Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test: Microsoft Surface Book

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsofts bärbara hybriddator lanseras till slut på svenska marknaden och är tveklöst den bästa reklampelaren för företagets plattform Windows 10.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-02-08 14:49

Tack för en bra och gedigen recension! Något besked om när de börjar säljas, och när vi kan få info om konfigurationer/pris?

En laptop för 23 000 kr utan Thunderbolt 3 (eller ens USB-C)?

OK.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-02-08 14:59
Ursprungligen av IngoX:

Tack för en bra och gedigen recension! Något besked om när de börjar säljas, och när vi kan få info om konfigurationer/pris?

Tack för de vänliga orden! Tyvärr har jag inte fått mer information än att de ska börja säljas nu under våren. Det är inte heller spikat vilka konfigurationer som ska säljas, men att de skickar just denna konfiguration till oss skvallrar ju om att den är en av de som kommer säljas på den svenska marknaden.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-02-08 15:02
Ursprungligen av Alling:

En laptop för 23 000 kr utan Thunderbolt 3 (eller ens USB-C)?

OK.

Ja det är ganska underligt, men då ska man tänka på att datorerna har funnits på den amerikanska marknaden sedan i fjol och produktutvecklingen ägde rum en tid innan dess. Så det är nog helt enkelt ett resultat av att datorn utfornades innan USB Type-C började bli branschstandard. Men det är ju en trist brist oavsett anledning.

Ursprungligen av Alling:

En laptop för 23 000 kr utan Thunderbolt 3 (eller ens USB-C)?

OK.

Bara att köra adaptrar precis som konkurrenten

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-02-08 15:40
Ursprungligen av Jonatatatan:

Bara att köra adaptrar precis som konkurrenten

Absolut, men adaptrar ger dig inte inbyggt stöd för de olika funktionerna eller protokollen som ingår i Thunderbolt 3, och adaptrar ger inte bättre bandbredd till USB 3-portar som är av generation ett. Men för den som inte behöver dessa funktioner är detta då klart inte en stor brist.

Det borde väl dyka upp en uppdaterad version under året?

Tycker det är kul att Microsoft börjat bygga egna datorer. Om inte annat för att Apple behöver lite eld i baken när det gäller utvecklingen av deras datorer.

Microsoft riktar sig även uppenbarligen rätt mycket till användare som historisk kört Mac. Märks inte minst med kommande "Windows 10 Creators Update".

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-02-08 16:45
Ursprungligen av star-affinity:

Det borde väl dyka upp en uppdaterad version under året?

Tycker det är kul att Microsoft börjat bygga egna datorer. Om inte annat för att Apple behöver lite eld i baken när det gäller utvecklingen av deras datorer.

Microsoft riktar sig även uppenbarligen rätt mycket till användare som historisk kört Mac. Märks inte minst med kommande "Windows 10 Creators Update".

Jag skulle bli förvånad om Microsoft inte uppdaterar Surface Book under året med stöd för bland annat USB Type-C och Thunderbolt 3, åtminstone för den amerikanska marknaden. Den kanske inte når oss i år, men nu när Surface Book ändå (snart) är lanserad på den svenska marknaden bör vi åtminstone få ta del av den uppdaterade modellen vad det lider. Jag håller med, Microsoft har gjort ett riktigt bra jobb med Surface Book, hårdvaran och mjukvaran erbjuder ett samspel som kanske inte riktigt når Apples nivå men kommer väldigt nära, och då är det ändå första generationens produkt. En finslipad version av både hårdvara och mjukvara kan positionera Microsoft som pc-världens motsvarighet till Apple, men här är det främst konkurrenter som Dell, Lenovo, Asus etc som borde oroa sig, Surface Book stjäl nog kunder från dem i större utsträckning än från Apple.

Ursprungligen av ekloev:

Ja det är ganska underligt, men då ska man tänka på att datorerna har funnits på den amerikanska marknaden sedan i fjol och produktutvecklingen ägde rum en tid innan dess. Så det är nog helt enkelt ett resultat av att datorn utfornades innan USB Type-C började bli branschstandard. Men det är ju en trist brist oavsett anledning.

Ja, det spelar så att säga mindre roll för mig som konsument varför den saknar TB3 och USB-C.

Står faktiskt i begrepp att köpa en ny laptop, och min tanke är att ha den i flera år. Jag vågar i princip garantera att jag skulle sakna framförallt USB-C och möjligen TB3 oräkneliga gånger under en sådan här dators livstid. Framförallt är jag inte beredd att chansa på motsatsen.

Ursprungligen av Redaktionen:

Microsofts bärbara hybriddator lanseras till slut på svenska marknaden och är tveklöst den bästa reklampelaren för företagets plattform Windows 10.

Läs hela artikeln här

Härligt att den kommer ut här, kommer nog bli bra om 1 eller 2 generationer.

Tycker det är konstigt att ni inte nämner Asus Zenbook 3 serien när ni talar om alternativ. Det är en nu mogen serie som i min mening ger en väldigt trevlig upplevelse både i hårdvara och mjukvara. Väntar själv på Asus Asuspro innan jag köper mig en ny bärbar.

Recensionen är färgad av den generella inriktningen på 99mac (hårdvara såväl som mjukvara). Det var att vänta. Det sagt är det roligt att ett appleforum recenserar en microsoftprodukt. Kudos!

Det är ingen bra recension. Det ligger en dos bitterhet över hela recensionen (med hopp om att undvika polarisering, jag är själv appleanvändare privat). Produkten är faktiskt mycket mer nyskapande än något apple levererat på PC-fronten på många år. Detta är inte bara mina ord, det verkar vara en generell uppfattning hos de flesta recensenter. Dock icke på 99mac

  • Medlem
  • 2017-02-08 22:50

Sen tycker jag att man missar hela grejen med surface book. Det är en dator för att göra anteckningar på. Man trycker på suddet så öppnas onenote så man kan skriva en anteckning. Det är hela anledningen till att man har utformat datorn så som den är.
Jag önskar att Apple hade gjort en Mac som kunde det. Då hade jag varit intressent.
Och nej, en iPad Pro täcker inte samma grupp pga att man är låst till iOS. Inte lätt att köra alla andra program man behöver och man vill helst ha en allt-i-allo dator och inte flera olika ?
Med det i åtanke tycker jag nog att surface book verkar vara en bra produkt. Men jag hade gärna sett en Mac med den möjligheten ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-02-09 09:27
Ursprungligen av gabbelago:

Härligt att den kommer ut här, kommer nog bli bra om 1 eller 2 generationer.

Tycker det är konstigt att ni inte nämner Asus Zenbook 3 serien när ni talar om alternativ. Det är en nu mogen serie som i min mening ger en väldigt trevlig upplevelse både i hårdvara och mjukvara. Väntar själv på Asus Asuspro innan jag köper mig en ny bärbar.

Vi nämner inte Zenbook 3 dels för att vi inte har recenserat och fått tillräcklig med tid med den produktfamiljen för att kunna jämföra den andra, men det lilla jag personligen har testat Zenbook 3 har den inte imponerat på samma nivå som Dell XPS 13, HP Spectre x360, Lenovo X1-familjen med flera. Men det är definitivt något vi borde testa framöver, så när vi testat generation två av Surface Book kanske vi refererar till Zenbook-familjen då

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-02-09 09:36
Ursprungligen av RoedeOrm:

Recensionen är färgad av den generella inriktningen på 99mac (hårdvara såväl som mjukvara). Det var att vänta. Det sagt är det roligt att ett appleforum recenserar en microsoftprodukt. Kudos!

Det är ingen bra recension. Det ligger en dos bitterhet över hela recensionen (med hopp om att undvika polarisering, jag är själv appleanvändare privat). Produkten är faktiskt mycket mer nyskapande än något apple levererat på PC-fronten på många år. Detta är inte bara mina ord, det verkar vara en generell uppfattning hos de flesta recensenter. Dock icke på 99mac

Jag kan väl börja med att nämna att vi har testat en rad olika produkter från olika företag de senaste åren, och både jag och mina kollegor har delat ut utmärkelser till produkter från andra företag än Apple. Vi är företagsagnostiker och trots att 99mac har sitt ursprung som Apple-fokuserad sajt så ger vi inte Apples produkter några fördelar i vår bedömning. Vi gav exempelvis inte Macbook Pro 15-tum (sent 2016) någon utmärkelse, och precis som att vi kritiserade den för några brister så kritiserar vi Surface Book för dess brister.

Surface Book är absolut nyskapande, och vi hyllar faktiskt flera av dess egenskaper i testet, bland annat konstruktion, design, samspelet med mjukvaran med mera. Vi gillar Surface Book rejält, och jag tror att andra recensenter ger den höga betyg som en hybriddator, medan vi bedömer datorn både som bärbar dator och hybriddator. Som vi skriver i slutklämmen får datorn en rekommendation om du är ute efter den bästa hybriddatorn, men om ditt primära intresse är en bärbar dator finns det några traditionella bärbara datorer som gör jobbet något bättre. Då den kostar lika mycket eller lite mer än de allra dyraste bärbara datorerna måste den som minst vara lika bra, vilket den alltså inte är på alla punkter. Det är absolut ingen bitterhet menad från min sida, jag gillar datorn rejält, men kan samtidigt inte blunda för de brister som den faktiskt har.

Ursprungligen av RoedeOrm:

Recensionen är färgad av den generella inriktningen på 99mac (hårdvara såväl som mjukvara). Det var att vänta. Det sagt är det roligt att ett appleforum recenserar en microsoftprodukt. Kudos!

Det är ingen bra recension. Det ligger en dos bitterhet över hela recensionen (med hopp om att undvika polarisering, jag är själv appleanvändare privat). Produkten är faktiskt mycket mer nyskapande än något apple levererat på PC-fronten på många år. Detta är inte bara mina ord, det verkar vara en generell uppfattning hos de flesta recensenter. Dock icke på 99mac

Tack för feedback! Som våra läsare säkert märkt testar vi sedan en tid tillbaka även "konkurrensens" prylar så som Android-mobiler och Microsoft-plattor när vi har möjlighet. Jag håller dock inte med om att recensionen skulle andas bitterhet, utan tycker tvärtom Andreas test är både sakligt och relevant i de jämförelser han gör. Andreas skrev även vårt test av Apples nya Macbook Pro i höstas, så jämför gärna.

För min egen del ser jag gärna att Microsoft fortsätter utveckla Surface Book (och Surface Studio inte minst). Det är på många sätt innovativa produkter, som tyvärr inte når hela vägen fram. Och ett uppfinningsrikt Microsoft behövs på marknaden, inte minst för att pressa Apple att göra sitt bästa ifrån sig.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-02-09 09:42
Ursprungligen av Lovan:

Sen tycker jag att man missar hela grejen med surface book. Det är en dator för att göra anteckningar på. Man trycker på suddet så öppnas onenote så man kan skriva en anteckning. Det är hela anledningen till att man har utformat datorn så som den är.
Jag önskar att Apple hade gjort en Mac som kunde det. Då hade jag varit intressent.
Och nej, en iPad Pro täcker inte samma grupp pga att man är låst till iOS. Inte lätt att köra alla andra program man behöver och man vill helst ha en allt-i-allo dator och inte flera olika ?
Med det i åtanke tycker jag nog att surface book verkar vara en bra produkt. Men jag hade gärna sett en Mac med den möjligheten ?

Nja, det är en dator man kan göra anteckningar på också, men det är till lika stor del en bärbar dator och Microsoft marknadsför datorn som en ersättare för både en premium-laptop och surfplatta. Surface Book kostar också lika mycket eller mer än de bästa bärbara datorerna, och då tävlar den med dessa och ska också bedömas i jämförelse med dessa. Ipad Pro kan absolut inte göra allt som en Surface Book med Windows 10 kan, men då ska man också tänka på att Windows 10 inte har i närheten av det utbud av användbara appar som finns på IOS. Så en Ipad Pro är en bättre renodlad surfplatta, och några pc-bärbara (Dell XPS 13, HP Spectre x360) sköter den bärbara biten något bättre. Men den stora fördelen med Surface Book är att den är riktigt bra både som surfplatta och bärbar dator, så trots att den kanske inte är absolut bäst på endera uppgift så är det den bästa kombinationen av de två. Det är synd att den fortfarande är utrustad med traditionella portar, men det får mig att tro att redan nästa generation blir ett rejält hot mot både Apple och övriga pc-konkurrenter.

  • Medlem
  • 2017-02-10 17:31
Ursprungligen av ekloev:

Nja, det är en dator man kan göra anteckningar på också, men det är till lika stor del en bärbar dator och Microsoft marknadsför datorn som en ersättare för både en premium-laptop och surfplatta. Surface Book kostar också lika mycket eller mer än de bästa bärbara datorerna, och då tävlar den med dessa och ska också bedömas i jämförelse med dessa. Ipad Pro kan absolut inte göra allt som en Surface Book med Windows 10 kan, men då ska man också tänka på att Windows 10 inte har i närheten av det utbud av användbara appar som finns på IOS. Så en Ipad Pro är en bättre renodlad surfplatta, och några pc-bärbara (Dell XPS 13, HP Spectre x360) sköter den bärbara biten något bättre. Men den stora fördelen med Surface Book är att den är riktigt bra både som surfplatta och bärbar dator, så trots att den kanske inte är absolut bäst på endera uppgift så är det den bästa kombinationen av de två. Det är synd att den fortfarande är utrustad med traditionella portar, men det får mig att tro att redan nästa generation blir ett rejält hot mot både Apple och övriga pc-konkurrenter.

Jag menade inte att verka bitter utan tvärtom. Jag menade bara att ni inte (verkade) ha lagt fokus på just det som gör datorn speciell.
Surface book tycker jag är på tok för dyr, det håller jag med om. Det är inte som en ren bärbar dator som den skiner utan det är just att den är en nischad modell med både surfplatta och pennan i ett. Det finns tyvärr ett väldigt magert utbud på just den fronten. Lenovo har haft ett par bra modeller och HP har haft några hyffsade.
Sen tycker jag inte riktigt att iOS apputbud kan jämföras mot en windows/mac/linux miljö(när vi pratar just business) . När R, Matlab, fulla office-paketet m.m. kommer till iOS så kan vi börja prata
Tyvärr är inte heller USB-C särskilt stort utanför mac-världen. Det är dock på uppgång och det blir mer och mer sådana även på pc-datorerna. Tyvärr så är det mycket inom PC-världen som fortfarande använder USB-A och i en större företagsmiljö skulle det kosta stora pengar att byta ut dessa alternativt att köpa adaptrar.
Det är mot business-världen man har profilerat surface book och då är det rimligt att man siktar på sakerna som är viktiga där. Där kanske man inte har möjlighet att överge USB-A för enbart USB-C.

Men vi har olika saker att se på datorn och det är okej. Jag tycker det är kul att ni testar mer än bara apples produkter

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-02-13 15:56
Ursprungligen av Lovan:

Jag menade inte att verka bitter utan tvärtom. Jag menade bara att ni inte (verkade) ha lagt fokus på just det som gör datorn speciell.
Surface book tycker jag är på tok för dyr, det håller jag med om. Det är inte som en ren bärbar dator som den skiner utan det är just att den är en nischad modell med både surfplatta och pennan i ett. Det finns tyvärr ett väldigt magert utbud på just den fronten. Lenovo har haft ett par bra modeller och HP har haft några hyffsade.
Sen tycker jag inte riktigt att iOS apputbud kan jämföras mot en windows/mac/linux miljö(när vi pratar just business) . När R, Matlab, fulla office-paketet m.m. kommer till iOS så kan vi börja prata
Tyvärr är inte heller USB-C särskilt stort utanför mac-världen. Det är dock på uppgång och det blir mer och mer sådana även på pc-datorerna. Tyvärr så är det mycket inom PC-världen som fortfarande använder USB-A och i en större företagsmiljö skulle det kosta stora pengar att byta ut dessa alternativt att köpa adaptrar.
Det är mot business-världen man har profilerat surface book och då är det rimligt att man siktar på sakerna som är viktiga där. Där kanske man inte har möjlighet att överge USB-A för enbart USB-C.

Men vi har olika saker att se på datorn och det är okej. Jag tycker det är kul att ni testar mer än bara apples produkter

Jag tycker att det är bra att du påpekar att vi inte belyste datorns lämplighet för företagsmiljöer eller forskningsvärlden, det är en aspekt av datorn som vi så klart skulle kunna ta upp. Men precis som att IOS är en bättre plattform för rena surfplatte-upplevelser är en Macbook Pro eller Dell XPS 13 precis lika bra eller bättre lämpade för företagsmiljöer och forskningsvärlden, så Surface Book lyckas inte inte vara bättre än de båda lägren, men precis som du säger är det en kombination som kan hantera båda lägren mycket bra. Som vi är inne på i slutet av artikeln är detta en produkt vi rekommenderar om man vill ha den bästa hybridlösningen, men den är inte bättre är de bästa konkurrenterna inom de båda enhetstyperna som Surface Book kombinerar.

Microsoft profilerar ju Surface Book som en "prosumer"-dator, alltså en dator som ska passa både proffsanvändare och vanliga konsumenter med lite högre krav som kan tänka sig att betala mer. Och i det senare lägret är funktioner som USB Type-C viktiga i en dator som lanseras 2017, och i proffslägret är saker som Thunderbolt 3 viktigt. Men jag tror som sagt att redan generation två kommer råda bot på många av dessa brister.

Vi uppskattar att du kommer med åsikter om både vad vi testar och vad vi fokuserar på i våra tester, det får du gärna fortsätta med!

1
Bevaka tråden