Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express Gen.1 - lösenordslåst. Hur nollställa?(problem löst, sort of)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mig veterligen har jag inte satt ett separat lösenord för min AE o skulle jag gjort det borde jag ha skrivit ner det i tex 1Password, men inget av det jag har nedskrivet eller det som är standard (public) funkar. Jag har testat att plugga ur den, allt som hände då var att den iaf återanslöt sig till mitt nätverk o nu lyser lampan grönt igen men nollställning, om jag ny tryckt på rätt ställe, funkar inte. Den begär fortfarande detta okända lösenord. Vad göra??

Den har systemversion 7.6.4, Airport Utility säger att den kan uppgraderas till 7.6.7, vilket jag också uppgraderade min Aiport Extreme till igår

Senast redigerat 2016-05-27 21:09

Hur gjorde du nollställningen?

Efter att ha googlat lite, så ser jag att det finns två olika instruktioner. Jag tror att det är den första som är den korrekta.
1. Bryt strömmen till Airport Express. Håll inne återställningsknappen (t.ex. med ett gem), och fortsätt hålla den intryckt, och koppla på strömmen igen. Fortsätt hålla knappen intryckt tills lampan på Airport Express börjar blinka snabbt (ca 5 sekunder).
2. Samma, fast utan att bryta strömmen.

Höll du inne reset tillräckligt länge (tills det börjar blinka orange)?

edit: Gör enligt #1 som Jesper ovan tipsar om.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur gjorde du nollställningen?

Efter att ha googlat lite, så ser jag att det finns två olika instruktioner. Jag tror att det är den första som är den korrekta.
1. Bryt strömmen till Airport Express. Håll inne återställningsknappen (t.ex. med ett gem), och fortsätt hålla den intryckt, och koppla på strömmen igen. Fortsätt hålla knappen intryckt tills lampan på Airport Express börjar blinka snabbt (ca 5 sekunder).
2. Samma, fast utan att bryta strömmen.

Jag gjorde #2 o då lös/blinkade lampan orange redan innan. Jag har testat #1 nu men även om jag kommer förbi lösenordsblockeringen så verkar jag inte kunna uppgradera min Express till senaste versionen. Allt som händer är att utility först kollar tillgängligheten o sedan försvinner expressen från fönstret o lampan lyser stadigt gult o så har den varit i säkert 10 min nu

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-05-27 15:07

Är den inkopplad med Ethernetkabel till något? Är det din primära router, eller en extra AE?

Ursprungligen av kenjon:

Är den inkopplad med Ethernetkabel till något? Är det din primära router, eller en extra AE?

Min Airport Extreme är min primära, denna Airport Express är kopplad m ljudkabel till förstärkaren. Den är trådlöst ansluten till Extreme'n, tror det är som utökning av mitt nät. Ingen ethernetkabel mellan dem.

De är i samma rum

Kan du inte ställa in den som ny enhet via AP-verktyget i macen då?

Ursprungligen av panther:

Kan du inte ställa in den som ny enhet via AP-verktyget i macen då?

Alltså, jag tror att den funkar alldeles utmärkt, måste bara låta bli att försöka uppdatera den till 7.6.7. Sedan om detta stämmer o jag ff kan skicka musik via den när dioden lyser grönt lär jag få testa...en annan dag. Återkommer m resultat

Uppdatering:

Jag KAN skicka musik via min Express även om jag inte uppdaterar den till 7.6.7, gör det just nu. Vägen dit är att skita i nollställningen o bara, om den börjat blinka gult, plugga ur o i den. När den lyser grönt funkar den

Ursprungligen av Mymac4ever:

Uppdatering:

Jag KAN skicka musik via min Express även om jag inte uppdaterar den till 7.6.7, gör det just nu. Vägen dit är att skita i nollställningen o bara, om den börjat blinka gult, plugga ur o i den. När den lyser grönt funkar den

Uppdatering:
Den funkar som den ska även om den blinkar gult men vad det än är som är skälet till detta så envisas Airport Utility på Macen att poppa upp konstant för att tala om för mig att den måste åtgärdas, ingen mening att stänga ner AU för då poppar det upp igen. Någon annan lösningsidé för att nollställa eländet? Expressen kräver fortfarande ett okänt lösenord, oavsett hur mycket o ofta jag "nollställer" den

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-01 10:04

Då tror jag inte du har lyckats återställa den.
Jag tycker det låter lite kort med bara 5 sekunder, har du testat vad som händer med LEDen efter 10-15 sek?
Att den blinkar gult kan vara för att den inte hittar Internet, så det behöver inte betyda något "fel", bara att den inte gillar konfigurationen.
Om du vill kan du skicka hit den, så ska jag fixa den åt dej.

1
Bevaka tråden