Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flash blockeras i nästa Safari

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple följer i Microsofts och Googles spår och blockerar Flash i nästa version av Safari. Detta på grund av säkerhetsrisken som insticksmodulen för med sig.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Piteå
  • 2016-06-15 15:31

Bra. En säkerhetsrisk som ständigt tycks behöva hållas i schack med säkerhetsuppdateringar. Onödigt i dagens värld med kapabla webbläsare där animationer och filmer är en smal sak.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-06-15 15:35

Så flashstödet försvinner i Google Chrome med?

Ursprungligen av onnyt:

Så flashstödet försvinner i Google Chrome med?

Kan jag inte hitta någon information om, men Google och Firefox följer säkert snart efter.

Bara att man implementerar så att Flash körs i en isolerad container tills skräpet helt kan fasas ut. Borde vara genomförbart tycker jag.

  • Medlem
  • 2016-06-15 16:25
Ursprungligen av onnyt:

Så flashstödet försvinner i Google Chrome med?

Nej, men default blir att det är avstängt. Flash aktiveras bara om det är enda sättet att köra en animering/video.

Var är alla röster som hyllade Flash och som inte alls trodde att Flash var dödsdömt utan skulle regera i årtionden framöver...som ansåg att Internet mer eller mindre skulle stanna av utan Flash...och som ansåg att t.ex. Jobs - som sågade skiten via fotknölarna p.g.a. säkerhets- och prestandaproblem - var en snobbig paranojiker som inte förstod verkligheten?

Senast redigerat 2016-06-15 21:56
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-09-27 13:54

Hur kommer det sig att safari (i MacOS 9-10) kräver att en film kräver Flash för att spela, men när jag öppnar samma sida på telefonen så kan jag spela filmen (givetvis utan Flash)? Har jag missat någon inställning som måste göras, eller är det bara så?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-27 14:03
Ursprungligen av andas:

Hur kommer det sig att safari (i MacOS 9-10) kräver att en film kräver Flash för att spela, men när jag öppnar samma sida på telefonen så kan jag spela filmen (givetvis utan Flash)? Har jag missat någon inställning som måste göras, eller är det bara så?

Den som gjort websidan har gjort en version utan Flash som visas när webläsaren presenterar sig som en mobil enhet (men inte brytt sig om att göra en flashfri desktop-version). Du kan ställa in att Safari presenterar sig som t.ex Safari på iOS och då få samma version som presenteras för mobilen.

Safari Inställningar > Avancerat > Visa utvecklarmenyn i menyraden (bocka i längst ner)
Sedan väljer du i menyn Utvecklare > Användaragent.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-09-27 14:09
Ursprungligen av IngoX:

Den som gjort websidan har gjort en version utan Flash som visas när webläsaren presenterar sig som en mobil enhet (men inte brytt sig om att göra en flashfri desktop-version). Du kan ställa in att Safari presenterar sig som t.ex Safari på iOS och då få samma version som presenteras för mobilen.

Safari Inställningar > Avancerat > Visa utvecklarmenyn i menyraden (bocka i längst ner)
Sedan väljer du i menyn Utvecklare > Användaragent.

Tack! Och så lame av utvecklaren. Nu är jag äntligen Flashoberonde... tror jag

1
Bevaka tråden