Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Clean Install Sierra

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ush, det blev massor av problem efter den senaste Sierra 10.12.3 säkerhetsuppdateringen.

Skapat ny användare, och hållt på ett tag för att se om det gick att fixa….
men det är nog dags att göra en clean install.
Det var säkert 8-9 år sedan. Så lite råd och tips så det inte går fel.
Märker att jag har glömt bort sånt här en del, när man bara uppgraderar och uppgraderar.
Tittade i preferensmappen, där fanns massor av gammalt skräp från ~10 år tillbaka.
Sen får man väl manuellt hålla på och flytta över filer och ställa in allt på nytt.

Säkerhetskopior: Har kvar TimeMachine på 2 olika diskar innan jag uppgraderade till 10.12.3 från den 25/1 innan 10.12.3 uppgraderingen. Har låtit TimeMachine fortsätta även efter jag hållt på och mecka och försökt fixa det här med nya installationer och lite städning.
Även CCC från den 24/1.

Vad ska jag tänka på? Hur migrerar man bäst utan att få med allt gammalt.
Alltså, jag vill inte lägga in TimeMachine kopian, utan få ett fräscht system och manuellt föra över inställningar och filer. Hur gör jag det smidigast?
Det är väl bra att göra CCC kopia även på det helt nya systemet på en annan disk, tänker jag

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nja, jag vill ha en helt ny användare men migrera all info.
Gör man det bäst med Migration assistant? Har aldrig använt det utan bara restore ifrån TimeMachine.
Jag vill alltså inte återställa all info från TimeMachine för då får jag ju tillbaka det som är korrupt ifrån tidigare user och eventuellt om det är korrupt i systemet också.
Jag vill bara ha tillbaka program inställningar. Nya user inställningar kan jag nog göra manuellt.

Gör en TM-backup samt en Carbon-copy backup, så att du har datan säkrad på minst två ställen. Starta om datorn med Cmd-R och radera Macintosh HD med Skivverktyg. Installera om macOS. Skapa en ny användare.

Anslut Carbon Copy-disken och kopiera tillbaka innehållet i Dokumentmappen, Bilder, Filmer, Skrivbord och Musik till respektive mapp på den nya användaren.

Välj menyn "Gå-->Gå till mapp" i Finder och drag och släpp användarmappen från backupen i fönstret. Lägg till /Bibliotek i slutet och tryck "Gå" för att öppna den osynliga Biblioteksmappen. Skapa en ny mapp på skrivbordet och kopiera innehållet i Biblioteksmappen dit. På så vis kan du allt eftersom kopiera tillbaka inställningsfiler från tex. Preferences-mappen, Safari-bokmärken, mail-bibliotek, mm.

Installera om alla program.

Ursprungligen av Mattias A:

Gör en TM-backup samt en Carbon-copy backup, så att du har datan säkrad på minst två ställen. Starta om datorn med Cmd-R och radera Macintosh HD med Skivverktyg. Installera om macOS. Skapa en ny användare.

Anslut Carbon Copy-disken och kopiera tillbaka innehållet i Dokumentmappen, Bilder, Filmer, Skrivbord och Musik till respektive mapp på den nya användaren.

Välj menyn "Gå-->Gå till mapp" i Finder och drag och släpp användarmappen från backupen i fönstret. Lägg till /Bibliotek i slutet och tryck "Gå" för att öppna den osynliga Biblioteksmappen. Skapa en ny mapp på skrivbordet och kopiera innehållet i Biblioteksmappen dit. På så vis kan du allt eftersom kopiera tillbaka inställningsfiler från tex. Preferences-mappen, Safari-bokmärken, mail-bibliotek, mm.

Ja, så långt är jag med, det har jag tänkt på, fast lite krångligare, det låter bra

Ursprungligen av Mattias A:

Installera om alla program.

Måste jag installera om alla program, kan jag inte flytta inställningar, application Support och prefs etc ifrån någonstans i tidigare system (application support) tex eller/och tidigare användares inställningar (application support).

Det var installera och registrera om alla program som jag tänkte jag ville slippa

Ursprungligen av panther:

Ja, så långt är jag med, det har jag tänkt på, fast lite krångligare, det låter bra

Måste jag installera om alla program, kan jag inte flytta inställningar, application Support och prefs etc ifrån någonstans i tidigare system (application support) tex eller/och tidigare användares inställningar (application support).

Det var installera och registrera om alla program som jag tänkte jag ville slippa

Välj i så fall återställning från TimeMachine-kopia, men välj bort din användarmapp. Dock, om du har haft problem, kanske det ändå är bättre att installera om allt för att vara säker på att inte få tillbaka några problem som eventuellt är kopplat till något eller några program.

Ursprungligen av Mattias A:

Välj i så fall återställning från TimeMachine-kopia, men välj bort din användarmapp. Dock, om du har haft problem, kanske det ändå är bättre att installera om allt för att vara säker på att inte få tillbaka några problem som eventuellt är kopplat till något eller några program.

Hmm, så man kan återställa systemet utan användarna. Det kan ju vara något att prova först.
Så då finns alla reg och inställningar kvar ifrån alla program. De ligger alltså under systemets bibliotek och inte i användarna?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-27 18:24
Ursprungligen av panther:

Hmm, så man kan återställa systemet utan användarna. Det kan ju vara något att prova först.
Så då finns alla reg och inställningar kvar ifrån alla program. De ligger alltså under systemets bibliotek och inte i användarna?

Det varierar från program till program.

Men att du har några små inställningsfiler för program som är 10 är gamla påverkar inte systemets prestanda.
Windows registerfil är en annan sak, där växer en stor fil med gammalt krafs.
Det du är intresserad av är att se _vad_ som är igång. Vilka program och hjälpprogram ligger och kör i bakgrunden? Kika på programmet LaunchControl.

Ursprungligen av reboot81:

Det varierar från program till program.

Men att du har några små inställningsfiler för program som är 10 är gamla påverkar inte systemets prestanda.
Windows registerfil är en annan sak, där växer en stor fil med gammalt krafs.
Det du är intresserad av är att se _vad_ som är igång. Vilka program och hjälpprogram ligger och kör i bakgrunden? Kika på programmet LaunchControl.

Det är inte för att de filerna låg där som jag vill göra en clean install.
Efter senaste säkerhets uppdateringen så började Finder uppföra sig konstigt. Provade ny användare, något bättre men fortfarande skumma badbollar etc i mest Finder. Sitter nu i säkert läge, och har kopierat filer etc.
Överväger bara vilken väg jag ska ta. När man bara uppgraderat och uppgraderat i närmare 10 år kan det vara värt att städa ut, med minsta möjliga effort så klart
Många rekommenderar att man ska göra clean install var 5 år eller så.

Om man migrerar informationen efter att man installerat nytt istället för återställer med Time Machine, vad är skillnaden?

Senast redigerat 2017-01-27 18:55
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-27 19:33
Ursprungligen av panther:

Det är inte för att de filerna låg där som jag vill göra en clean install.
Efter senaste säkerhets uppdateringen så började Finder uppföra sig konstigt. Provade ny användare, något bättre men fortfarande skumma badbollar etc i mest Finder. Sitter nu i säkert läge, och har kopierat filer etc.
Överväger bara vilken väg jag ska ta. När man bara uppgraderat och uppgraderat i närmare 10 år kan det vara värt att städa ut, med minsta möjliga effort så klart
Många rekommenderar att man ska göra clean install var 5 år eller så.

Kanske snudd på OT, men uppdatering av macOS är på väg. En ide är att installera macOS på en annan hårddisk och se om Finder strular på den installationen oxå?
Om många rekommenderar att köra ominstallation var 5 år eller så, så bör de kunna backa upp sitt påstående. Jag kan se vissa ev vinster i att installera om, samtidigt som jag vet att det dels tar tid, ökar risken att något försvinner/går fel, samt att SSD:n slits.

Upptäckte nu att den HD'n som jag förmodligen återställde TimeMachine ifrån sist (senaste kopian) kanske även innan, har börjat att falerera. Har 1 disk till med TimMachine på också. Kan ju prova att återställa ifrån den innan jag gör clean install

Kan det ha påverkat systemet så det blivit så konstigt? Det är väl rätt troligt...?

Körde SMART test på mina diskar, och mina 2 äldsta diskar passerade inte testet. Tyvär den som jag partionerat mellan TM och CCC, och 1 till som jag lagt CCC på idag. Vet inte hur mycket de har börjat krascha, kör surface scan nu.
Blir att fixa 1 till extern disk i morgon för TM och CCC då.
Ska fixa diskar till NASEN också som inhandlades i julhandeln. Har ju inte hunnit. Det är mycket nu

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2017-01-28 04:52

Testa att starta upp från CCC-kopian. Då märker du ganska snart om det är din startskiva som är på G att ge sig.

Provade med att lägga in TM från den andra disken också. Den kom inte ens till inloggnings fönstret efter uppstart
Det blev clean install. Inga som helst problem. Nu har jag lite att göra

Ursprungligen av onnyt:

Testa att starta upp från CCC-kopian. Då märker du ganska snart om det är din startskiva som är på G att ge sig.

Var åtminstone lite orolig i slutet att något kunde ha lagt av i datorn också. Men clean install gick ju fint ??

Tack för alla input ✨

Senast redigerat 2017-01-28 11:25
  • Medlem
  • 2017-01-30 10:30

Jag lånar tråden lite då det känns onödigt att starta en ny då detta även handlar om clean install.

Om jag bootar från internet recovery (alt+cmd+r) eller local recovery (cmd+r) så installerar min MBP Sierra 10.12.2 trots att jag har 10.12.3 installerat.
Är det möjligt att göra så att den installerar 10.12.3 som att det är den senaste versionen?

Ursprungligen av Calby:

Jag lånar tråden lite då det känns onödigt att starta en ny då detta även handlar om clean install.

Om jag bootar från internet recovery (alt+cmd+r) eller local recovery (cmd+r) så installerar min MBP Sierra 10.12.2 trots att jag har 10.12.3 installerat.
Är det möjligt att göra så att den installerar 10.12.3 som att det är den senaste versionen?

Det är väl bara att uppgradera i AppStore när systemet botar upp efter du installerat 10.12.2 eller vilken tidigare version som helst av Sierra.
Det gör väl ingen väsentlig skillnad när du gör clean install. En omstart extra bara.

  • Medlem
  • 2017-01-30 18:33
Ursprungligen av panther:

Det är väl bara att uppgradera i AppStore när systemet botar upp efter du installerat 10.12.2 eller vilken tidigare version som helst av Sierra.
Det gör väl ingen väsentlig skillnad när du gör clean install. En omstart extra bara.

De är effektivare att kunna installera 10.12.3 direkt istället för att göra en update direkt efter install.

Ursprungligen av Calby:

De är effektivare att kunna installera 10.12.3 direkt istället för att göra en update direkt efter install.

Möjligt
Men tror inte att det finns ngn standalone installerare för 10.12.3 eftersom det är en Update.

  • Medlem
  • 2017-01-30 21:00
Ursprungligen av panther:

Möjligt
Men tror inte att det finns ngn standalone installerare för 10.12.3 eftersom det är en Update.

10.12.2 är en "update" med, jag ska klura lite på detta.
Spelar iofs mindre roll men alltid roligt att veta.

Ursprungligen av Calby:

10.12.2 är en "update" med, jag ska klura lite på detta.
Spelar iofs mindre roll men alltid roligt att veta.

Kanske är skillnad på vanliga uppgraderingar och säkerhetsuppgraderingar.

Ursprungligen av panther:

Kanske är skillnad på vanliga uppgraderingar och säkerhetsuppgraderingar.

Nej, borde inte vara någon skillnad. Båda är systemuppdateringar. Om den ena är mer säkerhet och den andra mer buggfix ska inte spela någon roll.

Det handlar nog bara om att vänta lite, så blir det nog 10.12.3 som kommer via Recovery-funktionen.

1
Bevaka tråden