Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper publika betor av IOS 10 och Mac OS Sierra

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter en kortare period av förhandsversioner enbart för registrerade utvecklare släpper Apple publika betaversioner av IOS 10 och Mac OS Sierra som släpps i skarp version i höst.

Läs hela artikeln här

Finns det begränsning för äldre Macbook när det gäller test? Min Macbook Pro från 2008 t ex säger att jag inte kan installera Sierra Beta på den dator och erbjuder El Capitan Beta trots att jag har 10.11.5

  • Medlem
  • Örebro
  • 2016-07-07 23:47
Ursprungligen av Xotabych:

Finns det begränsning för äldre Macbook när det gäller test? Min Macbook Pro från 2008 t ex säger att jag inte kan installera Sierra Beta på den dator och erbjuder El Capitan Beta trots att jag har 10.11.5

Ja, hårdvarustödet för Sierra är som följer:

2009 och senare:
MacBook
iMac

2010 och senare:
MacBook Air
MacBook Pro
Mac mini
Mac Pro

Betorna funkar riktigt bra. Bra batteritid, inga program som krashar(änsålänge) allt verkar flyta bra.

Förutom Siri som suger som vanligt. Totalt meningslöst speciellt på en dator.

Ursprungligen av _empty:

Betorna funkar riktigt bra. Bra batteritid, inga program som krashar(änsålänge) allt verkar flyta bra.

Förutom Siri som suger som vanligt. Totalt meningslöst speciellt på en dator.

Jag använder EasyPark och den appen fungerade tyvärr inte men i övrigt funkar det förvånansvärt bra ??

Ursprungligen av MajorOfSweden:

Jag använder EasyPark och den appen fungerade tyvärr inte men i övrigt funkar det förvånansvärt bra ??

Jag antar att de fixar detta innan den färdiga versionen av iOS 10 släpps.

Ursprungligen av _empty:

Betorna funkar riktigt bra. Bra batteritid, inga program som krashar(änsålänge) allt verkar flyta bra.

Förutom Siri som suger som vanligt. Totalt meningslöst speciellt på en dator.

Jag tycker Siri var oväntat bra på Macen! Kan nästa viska om jag inte vill störa omgivningen, men hon hör ändå och fattar redan det mesta jag testat i alla fall. Provade att diktera ett mejl och ett sms och det gick superbra verkligen! Känns mer användbart på datorn än på telefonen där jag aldrig använder Siri.

Däremot kan jag inte uppdatera iTunes. Det händer ingenting med nedladdningen trots omstart av datorn, verkar som den frusit fast (nedladdningen alltså).

Hade problem med min iPad Pro igår när jag skulle ta ner betan, och det slutade med total återställning. Försökte både OTA och via iTunes. Fick först ta ner Sierra på datorn och sen kunde jag återställa min iPad till iOS 10. Inga problem med något egentligen nu, men Flighttrack öppnas med en varning om att den inte är optimerad för iOS 10 och inte kan köras i 64-bitarsläge vilket kan göra systemet instabilt. Hade lite dålig batteritid på telefonen de första timmarna, men jag har en känsla av det alltid är så det första dygnet, ungefär som att hela systemet ska "köras in" innan allt flyter.
I telefonappen på min 6s hade jag lite problem igår med att jag inte kunde höra något när jag blev uppringd. Satte jag på högtalaren kunde man prata med telefonen mot örat dock. Trådat headset fungerade inte alls. Efter en omstart fungerar det. Ett inkommande samtal gick inte att svara på idag eftersom slidern inte reagerade.
På datorn ser jag att två processer kör hårt på CPU'n; photoanalysisd och photolibraryd. Antar att det är något nytt i Photos som ska gå genom alla mina 160 GB bilder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-07-08 15:51
Ursprungligen av Redaktionen:

Efter en kortare period av förhandsversioner enbart för registrerade utvecklare släpper Apple publika betaversioner av IOS 10 och Mac OS Sierra som släpps i skarp version i höst.

Läs hela artikeln här

iOS 10 ser fint ut. Flyter på bra. Vet inte så mycket om batteritiden då jag installerade 10:an igår kväll. Jag har hittills upptäckt två appar som inte fungerar och det är Swish och Skånetrafikens app (startar men kan inte söka efter tider)

Även Res i Sthlm ser lite konstig ut när man söker efter en station.

Ursprungligen av Claus:

iOS 10 ser fint ut. Flyter på bra. Vet inte så mycket om batteritiden då jag installerade 10:an igår kväll. Jag har hittills upptäckt två appar som inte fungerar och det är Swish och Skånetrafikens app (startar men kan inte söka efter tider)

Skånetrafiken fungerar inte här heller.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-07-08 18:27
Ursprungligen av Claus:

iOS 10 ser fint ut. Flyter på bra. Vet inte så mycket om batteritiden då jag installerade 10:an igår kväll. Jag har hittills upptäckt två appar som inte fungerar och det är Swish och Skånetrafikens app (startar men kan inte söka efter tider)

Swish har medvetet inte aktiverat stöd då det är en beta-version. De släppte en uppdatering häromveckan som fungerar i version 10 (när den släpps utan Beta-stämpel). Enligt ett svar på deras Facebook.

Jag kör DB2 men fick höra att det var samma som PB1. Stor skillnad mot DB1, men fortfarande inte smärtfritt. Några av standardapparna kraschar fortfarande ibland på den iPhone 5S jag testar på. Västtrafik-appen verkar inte fungera, och förstås: Swish.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-07-08 18:28

I DB1 var det ett nytt trevligt "tangentbordsklick" som är borttaget på DB2/PB1. Det tycker jag är lite synd. Gillade det nya klicket.

En del appar har också grafiska problem men det är vanligt när nya API:er adderas och apparna inte hunnit gås igenom av utvecklarna.

Ursprungligen av JohannesKBA:

Swish har medvetet inte aktiverat stöd då det är en beta-version. De släppte en uppdatering häromveckan som fungerar i version 10 (när den släpps utan Beta-stämpel). Enligt ett svar på deras Facebook.

Jag kör DB2 men fick höra att det var samma som PB1. Stor skillnad mot DB1, men fortfarande inte smärtfritt. Några av standardapparna kraschar fortfarande ibland på den iPhone 5S jag testar på. Västtrafik-appen verkar inte fungera, och förstås: Swish.

Bra information om Swish. Tack

Senast redigerat 2016-07-08 19:03
  • Medlem
  • 2016-07-09 03:12

Verkar flyta på bra hos mig med, Public Beta 1 på min iPhone 6S. Tredjepartsappar strejkar ibland men det får man räkna med under betan.

Håller med, allt utom Swish fungerar för mig. Bra flyt och trevligt med de nya finesserna.

Ser fram emot iOS 10 och en ny iPhone i september. ?

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-07-09 09:48

Jag kan nämna att mitt mobila bank-id slutade fungera så jag var tvungen att installera ett nytt.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-07-09 10:26
Ursprungligen av flygarn:

Jag kan nämna att mitt mobila bank-id slutade fungera så jag var tvungen att installera ett nytt.

På vilken enhet?

Jag har inte behövt installera om mitt mobila bank-id sedan iOS 7 på min 5S, då har den fått utstå 5st betor av iOS 9, GM-versionen av iOS 9 och därefter 2st betor av iOS 10

  • Medlem
  • 2016-07-09 10:51

Siri funkade bra (default/svenska). Men sökte via Safari/Bing på webben trots att Google är förinställt i Safari. Jag rapporterade in det.

Ursprungligen av alix:

Siri funkade bra (default/svenska). Men sökte via Safari/Bing på webben trots att Google är förinställt i Safari. Jag rapporterade in det.

Om man bara säger "sök efter..." till Siri söker hon alltid Bing. Har varit så sedan iOS 6 eller 7. Man måste säga "googla..." för att få Siri att använda Google.

  • Medlem
  • 2016-07-09 11:17
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Om man bara säger "sök efter..." till Siri söker hon alltid Bing. Har varit så sedan iOS 6 eller 7. Man måste säga "googla..." för att få Siri att använda Google.

Jaha. Jag har aldrig använt Siri innan, vet bara vad det är. Jag sade bara "Hamra nationalpark" och inget mer. Det var det jag testade. Nu när jag sade "Googla Hamra nationalpark" så dök resultatet genast upp i en ny flik i Google Chrome Beta (som jag har som förinställd webbläsare i Sierra). Bra!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2016-07-09 22:55

Kan man installera iOS10 utan installation av Sierra på datorn, alltså köra 10 på telefon och paddorna?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-09 23:02
Ursprungligen av Hjopek:

Kan man installera iOS10 utan installation av Sierra på datorn, alltså köra 10 på telefon och paddorna?

Ja.

Ursprungligen av Hjopek:

Kan man installera iOS10 utan installation av Sierra på datorn, alltså köra 10 på telefon och paddorna?

Det kan du.

Beta.apple.com

  • Medlem
  • Hjo
  • 2016-07-09 23:10

En till: Kan man köra nuvarande WatchOS ihop med iOS 10?

Ursprungligen av Hjopek:

En till: Kan man köra nuvarande WatchOS ihop med iOS 10?

Japp fungerar bra det också

Ursprungligen av Cancerman:

Japp fungerar bra det också

Vissa saker kan sluta att fungera. Jag upptäckte igår att jag kunde inte slå av alarmet (timer) från klockan utan var tvungen att göra det på telefonen. Men jag tror att det är enda felet som jag upptäckt.

Däremot så ser jag framemot WatchOS 3.0. Det verkar kunna bli en riktig höjdare om vi ska tro alla rapporter.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vissa saker kan sluta att fungera. Jag upptäckte igår att jag kunde inte slå av alarmet (timer) från klockan utan var tvungen att göra det på telefonen. Men jag tror att det är enda felet som jag upptäckt.

Däremot så ser jag framemot WatchOS 3.0. Det verkar kunna bli en riktig höjdare om vi ska tro alla rapporter.

Hmm stängde av larmet på klockan senast i morse så det problemet har inte jag. Klockan och mobilen samverkar lika som innan ios10 beta för min del

Ursprungligen av Cancerman:

Hmm stängde av larmet på klockan senast i morse så det problemet har inte jag. Klockan och mobilen samverkar lika som innan ios10 beta för min del

Bra för dig

Iofs så skrev jag fel, det var timernerräkningen som inte gick att slå av. Vet inte om det spelar någon roll.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-07-13 12:04

Hemnet fungerar inte heller, det kanske någon skrivit redan.

Bevaka tråden