Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera SSDn i en befintlig Fusion Drive

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur är relationen mellan SSDn och hårddisken i en Fusion Drive? Går det att byta ut SSDn till en ny formaterad SSD utan annan åtgärd? Tror att det finns en kopia av SSDn på hårddisken och undrar om Fusion Driven bygger upp sig själv med den nya SSDn.
Annars måste man ju bryta relationen mellan lagringsenheterna och bygga upp en ny Fusion Drive med den nya SSDn.

Nej, det går inte.

I en Fusion drive finns ingen redundans, utan din data ligger antingen på SSD eller HDD. Dessutom kan filer ligga delvis på den ena och delvis på den andra, eftersom den jobbar med block och inte filer.

SSD och HDD är båda formaterade som Core Storage-enheter, och utgör tillsammans en grupp av logiska volymer. Sen har du en HFS+-formaterad volym ovanpå den.

Så om du tar bort SSDn kommer hela volymen att rasa, och du kommer få formatera om bägge från början.

Läs mer här:
http://www.macworld.com/article/2014011/stora...

Om du verkligen vill byta SSD får du klona all din data till en annan hårddisk först, och sen byta SSDn och formatera om alltihop enligt ovan och sen lägga tillbaka allt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej, det går inte.

I en Fusion drive finns ingen redundans, utan din data ligger antingen på SSD eller HDD. Dessutom kan filer ligga delvis på den ena och delvis på den andra, eftersom den jobbar med block och inte filer.

SSD och HDD är båda formaterade som Core Storage-enheter, och utgör tillsammans en grupp av logiska volymer. Sen har du en HFS+-formaterad volym ovanpå den.

Så om du tar bort SSDn kommer hela volymen att rasa, och du kommer få formatera om bägge från början.

Läs mer här:
http://www.macworld.com/article/2014011/stora...

Om du verkligen vill byta SSD får du klona all din data till en annan hårddisk först, och sen byta SSDn och formatera om alltihop enligt ovan och sen lägga tillbaka allt.

Tack för svaret. Jag köpte en Mac Mini Server för några år sedan och tog bort den ena hårddisken och ersatte den med en SSD. När jag gjorde en omstart frågade systemet om den skulle skapa en Fusion Drive vilket jag tackade ja till. Inget pill med Terminalen alltså. Frågan är hur jag kan bryta relationen mellan enheterna, byta ut SSDn och göra om proceduren.

Hittade svaret på macworld.com
How to split up a Fusion Drive

Senast redigerat 2016-05-17 21:22
  • Avstängd
  • 2016-05-19 15:00
Ursprungligen av Saffran:

Tack för svaret. Jag köpte en Mac Mini Server för några år sedan och tog bort den ena hårddisken och ersatte den med en SSD. När jag gjorde en omstart frågade systemet om den skulle skapa en Fusion Drive vilket jag tackade ja till. Inget pill med Terminalen alltså. Frågan är hur jag kan bryta relationen mellan enheterna, byta ut SSDn och göra om proceduren.

Hittade svaret på macworld.com
How to split up a Fusion Drive

Det där tror jag inte alls på. Finns ingen sådan funktion i OS X där den skapar en FD automatiskt åt dig.

1
Bevaka tråden