Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Identifiera störning i trådburet nätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2016-12-14 13:46

Jag administrerar ett nätverk med c:a 120 routrar och AP:s som via 9 switchar är anslutna till en Gateway.
Nu har jag skaffat Wireshark och Ping Plotter. Den senare visar att det med några minuters ojämna mellanrum kommer mycket korta avbrott alt. mycket lång svarstid från vår Gateway på EN ping. Det blir timeout efter en sekund.
Ping-signalen skickas från en server som står två meter från routern. Den skickar var 10:e sekund och nu efter 300 ping har jag max svarstid 1195 ms.

Är detta normalt eller har vi anledning vara oroliga?

Det är inte normalt. Jag gissar på en defekt enhet nånstans i nätet.

Det är nog bara att ta tjuren i hornen; Koppla loss switch för switch, tills du lokaliserar på vilket av de näten som störningen ligger, och sedan koppla ur AP:erna på den switchen, osv....

  • Medlem
  • Thailand
  • 2016-12-17 13:36
Ursprungligen av carlsson:

Det är inte normalt. Jag gissar på en defekt enhet nånstans i nätet.

Det är nog bara att ta tjuren i hornen; Koppla loss switch för switch, tills du lokaliserar på vilket av de näten som störningen ligger, och sedan koppla ur AP:erna på den switchen, osv....

Mellan servers som pingar och routern som svarar finns det bara två switchar som det skulle kunna vara. Om det inte är routern själv förstås. Får börja testa där.

Även switchar, routrar och enheter som inte sitter på samma nät kan orsaka skumma fel. Skulle jag vara dig skulle jag säkerställa genom att faktiskt koppla ur nät för nät.
Det verkar ju vara ett ganska stort nät, så det är säkert svårt att göra det på ett smärtfritt sätt, men nånstans måste man börja...

(Har själv varit med om det, en defekt HP-switch som stod och sprutade ut paket åt alla håll. Riktigt weird.)

Lycka till!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2017-05-28 11:58

Efter att ha bytt ut en kabel mellan huvudroutern och första switches blev det mycket bättre. Skall vid tillfälle byta ut en switch också.

1
Bevaka tråden