Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac testar Iphone 7 och Iphone 7 Plus

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Snabbare processor, bättre batteritid, vackrare skärm, men ingen hörlurskontakt. 99mac har testat Apples nya flaggskepp.

Läs hela artikeln här

Tack för testet!

Skummade bara igenom testet lite snabbt. Måste ju ha nått att läsa till morgonkaffet. Verkar dock vara en bra pryl.

Bristen på en riktig (vettig) hemknapp gör att Apple nu helt står utan bortförklaring för de horribla kanterna runt skärmen.

Är nog första gången jag finner mig helt utan "ha-begär" för en ny iPhone. Inkluderat SE och C. Hoppas på större nyheter under nästa års tioårsjubileum.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-09-21 23:40

Kameran verkar vara större uppgradering än jag trodde, 3GB ram i 7+ är trevligt och IP67 är fint.
Men inte tillräckligt för min del för att uppgradera från 6S+.

Tycker det är märkligt att telefonerna uppvisar olika prestanda där 7:an ofta vinner över plus-varianten men sedan är det inget som nämns alls i artikeln. Även om det är små, antagligen rätt obetydliga skillnader är det ändå skillnader och med samma hårdvara under huven känns det en smula märkligt att de inte presterar likvärdigt. Kan det ha berott på att man inte utförde testen likvärdigt? Nu vet jag inte hur dessa fungerar, men om möjligt borde båda testen ha utförts i flight mode och om internetuppkoppling krävdes så flight mode med wi-fi för att eliminera att det var något annat som eventuellt störde.

Skönt test! Tack!

Ursprungligen av trickeh2k:

Tycker det är märkligt att telefonerna uppvisar olika prestanda där 7:an ofta vinner över plus-varianten men sedan är det inget som nämns alls i artikeln. Även om det är små, antagligen rätt obetydliga skillnader är det ändå skillnader och med samma hårdvara under huven känns det en smula märkligt att de inte presterar likvärdigt. Kan det ha berott på att man inte utförde testen likvärdigt? Nu vet jag inte hur dessa fungerar, men om möjligt borde båda testen ha utförts i flight mode och om internetuppkoppling krävdes så flight mode med wi-fi för att eliminera att det var något annat som eventuellt störde.

Tack! Givetvis ska detta stå med i texten – jag har lagt till lite information om hur mobilerna är konfigurerade under testet (wifi+bluetooth på, men inga platstjänster eller strömsparläge). Har också lagt till lite om testresultaten, som också skulle ha varit med från början!

Om du inte vill bläddra igenom texten igen är det följande stycken som lagts till:

Citat:

"Både Iphone 7 och Iphone 7 Plus får mycket likartade resultat i prestandatesterna, vilket inte är konstigt då processor och annan hårdvara ska vara identiska. En skillnad som upptäckts är att den större Iphone 7 Plus har 3 gigabyte primärminne istället för 2. Detta används troligtvis åt att hantera de dubbla kamerorna (som förutom den större skärmen är den enda skillnaden mellan de två modellerna).

Anmärkningsvärt nog presterar Iphone 7 Plus trots detta något sämre i 3D Mark-testet med några få poäng. Det är ingen stor skillnad, men den är konstant även när vi kör testet flera gånger. Kanske beror skillnaden på den större skärmen där bilderna ritas upp. I Geekbench presterar de båda likadant, och i GFX Bench Metal får Plus-modellen något högre betyg – gissningsvis tack vare det extra minnet."

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-22 09:55
Ursprungligen av Erik Nyberg:

Bristen på en riktig (vettig) hemknapp gör att Apple nu helt står utan bortförklaring för de horribla kanterna runt skärmen.

Tycker jag inte. Det är rent praktiskt fördelaktigt att ha denna bezel för att man inte av misstag ska komma åt att trycka på skärmen lika lätt.

Ursprungligen av zinned:

Tycker jag inte. Det är rent praktiskt fördelaktigt att ha denna bezel för att man inte av misstag ska komma åt att trycka på skärmen lika lätt.

Vet inte vilket originellt sätt du håller telefonen på men i ett "vanligt" grepp är det störst chans att komma åt skärmen på dess långsidor, vilket som bekant är ett icke-problem på moderna smartphones. Likaså är det ett icke-problem för smartphones vars skärmar inte domineras av kanter som för tankarna till 2005.

Nej, "feltryck"-argumentet känns i allra högsta grad som rationalisering, men det har väl mycket att göra med preferens också.

Senast redigerat 2016-09-22 10:43

Lade till testbilder under skärmdelen med olika alternativ för färgprofiler. Då kan den som behöver kan syna skillnaden på Iphone och se att en bild utan profil automatiskt tolkas som rec.709 med 2,2-gamma.

Edit: så lär man sig den hårda vägen att det finns buggar i Photoshop som ändrar RGB-värden i de sparade filerna. Arrgh! Återkommer med testbilder senare.

Senast redigerat 2016-09-22 10:54
Ursprungligen av jakobnilsson:

Tack! Givetvis ska detta stå med i texten – jag har lagt till lite information om hur mobilerna är konfigurerade under testet (wifi+bluetooth på, men inga platstjänster eller strömsparläge). Har också lagt till lite om testresultaten, som också skulle ha varit med från början!

Om du inte vill bläddra igenom texten igen är det följande stycken som lagts till:

Tack för info och uppdatering! Då ter det ju sig än märkligare om plus-varianten dessutom har 1GB extra primärminne... Hmm. Har inte läst några andra tester av telefonen än men vet ni om andra fått liknande resultat?

Ursprungligen av trickeh2k:

Tack för info och uppdatering! Då ter det ju sig än märkligare om plus-varianten dessutom har 1GB extra primärminne... Hmm. Har inte läst några andra tester av telefonen än men vet ni om andra fått liknande resultat?

Plus har lite högre upplösning än den vanliga, därmed lite sämre resultat ibland.

Ursprungligen av keptang:

Plus har lite högre upplösning än den vanliga, därmed lite sämre resultat ibland.

Det glömde jag helt bort, ha! Tack.

Ursprungligen av keptang:

Plus har lite högre upplösning än den vanliga, därmed lite sämre resultat ibland.

Ja, och detta är troligtvis förklaringen till att den presterar något sämre i detta test – det enda jag kan tänka mig faktiskt om inte prestandan skiljer mellan olika individuella exemplar av 10 Fusion. Det ska dock noteras att testet utförs "offscreen", dvs scenen renderas bara av processorn och visas inte på skärmen. Det som ritas upp på skärmen är bara stillbilder var 100:e bildruta.

Men ja, tumregeln är att prestandan i vanliga Iphone och plus-modellen är i praktiken lika. Eventuell högre kraft hos Plus äts upp av större skärm (och dubbla kameror).

Som bevandrad SweClockers-läsare och -kommentator lämnas jag (efter att ha tvingats registrera mig på min PC då det inte hände något hur många gånger jag än klickade på Bli medlem på mobilen) i stor förvåning över bristen på jämförelser med konkurrerande mobiltelefoner i prestandatesterna. Är det inte i allra högsta grad relevant hur iPhone 7 står sig mot de andra tillverkarnas flaggskepp, och minst lika relevant som hur den presterar jämfört med iPad Pro, som är en helt annan typ av produkt?

Det hade räckt långt om så bara till exempel Galaxy S7 fanns med i diagrammen. Finns det inga relevanta cross-platform benchmarks eller vad är det frågan om?

Ursprungligen av Alling:

Som bevandrad SweClockers-läsare och -kommentator lämnas jag (efter att ha tvingats registrera mig på min PC då det inte hände något hur många gånger jag än klickade på Bli medlem på mobilen) i stor förvåning över bristen på jämförelser med konkurrerande mobiltelefoner i prestandatesterna. Är det inte i allra högsta grad relevant hur iPhone 7 står sig mot de andra tillverkarnas flaggskepp, och minst lika relevant som hur den presterar jämfört med iPad Pro, som är en helt annan typ av produkt?

Det hade räckt långt om så bara till exempel Galaxy S7 fanns med i diagrammen. Finns det inga relevanta cross-platform benchmarks eller vad är det frågan om?

Det är definitivt relevant, och vi har data på ingång från andra tillverkares enheter som vi kommer att publicera separat inom kort.

Ursprungligen av Redaktionen:

Snabbare processor, bättre batteritid, vackrare skärm, men ingen hörlurskontakt. 99mac har testat Apples nya flaggskepp.

Läs hela artikeln här

"Kanske rentav den mest framgångsrika konsumentprodukten överhuvudtaget. "

Snälla kom ner på jorden 99mac.

Ursprungligen av facedark:

"Kanske rentav den mest framgångsrika konsumentprodukten överhuvudtaget. "

Snälla kom ner på jorden 99mac.

Kan du nämna en bättre kandidat till den platsen. Som förändrat vardagen so pass omfattande de senaste 50 åren.

Glödlampan och elektricitet var en stund innan ?

Ursprungligen av Ancientdragon:

Kan du nämna en bättre kandidat till den platsen. Som förändrat vardagen so pass omfattande de senaste 50 åren.

Glödlampan och elektricitet var en stund innan ?

Hoppas verkligen att du skämtar Jag svarar gärna på din fråga även om du försökt förvränga vad jag citerade till en specifik gräns; internet, datorn, digitalkamera, LCD-paneler, med mera. Allt detta kom före din kära iPhone och konstigt nog används dessa saker förmodligen.. kanske mer än till enbart iphones..? Med andra ord har dessa saker förändrat vardagen betydligt mer omfattande än vad iphones någonsin kommer göra. Det enda Apple kan skryta med är att dom var pionjärer att skapa ett bra operativsystem för mobila enheter, samt en fin design till sina enheter.

Åter till ämnet, 99mac testar Iphone 7 och Iphone 7 Plus, tack.

Jag gillar helheten med iPhone 7/7+

Faktum är att de egentligen inte presenterade en enda revolutionerande eller innovativ nyhet.

Men det är just det som är charmen för mig. Med Apple slipper jag telefoner som självantänder. Jag slipper ögonskanning eller facelogin som bara fungerar en av tio gånger.

Jag får förra årets teknik fast med sådan perfektion att det sopar mattan med det nyare motståndet i prestanda testerna.

Jag får design som jag vill lämna framme på bordet och beprövade konstruktioner som håller. (Min 4:a fungerar ännu).

Istället för att vara först vill jag helt enkelt vara bäst. Jag vill ha hållbar och tidlös design, snabbt och enkelt gränssnitt, bra andrahandsvärde och reklamfria produktivitetsverktyg på köpet.

Så ja för mig är iPhone 7+ allt det där plus en kamera och det finns inte många konsumentprodukter i mitt liv som spelat på alla de strängarna.

Sen uppskattar jag såklart de 10% av internet som inte är porr och alla sjukvårdsuppfinningar som räddar liv varje dag men det är en helt annan sak.

Jag är lite trött på buzzworden revolutionerande och innovativa.

Tanken med att varje år ska innehålla en revolutionerande nyhet kommer mycket från 50-talets bilar där varje årgång innehåll nya revoluionerande nyheter som fenor eller andra kromutsmyckningar på fronten. Stora förändringar varje år men blev bilarna bättre?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-09-23 09:16

De borde skickat med en adapter åt andra hållet med. Eller är jag den enda som inte bara lyssnar på iPhone?

Ursprungligen av Ancientdragon:

Jag gillar helheten med iPhone 7/7+

Faktum är att de egentligen inte presenterade en enda revolutionerande eller innovativ nyhet.

Men det är just det som är charmen för mig. Med Apple slipper jag telefoner som självantänder. Jag slipper ögonskanning eller facelogin som bara fungerar en av tio gånger.

Jag får förra årets teknik fast med sådan perfektion att det sopar mattan med det nyare motståndet i prestanda testerna.

Jag får design som jag vill lämna framme på bordet och beprövade konstruktioner som håller. (Min 4:a fungerar ännu).

Istället för att vara först vill jag helt enkelt vara bäst. Jag vill ha hållbar och tidlös design, snabbt och enkelt gränssnitt, bra andrahandsvärde och reklamfria produktivitetsverktyg på köpet.

Så ja för mig är iPhone 7+ allt det där plus en kamera och det finns inte många konsumentprodukter i mitt liv som spelat på alla de strängarna.

Sen uppskattar jag såklart de 10% av internet som inte är porr och alla sjukvårdsuppfinningar som räddar liv varje dag men det är en helt annan sak.

Jag håller med! Förväntan verkar dock bland många vara stor på just revolutioner, som oftast bara kommer ibland. Första Iphone var en revolution, allt därefter evolution. Får mig att tänka på den här gamla men väldigt insiktsfulla krönikan av John Gruber:

http://www.macworld.com/article/1151235/macs/...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2016-09-23 13:35

Något som inte uppmärksammades i artikeln (alternativt missade jag det) är blixtarna.
Jag upplever en enorm skillnad i hur mörkerbilder med blixt blir jämfört med min 6S. MYCKET naturligare färger och inte alls så där bleka och upplysta som tidigare, båden med LED-blixten och framsidans låtsasblixt.

Ursprungligen av Pehja:

De borde skickat med en adapter åt andra hållet med. Eller är jag den enda som inte bara lyssnar på iPhone?

Dom borde skickat med en vinklad adapter också, jag kommer garanterat att bryta av kontakten vid första användningsförsöket

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-23 16:29
Ursprungligen av disktant:

Dom borde skickat med en vinklad adapter också, jag kommer garanterat att bryta av kontakten vid första användningsförsöket

Vaddå, den fastas delen av den adaptern de skickar med är väl inte större än den som sitter på en vanlig 3,5mm-plugg?

Ursprungligen av zinned:

Vaddå, den fastas delen av den adaptern de skickar med är väl inte större än den som sitter på en vanlig 3,5mm-plugg?

Vettiga lurar har vinklad plugg, originallurarna med 3,5 går ju inte att använda dom heller om man har telefonen i framfickan
men det blir till att köpa ett par trådlösa i stället

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-23 16:46
Ursprungligen av disktant:

Vettiga lurar har vinklad plugg, originallurarna med 3,5 går ju inte att använda dom heller om man har telefonen i framfickan
men det blir till att köpa ett par trådlösa i stället

My bad, jag visste inte att det var ett vedertaget faktum att lurar utan vinklad plugg inte var vettiga. Lika lite att orginallurarna inte går att använda i framfickan, det visste jag inte heller.

Detta eftersom jag inte har problem med det

Ursprungligen av zinned:

My bad, jag visste inte att det var ett vedertaget faktum att lurar utan vinklad plugg inte var vettiga. Lika lite att orginallurarna inte går att använda i framfickan, det visste jag inte heller.

Detta eftersom jag inte har problem med det

Du har för djupa fickor

Bevaka tråden