Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport time capsule - Egentilldelad ip adress

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har läst ett gäng andra trådarpå olika forum, med svar som hjälpt TS, men som inte funkar för mig. Så jag ställer frågan till er nu.

Förinformation:
Jag har banhof fiber. Time capsulen är kopplad till väggen via ethernet kabel.
Från time capsulen så har jag två ethernet kablar ut. Till en Mac mini (med yosemite installerat, om det kan va viktigt?) och till en Tellstick net. Sen har jag ett gäng grejer via wifi från time capsulen.

Allt har alltid funkat klockremt utan problem. Men igår nångång så slutade ethernet anslutningarna att fungera.

Alltså både till mac minin och till tellstick net.
Allt trådlöst funkar. Iphones, apple tv, logitech harmony mm.

När jag kollar nätverksinställningarna i mac miniså står det att jag har en egentilldelad ip adress och kan därför inte ansluta till nätverket.
Jag kommer inte ihåg vad ip afressen har varit tidigare, men nu har jag 169.254.xxx.xxx vilket jag tror det inte borde vara.

På wifi så har jag 10.0.1.xx
Eftersom jag inte kommer åt ethernet på nån av mina devices så antar jag att nått har hänt i time capsulen och inte att det är problem med osx?

Jag har testat att återställa time capsulen utan lyckat resultat.
Jag har testat att förnya DHCP tilldelning utan lyckat resultat.
Jag uppdaterade time capsulen till nyaste programvaran (7.7.7 tror jag?) men det hjälpte inte.

Är det nån som har haft liknande problem nyligen och vet hur jag ska lösa det?

Med vänlig hälsning, Kristoffer

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-06 08:40

Testa att koppla Macmini direkt i uttaget. Får du någon IPadress då? Om inte ligger inte felet hos dej.

Ok, riktigt skumt.
Jag testade hela dan igår, en massa olika lösningar och återställde och startade om allting flera ggr.
Nu stängde jag av mac minin och drog ut strömmentill time capsulen över natten, och imorse när jag pluggade in allt så funkar det ?
Mac mnin och tellstick net rullar fint på ethernet med shyssta ip adresser och telefonen kör bra på det trådlösa.
Jag fattar ingenting. Nån som vet vad som kan ha hänt?

Ursprungligen av kenjon:

Testa att koppla Macmini direkt i uttaget. Får du någon IPadress då? Om inte ligger inte felet hos dej.

Jag hann aldrig testa det, men då borfe väll inte det funkat med trådlöst nät via time capsulen till tex min telefon?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-06 11:24

Testade du med att bara starta om TimeCapsule?
Fick du egentilldelad IP så funkar inte de trådlösa heller. Men iOS 9 går ut via 3G/4G om WiFi inte ger någon/dålig anslutning.

Nu skrev du att du hade återställt den. Gjorde du egentligen bara en omstart?

Finns ett litet hål som du kommer åt med en nål eller motsvarande. Testa såklart även kopplat direkt till porten som du redan har fått tips om.

@Kallgren Det som är intressant nu också är att veta vilka IP-adresser du får till Mac mini och Tellstick.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-06 13:08

Precis, dina IPadresser kan ju "ta slut" och då finns det ingen kvar till din Mac....
Men din TC står väl inte som bryggkopplad?

1
Bevaka tråden