna med det. Har för mig att det kom ngt mail om det som jag bara noterade utan att egentligen läsa det.

Toppen om man även kan swisha pengar med pay
Ser fram emot att det kommer till denna del av världen, och vidareutvecklas.
Snart har Apple tagit över bankindustrin också ?

Senast redigerat 2016-01-04 20:56
Ursprungligen av IngoX:

Swish kostar redan idag och kommer säkert fortsätta att göra det, liksom kreditkortstransaktioner kostar. Vår förening betalar 500 kr per år för vårt Swish-nr. Då fick vi i och för sig hösten -15 fritt (via Nordea), men om prognosen håller i sig att vi bara gör ca 40-50 transaktioner per år blir det en hög kostnad per gång. Ändå bedömer vi att den merförsäljning samt goodwill det ger till en yngre kundkrets gör att det går plus.
Pengahantering kostar alltid någon något. Någon ska ju betala Apples framtida kassako

Din förening är en juridisk person och uppbär någon form av företagsavtal med Nordea. Och jag tycker nog att det främst är privatpersoners användning av Swish som vi talar om i den här tråden.

De som lär få betala Apples framtida "kassako" är mest troligt företagen genom att de får betala per transaktion eller ett fast månadsbelopp för obegränsat antal transaktioner. Så fungerar bank- och kreditkortsmarknaden idag (med undantag för att en del har årsavgift på korten för att täcka en del kostnader). Visst kan man då argumentera att det ändå i slutänden är kunden som betalar eftersom kostnaden ligger på butikspriserna, men det är en annan diskussion.

1
Bevaka tråden