Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildformat?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-01-17 15:15

Jag verkar helt ha glömt vilket format man måste ha sparat t ex en skärmdump i för att kunna klippa in en sådan (som syns direkt i löpande text, ej behöver klickas å laddas ner) i ett inlägg.

Grrr.

Hur gör man nu igen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-18 18:36
Ursprungligen av Tommy66:

Jag verkar helt ha glömt vilket format man måste ha sparat t ex en skärmdump i för att kunna klippa in en sådan (som syns direkt i löpande text, ej behöver klickas å laddas ner) i ett inlägg.

Grrr.

Hur gör man nu igen?

Det går bra med .png som är OS X förinställda format och troligtvis lika bra med alla andra format som OS X kan spara skärmbilder i (.jpg .pdf .gif .tiff).

Men kanske din fråga mer gäller hur man infogar bilden rent praktiskt. Det gäller att till att börja med klicka på "Avancerad" (funkar inte i snabbsvarsrutan) och sedan bifoga bildfil. Se beskrivning i denna feedbacktråd:
http://www.99mac.se/forum/t/313304-infoga-bif...

Men återigen, det finns nog behov av att klistra den informationen överst i Feedback-forumet, för det är nog många som har svårt att hitta funktionen. Moderator @keptang ? Och när man ändå talar om layouten här på 99mac, det finns väl ingen anledning att den knappen ska vara så liten och gömd? Eller att när man klickar på "Avancerat" att man helt plötsligt citerar första inlägget? (som vi redan klagar på här) Jag tycker gränssnittet kan behöva en liten översyn. Puff på @Biberu @Dimestam eller annan admin...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-01-23 18:26
Ursprungligen av IngoX:

Det går bra med .png som är OS X förinställda format och troligtvis lika bra med alla andra format som OS X kan spara skärmbilder i (.jpg .pdf .gif .tiff).

Men kanske din fråga mer gäller hur man infogar bilden rent praktiskt. Det gäller att till att börja med klicka på "Avancerad" (funkar inte i snabbsvarsrutan) och sedan bifoga bildfil. Se beskrivning i denna feedbacktråd:
http://www.99mac.se/forum/t/313304-infoga-bif...

Men återigen, det finns nog behov av att klistra den informationen överst i Feedback-forumet, för det är nog många som har svårt att hitta funktionen. Moderator @keptang ? Och när man ändå talar om layouten här på 99mac, det finns väl ingen anledning att den knappen ska vara så liten och gömd? Eller att när man klickar på "Avancerat" att man helt plötsligt citerar första inlägget? (som vi redan klagar på här) Jag tycker gränssnittet kan behöva en liten översyn. Puff på @Biberu @Dimestam eller annan admin...

OK, tack.
Jag vet inte vad jag gjorde för fel senast som jag gjorde ett inlägg då - verkar ha glömt det från tidigare tillfällen.
För det var svårt att hitta filformat som forumverktyget köpte.
Dessutom hamnar filen (trots att jag vad jag förstår gjorde rätt, enl länkad instruktion) som klickbar i inlägget - inte som synlig direkt.
?

Sen stör jag mig på att man inte kan klippa in en skärmdump direkt i sina inlägg, att man tvingas
- ta skärmdump
- spara ner denna på sin dator
- bläddra och välja fil

... men det verkar vara en allmän lösning, i alla forum på nätet.

1
Bevaka tråden