Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mozilla sårade av Apple

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt bland annat den här artikeln är utvecklarna bakom Mozill ledsna och sårade över att Apple valde KHTML istället. En del går så långt och säger att Apple´s val av motor till Safari innebär smutskastning av Mozilla.

Safari är ett mycket trevligt program med stora potential, men ännu är det Chimera och Mozilla som är de bästa webläsarna tycker jag.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 20:31

Låt mig säga att jag inte är ett dugg förvånad över att Apple valde KHTML och inte Gekko/Mozilla. KHTML är mindre, snabbare och bättre. Jag tror att Apple upptäckte samma sak rätt snart.

Jag rapporterade några buggar hos Mozilla - gränssnittsbuggar som inte borde finnas på ett så sent stadium - och var chockad över hur ineffektivt Mozilla hanterade buggarna! Först vägrade de att inse att det handlade om buggar - fast jag bifogade skärmdumpar! De hade EN (1) person som arbetade med Mac-versionen...

[ 14 Januari 2003, 20:32: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-14 21:57

Om man måste köra Windows av någon anledning så är Phoenix en trevlig browser. (En strippad Mozilla)

Hmm, jag känner mig också lite tudelad till Safari. Chimeran kändes ju som att träffa sin blivande livskamrat, fulländad med allt som jag ville ha det (och lite mer därtill). Jag kan förstå besvikelsen hos Mozilla, det är aldrig kul att bli dumpad.

Jag har faktiskt ännu inte provat Safari, så jag kan väl egentligen inte säga bu eller bä om den, fast i ärlighetens namn börjar jag bli evinnerligt trött på borstad metall, hoppas att Apple erbjuder en möjlighet att köra vitt som Chimera. Sedan får man väl hoppas också att Apple kopierar den bakgrundstabbade surfningen den är ruskigt beroende framkallande.

Dubbelpropp 1 GHz -> Mozilla 1.2.1 tar 25 sekunder på sig för att gå från noll till att visa Google.

O-bra skulle man kunna säga. Steve poängterade bl a detta med kort starttid så det har troligen haft stor betydelse. Vad tar det att starta Explorer på PC? "Boom" för att använda Steves egna ord.

Jag känner att Safari är helt rätt. En 1.0 på det här så blir det kanon. Tabbar kommer - kan inte tänka mig något annat.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjornSE:
Hmm, jag känner mig också lite tudelad till Safari. Chimeran kändes ju som att träffa sin blivande livskamrat, fulländad med allt som jag ville ha det (och lite mer därtill).

Känner ungefär samma. Bland det bästa med utvecklingen av Chimera har ju varit att precis de funktioner man saknat lagts till eftersom. Små detaljer men viktiga. Som kontextmenyn "Copy image location" t.ex.

Men jag gillar arbetet som lagts på Safari också. Bokmärkeshanteringen är enklare i än Chimera (ännu). Och snabb är den som sagt också.

Frågan är om Chimera överlever nu. IE kommer att fortsätta användas av ren vana och känt namn. Safari kommer att användas eftersom det följer med och är ett Apple-program. Men vem laddar ner Chimera förutom ett fåtal trogna?

  • Medlem
  • 2003-01-15 00:17

Translated through a de-weaselizer, this says:

Hur skall man översätta "de-weaselizer"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 00:21

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
[QUOTE]
Men vem laddar ner Chimera förutom ett fåtal trogna?
[/quote]Sant, kommer att köra en utvärdering när version 1.0 av Safari kommer.
Lutar nog åt Navigator då också. Av en anledning, bookmarkshanteringen.
Går igenom ca 30 siter om dagen och Navigators drawersystem är genialt. Alla bookmarksen framme hela tiden. Bara att klicka och klicka vidare.

Tycker att Safari är bra på att organisera bookmarks men att snabbt gå igenom dem funkar ju inte så bra. Eller har jag missat någonting?

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: acke:
[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Adrian B:
[qb][QUOTE]...Tycker att Safari är bra på att organisera bookmarks men att snabbt gå igenom dem funkar ju inte så bra. Eller har jag missat någonting?
[/quote]Du klickar väl den lilla ikonen längst upp till vänster, eller?

Blir ju ungefär samma som att ta fram fliken i Navigator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 01:31

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Anders T:
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: acke:
[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Adrian B:
[qb][QUOTE]...Tycker att Safari är bra på att organisera bookmarks men att snabbt gå igenom dem funkar ju inte så bra. Eller har jag missat någonting?
[/quote]Du klickar väl den lilla ikonen längst upp till vänster, eller?

Blir ju ungefär samma som att ta fram fliken i Navigator.

[/quote]Men man kan ju inte ha framme bookmarkesen samtidigt som man får upp siterna, eller? . Det kan man med fliken i Navigator...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjornSE:
Jag har faktiskt ännu inte provat Safari, så jag kan väl egentligen inte säga bu eller bä om den, fast i ärlighetens namn börjar jag bli evinnerligt trött på borstad metall...

Vill du ta bort borstad metall så finns det en smidig app som fixar det. Har fått 5 av 5 av alla medlemmar på versiontracker som provat den.
Metallifizer 1.2

[ 15 Januari 2003, 09:06: Meddelandet ändrat av: Daniel Eriksson ]

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-01-15 09:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjornSE:
Jag har faktiskt ännu inte provat Safari, så jag kan väl egentligen inte säga bu eller bä om den, fast i ärlighetens namn börjar jag bli evinnerligt trött på borstad metall...

Vill du ta bort borstad metall så finns det en smidig app som fixar det. Har fått 5 av 5 av alla medlemmar på versiontracker som provat den.
Metallifizer 1.2

SafariNoBrush gör precis vad en lovar: Tar bort (eller lägger tillbaks) metallutseendet i Safari.app.
Funkar klockrent!

För övrigt tycker jag Safari är överlägsen "de andra". Snabb, snygg och intiutiv.
Gillar det avskalade gränssnittet. Dessutom är sökningen i verktygsraden (på google) suverän. Särskilt "SnapBack-funktionen!

/M

Det många kritiserar Mozilla för är just att det är så stort. Jag minns inte hur många tio-tusentals rader multiplatform-kod Mozilla är, men det är inte konstigt att Apple hellre tar och skriver om något annat som är 1/10 så stort eller mindre.

  • Medlem
  • 2003-01-15 14:43

Kanske Apple skulle ha valt denna browser istället Se denna länk!

Translated through a de-weaselizer, this says:

Hur skall man översätta "de-weaselizer"?
- - -

Weaselize betyder "att tala i dimridåer".
De-weaselize betyder alltså "i klartext"

1
Bevaka tråden