Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AFP vs. SMB på nyinstallerad Sierra 10.12.2

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, det gäller filöverföring i nätverk. AFP rullar hur fint som helst till min Synology i Sierra 10.12.2 men SMB (SMB3) är mindre roligt.

Jag har följt guiden på https://dpron.com/os-x-10-11-5-slow-smb/ för att deaktivera SMB-signing. Visst blev hastigheten bättre med detta trick men SMB ger inte alls samma fina respons i filsystemet som AFP.

För inställningarna för SMB har jag haft https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/... till hjälp. Överföringslogg är inte aktiverad. Transportkrypteringsläge av.

Tilläggas skall att Synologyn kör senaste DSM 6.0.2-8451 Update 6. macOS Sierra är 10.12.2 (16C67) och precis installerad från scratch/helt ren SSD så här finns inget gammalt bös som kan spöka. Jag kan också tillägga att Synologyn endast arbetar lokalt. Den är inte ansluten till Internet.

Vad gör jag för fel? Är det Apple som spökar? AFP är ju enl. hörsägen på väg att fasas ut. Nog borde man sett till att SMB fungerar bättre? Jag vill tro att Synologyn är rätt konfiguerad men kan givetvis ha missat något.

Tack på förhand mina vänner! God jul!

Vad får du för hastigheter?
Använder du ethernet eller WiFi? Hur ser uppkopplingen ut mot din router? Gbit-nät/WiFi (N/AC?)

Har själv en en Synology DS1812+ (som kör DSM 6.0.2-8451 Update 6) och får ut full hastighet (1Gbps/~120MB/s) via SMB med ethernet och en Asus RT-AC56U samt ett par switchar på vägen till NAS och dator.

Jag kör enbart Ethernet, dvs. Cat 5E (nytt kablage) mot Thunderbolt på MacBook Pro 13" 2015. Med AFP ligger jag runt 1Gbps (110-120MB/sek). SMB når på sin höjd upp till 100-105. Avståndet till Synologyn är under en meter. Switchar är inte inblandade.

Eftersom AFP ger hastigheter liknande dina på SMB kan det knappast vara processorn. Jag har en DS416Play som kör EXT4 på SHR-1. Alla diskar verifierade, inga SMART-fel. Synologyn har inte tilldelats några uppgifter. Inget antivirus, ingen loggtjänst eller omkodning av video i bakgrunden.

Uppföljning: det är bara att konstatera att Apples implementering av SMB inte är riktigt frisk. Jag har provat alla möjliga och omöjliga sätt att ansluta; mot switch, med router, utan router et c. Jag lägger ner. AFP gör precis det jag vill och systemet är tokstabilt på ett sätt SMB inte är.

Tråkigt!

1
Bevaka tråden