Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad Apple bör göra 2017

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac-redaktionen sammanställer den traditionsenliga önskelistan åt Apple. Det här vill vi att Apple ska göra under 2017.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2016-12-28 20:46

Gillar denna lista. Framförallt "problemet" med Siri.

  • Medlem
  • 2016-12-28 20:47

8. Minska marginalerna något.

Jo jag vet, det kommer inte att hända. Men Apples produkter är för dyra idag. Kronkursen är en del, men långt ifrån hela sanningen.

Ursprungligen av Dalle:

8. Minska marginalerna något.

Jo jag vet, det kommer inte att hända. Men Apples produkter är för dyra idag. Kronkursen är en del, men långt ifrån hela sanningen.

För ett gäng år sedan när jag köpte min första Mac så köpte jag den för att det inte riktigt fanns något annat som andades kvalité. Idag är det en annan femma, då tänker jag spontant på Microsofts egna produkter tillsammans med Windows 10 som är ljusår bättre än vad som fanns då (typ win 7). Både Apple och Microsoft har nu dyra datorer som får anses placeras i ett premiumsegment. Fortsätter Apple i denna bana så är det inte helt omöjligt att man switchar.

Håller med i princip allt!
Kräver dock inte att Apple ska överraska oss med iPhone 8, men blir självklart glad om de kommer med något nytt och kul!
Förväntar mig OLED-skärm, och allt det gamla vanliga; Snabbare, bättre kamera, iOS 11, etc etc. Men inget speciellt.
En RIKTIGT rolig överraskning hade varit att få ett glas som inte går sönder!
Dessutom, om de kunde ge lika mycket iCloud-utrymme som telefonen är stor så hade de fått många pluspoäng av konsumenterna!

Ursprungligen av Dalle:

8. Minska marginalerna något.

Jo jag vet, det kommer inte att hända. Men Apples produkter är för dyra idag. Kronkursen är en del, men långt ifrån hela sanningen.

Det tycker jag de har gjort till viss del. Grabben köpte en sprillans ny iPhone SE för ett tag sedan.. 4.400:- bara.
Airpodsen låter först dyra men när man ser vilka överpriser andra kan ta mot 3.000:- så känns 1.800:- för en alltid fungerande Apple produkt riktigt billigt.

Numera säljs ju Andoid för Applepriser, se Google Pixel.. man häpnar ju. Hur lurad kan man bli. I ett svep kändes Apples priser inte lika dyra längre.

Ursprungligen av Dalle:

8. Minska marginalerna något.

Jo jag vet, det kommer inte att hända. Men Apples produkter är för dyra idag. Kronkursen är en del, men långt ifrån hela sanningen.

Håller med om att Apple är aningen dyra. Androidsystemen kommer att knapra in om man inte minskar marginalerna.

Ursprungligen av Sportster:

Håller med om att Apple är aningen dyra. Androidsystemen kommer att knapra in om man inte minskar marginalerna.

Knapra in på vad?

  • Medlem
  • 2016-12-29 00:41

Problemet Apple har och det har visat sig mer under 2016 är att tidigare var de långt framme och hade ledartröjan inom många områden. Nu är de en i mängden. Apple är ensamma i sin hörna men har fortfarande publiken med sig som betalar bra för biljetter. Men i andra hörnan finns Google, Microsoft, Samsung, Huawei, Lenovo, HP mfl för att nämna några och de sitter inte stilla på pallen.

Apple tillverkar bra produkter men de är inte alltid bäst längre och är inte heller felfria.

Apple behöver komma med något oväntat häftigt under 2017 och dessutom en iPhone 8 som sätter jätten från Cupertino på kartan igen

De behöver inga trolleritricks. Inga magiska innovationer eller revolutionerande uppfinningar.

Följer de punkterna i artikeln och bland dessa lägger störst fokus på molnlagring (utökningen av gratis mängden) så är de hemma.

Att det sedan om ett år eller två är dags för nästa nya teknikgrej är väl självklart. Men som vanligt kommer Apple inte vara först utan ett till två år efter den lanseringen släppa sin motsvarighet och vara bäst.

Dvs om inte de blivit uppköpta av Google vid det laget ???

  • Medlem
  • International user
  • 2016-12-29 00:58
Ursprungligen av Dalle:

8. Minska marginalerna något.

Jo jag vet, det kommer inte att hända. Men Apples produkter är för dyra idag. Kronkursen är en del, men långt ifrån hela sanningen.

Apples produkter är inte dyrare än likvärdiga.

Ursprungligen av barbapappa_86:

För ett gäng år sedan när jag köpte min första Mac så köpte jag den för att det inte riktigt fanns något annat som andades kvalité. Idag är det en annan femma, då tänker jag spontant på Microsofts egna produkter tillsammans med Windows 10 som är ljusår bättre än vad som fanns då (typ win 7). Både Apple och Microsoft har nu dyra datorer som får anses placeras i ett premiumsegment. Fortsätter Apple i denna bana så är det inte helt omöjligt att man switchar.

MS produkter är än så länge mest hype.
Win7 är fortfarande att föredra framför integritetsvåldtäkten Win10.

  • Medlem
  • 2016-12-29 08:11
Ursprungligen av zappee:

Apples produkter är inte dyrare än likvärdiga.

MS produkter är än så länge mest hype.
Win7 är fortfarande att föredra framför integritetsvåldtäkten Win10.

Du menar att alla ingenjörer i världen som ritar och berättar har extra hypade produkter
Ungefär som att alla media folk har detsamma
Apple håker på att tappa utbildning sektorn till Chromebooks och om inte media folket stannar så är det endast vissa privatkunder kvar

Ursprungligen av zappee:

MS produkter är än så länge mest hype.

Kan jag hålla med om, men det säger ändå en hel del om var de är på väg.

Ursprungligen av zappee:

Win7 är fortfarande att föredra framför integritetsvåldtäkten Win10.

Ingen liten överdrift. Ja, de samlar på sig en hel del data om användarna, men det gör väl även Google & Facebook etc? Om jag inte missminner mig kan man stänga av det mesta under settings och privacy.

  • Medlem
  • 2016-12-29 08:41
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan jag hålla med om, men det säger ändå en hel del om var de är på väg.
Ingen liten överdrift. Ja, de samlar på sig en hel del data om användarna, men det gör väl även Google & Facebook etc? Om jag inte missminner mig kan man stänga av det mesta under settings och privacy.

Intressant angående data insamling

https://decentralize.today/apple-vs-google-vs...

Ja, gissa om man blev besviken på nya macbook pro. Sitter med en late 2013 som skall bytas ut nu i januari. Men det blir inte en macbook pro då den bara har 16 gig ram och jag behöver numera 32 =(

Suger ju att tappa ett gäng saker som finns i os x, men att köpa en nya dator med gammal skåpmat är inte aktuellt till det priset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-29 10:33
Ursprungligen av deezel:

Men det blir inte en macbook pro då den bara har 16 gig ram och jag behöver numera 32 =(

En sak jag undrar över är när 2016 15" Macbook Pros hårdisk har läs- och skrivhastigheter på 3.1Gbps/2.1Gbps är behovet av mycket RAM lika viktigt längre?

Jag sitter på en 2015 Macbook Pro, 16GB, redigerat, 4k material (extern thunderbolt hårddisk) för 1080p upplösning, och inte upplevt några större problem.

Ursprungligen av ne100:

En sak jag undrar över är när 2016 15" Macbook Pros hårdisk har läs- och skrivhastigheter på 3.1Gbps/2.1Gbps är behovet av mycket RAM lika viktigt längre?

Beror ju främst på användningsområde så klart. För våran del handlar det om virtuella maskiner och hastighet är viktigt och där är problemet också. Vissa delar kan man så klart ha centralt, men eftersom vi inte alltid har tillgång till nät så blir det då problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-29 11:48
Ursprungligen av deezel:

.. virtuella maskiner och hastighet är viktigt ...

Ren nyfikenhet, hur stor skillnad är det i hastighet mellan RAM minnet och hårddisken på nya Macbook Pro

  • Medlem
  • International user
  • 2016-12-29 19:49
Ursprungligen av PaO:

Du menar att alla ingenjörer i världen som ritar och berättar har extra hypade produkter
Ungefär som att alla media folk har detsamma
Apple håker på att tappa utbildning sektorn till Chromebooks och om inte media folket stannar så är det endast vissa privatkunder kvar

Har alla ingenjörer i världen MS-datorer?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ingen liten överdrift. Ja, de samlar på sig en hel del data om användarna, men det gör väl även Google & Facebook etc? Om jag inte missminner mig kan man stänga av det mesta under settings och privacy.

Ingen överdrift alls faktiskt.
Google och Facebook gör inte operativsystem, lättare att undvika.
Ja, man kan stänga av en del men tappar också funktionalitet som inte behöver skicka vidare allt om dig.

Ursprungligen av PaO:

Intressant angående data insamling

https://decentralize.today/apple-vs-google-vs...

Den där artikeln handlar om när datan redan är insamlad, då är det försent.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-12-29 20:08

Under mina 32 år på nuvarande jobbet (Systemingenjör) har jag aldrig sett en Mac-dator användas av en ingenjör, knappt av någon annan heller. :/

  • Medlem
  • 2016-12-29 21:06
Ursprungligen av mattiL:

Under mina 32 år på nuvarande jobbet (Systemingenjör) har jag aldrig sett en Mac-dator användas av en ingenjör, knappt av någon annan heller. :/

Får väl se hur Q4 försäljning blir gällande Mac.
Annars säljer ju Lenovo och HP vardera lika mycket på ett kvartal som Apple säljer Mac på ett år. Apple är en gigant när det gäller iPhone men liten när det gäller datorer. Vad hände med IBM samarbete gällande business, var det hårdvara eller bara mjukvara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-29 21:32
Ursprungligen av PaO:

Vad hände med IBM samarbete gällande business, var det hårdvara eller bara mjukvara?

Datorer också.
http://www.cio.com/article/3133945/hardware/i...

Måste nog säga att merparten av listan är i stort sett irrelevant för mig: Jag använder aldrig Siri, har inget egentligt behov av Apple Music, Apple Pay, Apple Cloud etc, inget utav dem löser något betydelsefullt problem för mig. Apple Watch (eller vilken som helst motsvarande smart watch) skulle jag inte vilja ha ens om jag fick gratis, osv.

Det jag skulle ha haft behov av, en ny MacBook Pro som är en fungerande arbetshäst och kan ersätta min early 2013 kommer inte att hända, den nya MBP vore en kraftig nedgradering vad gäller praktikalitet. Redan som det är måste jag springa omkring med en näve full av adaptrar, med den nya skulle enda lösningen vara att ha en USB-hubb med en ännu större mängd.

Jag älskar fortfarande Mac OS X för dess underliggande unix-bas, men vid någon punkt så är det inte längre en tillräcklig fördel. Jag lockas idag mer av t.ex. Microsoft Surface Pro än av någon av Apples produkter, långt mer av Googles och Microsofts molnerbjudande etc.

Som det ser ut så kommer jag att gradvis frigöra mig från alla Apple-dependencies och vara öppen för att migrera till Windows som primärsystem

  • Medlem
  • 2016-12-30 08:25
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Måste nog säga att merparten av listan är i stort sett irrelevant för mig: Jag använder aldrig Siri, har inget egentligt behov av Apple Music, Apple Pay, Apple Cloud etc, inget utav dem löser något betydelsefullt problem för mig. Apple Watch (eller vilken som helst motsvarande smart watch) skulle jag inte vilja ha ens om jag fick gratis, osv.

Det jag skulle ha haft behov av, en ny MacBook Pro som är en fungerande arbetshäst och kan ersätta min early 2013 kommer inte att hända, den nya MBP vore en kraftig nedgradering vad gäller praktikalitet. Redan som det är måste jag springa omkring med en näve full av adaptrar, med den nya skulle enda lösningen vara att ha en USB-hubb med en ännu större mängd.

Jag älskar fortfarande Mac OS X för dess underliggande unix-bas, men vid någon punkt så är det inte längre en tillräcklig fördel. Jag lockas idag mer av t.ex. Microsoft Surface Pro än av någon av Apples produkter, långt mer av Googles och Microsofts molnerbjudande etc.

Som det ser ut så kommer jag att gradvis frigöra mig från alla Apple-dependencies och vara öppen för att migrera till Windows som primärsystem

Där ser man
Intressant

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-30 09:20

8. Släpp en Apple Watch som inte behöver stödhjul (iPhone). Försök göra en iPhone killer av Watch.
9. Släpp version 2 av AirPods med volymkontroll
10. Få HomeKit att börja hända.
11. Släpp AppleTV med stöd för 4K (så jag åtminstone kan se mina foton högupplöst)
12. Trådlös laddning för alla små devices (phone, watch, airpods, etc)
13. Ett proffs-plugin till Photos med RAW-framkallning och många globala och lokala redigeringsmöjligheter (som Aperture för fem år sen)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-30 09:36
Ursprungligen av ne100:

Ren nyfikenhet, hur stor skillnad är det i hastighet mellan RAM minnet och hårddisken på nya Macbook Pro

Vet inte exakt för just Macbook Pro, men denna referens indikerar en storleksordning på att RAM är 160 gånger snabbare.
https://people.eecs.berkeley.edu/~rcs/researc...

Min MacbookPro från 2013 har 16GB och jag känner mig oimponerad av att Apple tre år senare inte lyckats röra sig en millimeter. För mig handlar det inte om absoluta storheter på minnet utan om hur mycket minne X kronor kan köpa. Vad hände med Moores lag?

Flytta in i rymdskeppet och ge sig av ? ?
Skämt åsido, hoppas de har mer tid för uppdateringar av produkter när de gjort flytten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-30 10:38
Ursprungligen av mattiL:

Under mina 32 år på nuvarande jobbet (Systemingenjör) har jag aldrig sett en Mac-dator användas av en ingenjör, knappt av någon annan heller. :/

Säger väl mest om din umgängeskrets
Jag ser massor med ingenjörer (och andra) med Mac.

Kanske dags för Apple att ge andra datortillverkare licens för macOS. Igen.

Liksom de inte förmådde uppgradera sin bildskärm (och istället marknadsför en LG-skärm) skulle de kunna samarbeta med utvalda datortillverkare som är mer lyhörda för vad olika kategorier av proffsanvändare behöver.

Presenteras på WWDC i juni.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Kanske dags för Apple att ge andra datortillverkare licens för macOS. Igen.

Liksom de inte förmådde uppgradera sin bildskärm (och istället marknadsför en LG-skärm) skulle de kunna samarbeta med utvalda datortillverkare som är mer lyhörda för vad olika kategorier av proffsanvändare behöver.

Presenteras på WWDC i juni.

Har också funderat på detta, men är lite kluven.

Det är ju det: Apple KAN om de vill! Det har de visat tydligt fram tills nu.

Men det verkar som de har fått nån form av kollektivt idiot-tänk. När man prioriterar tunnhet (iMac och MacBook) och litenhet (Mac Pro) framför prestanda, så har man inte förstått marknaden och behovet.

Jag säger inte att man ska sluta med tunna datorer, men det hade varit trevligt - och behövligt - med alternativ!

Frustrerande.

Bevaka tråden