Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flaskhals, Byta ut min Router?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får inte ut den hastigheten jag bör få och undrar om min Airport Extreme är flaskhalsen!

Från Fiber som går in i lägenheten är det draget till alla uttag i varje rum. Hastigheten är 250/100, får det även utmätt på datorn med BBK.
En kabel går in i min APE på WAN porten, den fördelar sedan DNS adresser till övriga enheter. Kabeln går sedan från APE in i en Zyxel GS 1100-16 Switch. Där går allt trådar till

* Förstärkare
* BD
* Dune Base 3D
* Nvidia Sheild 4k
* Synology DS 1815+ Server
* Philips Hue
* Samsung TV
* PS4

De trådlösa enheterna 2 st Apple TV4, 2st iPhone 6S, 2 st iPad Mini, 1 st Macbook 12" körs med Wifi över 5Ghz nätet.

När jag kopierar en fil från Macbooken till NAS så kommer jag inte upp i mer än 70mb/sec borde komma upp i 90-110?

Alla kablar är skärmade Cat 6a

Frågan är om Airporten är flaskhalsen? Hade hemma en Asus RT-AS87U igår, konfigurerade den utifrån de steg man skulle fylla i, tyckte hastigheten blev ännu sämre än vad APE gav! Vilket är konstigt med tanke på hur bra den skall vara. Kanske missade ngt?

Jag undrar mest vad är det jag gör fel, vad behöver jag byta ut?
NAS:en levererar ju 110mb/sec över Gigabit men ändå hackar det på Apple TV4 i sovrummet, att dra den trådad är ju sämre eftersom den inte har Gigabit.

Kan jag kopplat allt fel? I hallen där fibern kommer in sitter en Genexis DRG886 och en 16 portars Patch, skulle jag inte gå via Airporten så har jag ju ingen Kommunikation enheterna i mellan. Bytte ut min Netgear GS108 (250kr) switch 8 portars och trodde det skulle hjälpa.

Att kopiera en fil till Synology från datorn:

Filstorlek 4,82Gb

802.11 ac

AirPort 2,4 GHz
6 min 19 sek

AirPort 5Ghz
1 min 07 sek

För flera år sedan hade jag en Qnap 669 Pro, har för mig att en liknande fil tog 35-40 sek att överföra! Synologyn är ju betydligt snabbare nu och APE är också nyare.

Någon som är duktig på detta ?

Har du några switchar i systemet? Hade en som gått sönder på så sätt att hela nätverket blev slött men forfarande funkade.

Jag har en switch, den jag köpte igår! Genexis DRG886

Ursprungligen av @ndreas:

Jag har en switch, den jag köpte igår! Genexis DRG886

Då lär det knappast vara den, men koppla bort den och prova igen och fortsätt så med det du kan tillfälligt koppla bort. Ett jäkla jobb men bruka ringa in problemet.

Bara för att göra det lite tydligare, får du ut 90-110 Mbit/s eller MB/s?

Kolla också vilken hastighet du får ut mellan dator och accesspunkt genom att hålla inne ALT och klicka på Wi-Fi symbolen i menyraden. Titta på Tx-värdet. Det bör vara på runt 450 Mbit/s (med 802.11n) om du står bredvid den trådlösa accesspunkten.

Vilken hastighet får du ut om du ansluter med sladd till router resp. switch?

Senast redigerat 2016-01-09 08:02
Ursprungligen av pushloop:

Bara för att göra det lite tydligare, får du ut 90-110 Mbit/s eller MB/s?

Kolla också vilken hastighet du får ut mellan dator och accesspunkt genom att hålla inne ALT och klicka på Wi-Fi symbolen i menyraden. Titta på Tx-värdet. Det bör vara på runt 400 Mbit/s om du står bredvid den trådlösa accesspunkten.

Vilken hastighet får du ut om du ansluter med sladd till router resp. switch?

Sålde min MBPr precis, MB12 har ingen Ethernet port Eller jag har ingen USB-C omvandlare heller.

På Tx värdet får jag. 867 Mbit/s

Det är väl trådlösa nätet som inte håller högre hastighet helt enkelt just att överföra filer? Inte för att det är ngt jag behöver göra. Men som Time Machine Backup till NAS kan ju det vara fördelaktigt
OSX 10.11 har ju inte kvar NFS heller så man får ju köra Cifs eller SMB2

Jag har inga problem att streama 4k filmer med bitrate på 100 till Shield, det är nog det trådlösa som är lite långsamt

Efter som vi nu primärt talar om wifi.

Hur ser omgivningen ut?
Grannar med antalet wifi annan hårdvara som leker i samma generella band som wifi i 2,4 och 5Ghz-bandet.

Vad har du för noise och rssi-värde?
Enbart TX-värde säger ju inte allt.

Ursprungligen av Borttaget:

Efter som vi nu primärt talar om wifi.

Hur ser omgivningen ut?
Grannar med antalet wifi annan hårdvara som leker i samma generella band som wifi i 2,4 och 5Ghz-bandet.

Vad har du för noise och rssi-värde?
Enbart TX-värde säger ju inte allt.

Ja det är en del Wifi vad de kör på för kanaler osv är ju omöjligt att gissa.
Får denna info om mitt Wifi

Kanal: 52 (DFS, 5 Ghz, 80 Mhz)
Landskod: SE
RSSI: -50%
Brus: -90%
Tx-Hastighet: 867 Mbit/s
PHY-Läge: 802.11ac
MCS-Index: 9

Senast redigerat 2018-07-23 13:55

Finns ett bra inbyggt verktyg i OSX som kan tipsa dig om vad som möjligen är bäst.
Ta min egen anslutning som ex.

Tipsar även om denna länk som jag själv använder för att räkna ut signalkvalité
https://discussions.apple.com/docs/DOC-3394

Så här ser det ut på min MPL13, men vad är bra/riktiga värden på:
RSSI: ?
Noice: ?

Oops glömde bilden

Ursprungligen av Borttaget:

Finns ett bra inbyggt verktyg i OSX som kan tipsa dig om vad som möjligen är bäst.
Ta min egen anslutning som ex.

Tipsar även om denna länk som jag själv använder för att räkna ut signalkvalité
https://discussions.apple.com/docs/DOC-3394

Grymt.
Vad står RSSI för ? Bästa 40,44 och jag har -36

Senast redigerat 2018-07-23 13:55
Ursprungligen av Borttaget:

Ah, missade länken och om jag fattat rätt har jag ett SNR på 40db då?

Senast redigerat 2018-07-23 13:55
Ursprungligen av @ndreas:

Grymt.
Vad står RSSI för ? Bästa 40,44 och jag har -36

Bästa värdet du ser till vänster är kanal.
Och det är inte -36 som är ditt RSSI-värde.

Du har fler kategorier så skrolla i ditt fönster!

Då får jag ju 43db vilket är Excellent signal!

Måste ju vara Throughput på APE som suger.

Ursprungligen av @ndreas:

Ja det är en del Wifi vad de kör på för kanaler osv är ju omöjligt att gissa.
Får denna info om mitt Wifi

Kanal: 52 (DFS, 5 Ghz, 80 Mhz)
Landskod: SE
RSSI: -50%
Brus: -90%
Tx-Hastighet: 867 Mbit/s
PHY-Läge: 802.11ac
MCS-Index: 9

Ser ju bra ut vad gäller länkhastighet och brus, och iom att du kör 802.11ac så har du ju bra förutsättningar för att komma upp i höga hastigheter. Men som någon sa, det kan vara värt att göra en mer grundlig koll och om möjligt även testa med kabel för att hitta eller utesluta evt problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-09 11:17

Bara för att förtydliga, RSSI och Noise mäts i -dB (observera minustecknet). Det innebär att en lägre siffra är bättre än en högre (-10 ° C är varmare än -30 ° C).

1
Bevaka tråden