Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spåra och hitta streamingdata

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det möjligt att spåra och hitta streamingdata i OS X?

Vad jag vill kunna göra mer specifikt är att ta reda på vad en användare har tittat på via streaming när inte några fysiska filer finns att tillgå på hårddisken. Går det på något sätt att gräva fram, eller är det helt omöjligt?

Det var mycket enklare när man tvingades ladda ner allt i form av filer..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-01-07 21:13

Little Snitch eller liknande?

Tror TS vill ha en metod för att i efterhand se vad som streamats. Vad jag vet kan man inte se sådan historik i LittleSnitch.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-01-07 21:20
Ursprungligen av pmarriott:

Tror TS vill ha en metod för att i efterhand se vad som streamats. Vad jag vet kan man inte se sådan historik i LittleSnitch.

TS kommer inte undan med mindre än att TS installerar och startar räknare på dom intressanta interfacen och tillhörande destinationer. Annars finns ingen telemetri att läsa i efterhand.

Med GlassWire (https://www.glasswire.com/) som finns till Windows kan man spara informationen och få det presenterat snyggt vad som accessats. Något motsvarande borde finnas för OS X. En OS X-version av GlassWire är under utveckling tror jag, hör med utvecklaren om det finns någon beta-version eller nåt.

Det är ju bara packet sniffing egentligen presenterat så en vanlig människa kan läsa det.

Ursprungligen av pmarriott:

Tror TS vill ha en metod för att i efterhand se vad som streamats. Vad jag vet kan man inte se sådan historik i LittleSnitch.

Ursprungligen av frazze:

TS kommer inte undan med mindre än att TS installerar och startar räknare på dom intressanta interfacen och tillhörande destinationer. Annars finns ingen telemetri att läsa i efterhand.

Rätt uppfattat, @pmarriott.

Jag tänker att ordningsmakten tenderar att verkar tro att de kan ta människor som streamar diverse olagligt material istället för att ladda ner det till sina maskiner för fysisk lagring. Då tänker jag att det borde finnas verktyg för att i efterhand kunna plocka upp vissa datafragment på vad som man har tittat på?

Att jag installerar något nu är ju till hjälp med, men inte för föregående aktivitet.

Min främsta orsak att jag funderar över detta är att jag har fått frågan av en bekant som önskar ta reda på om ett av barnen (ungdom) sitter och snokar runt på internet efter religiös extremistisk propaganda. Men det är inte riktigt mitt område mer än att jag vet att det har gått att återskapa filer som har funnits på hårddisk, även om det har raderats av användaren.

Ursprungligen av oldpeer:

Rätt uppfattat, @pmarriott.

Jag tänker att ordningsmakten tenderar att verkar tro att de kan ta människor som streamar diverse olagligt material istället för att ladda ner det till sina maskiner för fysisk lagring. Då tänker jag att det borde finnas verktyg för att i efterhand kunna plocka upp vissa datafragment på vad som man har tittat på?

Att jag installerar något nu är ju till hjälp med, men inte för föregående aktivitet.

Min främsta orsak att jag funderar över detta är att jag har fått frågan av en bekant som önskar ta reda på om ett av barnen (ungdom) sitter och snokar runt på internet efter religiös extremistisk propaganda. Men det är inte riktigt mitt område mer än att jag vet att det har gått att återskapa filer som har funnits på hårddisk, även om det har raderats av användaren.

Allt man gör på datorn loggas möjligen, men det går ju utmärkt att radera loggfiler, eller manipulera dem. Däremot lär väl internetleverantören ha loggat vilka sidor som besökts. Sen är det ju en annan fråga om man kan få tillgång till den datan. Man kan ju tycka att den som står för abonnemanget borde kunna få ut loggarna.

1
Bevaka tråden