Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egen mailserver

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-07 15:20

Jag har haft en egen mailserver ca 20 år, med olika ISPer. Just nu har jag väldigt dålig support hos bredband2, som är min nuvarande ISP (pga 4 olika IPadresser).
Vilka företag har eposttjänst där jag kan använda min egen epostserver? Hårdvaran står hemma hos mej, så jag behöver bara själva "relayfunktionen"?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-07 18:43

Relay är bara för din mailklient. Du behöver bara någon som tillåter trafik på port 25. Fast du skulle också kunna köra en VPS hos en operatör.

Vad är det för mailserver du kör hemma? Vad har du för krav på mailtjänsten?

Jag använder Loopia för att relaya vidare min domäns e-post till ett Google-konto. Där hämtar min mailserver posten mha 'fetchmail' och levererar ned i min egen IMAP-server.
För utåtgående trafik så har jag satt upp en Postfix som lyssnar på 'submission'-porten som jag når både från mitt LAN och utifrån internet. den skickar sedan vidare posten till min ISP:s SMTP-server som skickar det vidare till mottagaren.
För SSL använder jag ett gratis-certificat från StartSSL.com.
Det här har funkat bra under många år med ett flertal olika ISP:er.

Varför vill du köra egen mailserver?
Det finns många tjänster idag som erbjuder mail (och kaleder- / kontaktserver) för en rimlig peng och då slipper du en massa arbete.

Tillbaka till din fråga, är det din ISP's SMTP relay som spökar?
När jag sist höll på med lokal mailserver så hittade jag inget riktigt alternativ till min ISP's mailrelay, möjligen att som tidigare föreslagits att sätta upp en VPS som lyssnar på en alternativ port (submission nämndes tidigare), men då har du en separat mailrelay server att underhålla.

Alternativt så kör man hela mailservern som VPS eller VM i något moln någonstans, men då är vi tillbaka till syftet att mecka mailserver.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-09 14:39

Skälet till att köra eget är främst ett stort teknikintresse, och att kunna ställa in som jag vill. Jag supportar även fler domäner för kompisar (blir billigare då). Jag kör CommunigatePro, men tyvärr en ganska gammal version pga deras prisändringsmodell sedan några år. Svindyrt att uppdatera numera. Och min gamla version supportar inte nyare versioner av TLS, vilket ställer till det.
Och ja, jag hade en bra kontakt med min ISP tidigare (sedan 2011 har jag fått köra på port 25 med bara lösenord). Men tiderna ändras...
Kraven är de vanliga, IMAP/POP, SMTP, webmail, kunna inkludera bilagor, inget konstigt.
Att sätta upp en Postfix kan vara en lösning! Vilken, hur svårt är det?

Ursprungligen av kenjon:

Skälet till att köra eget är främst ett stort teknikintresse, och att kunna ställa in som jag vill. Jag supportar även fler domäner för kompisar (blir billigare då). Jag kör CommunigatePro, men tyvärr en ganska gammal version pga deras prisändringsmodell sedan några år. Svindyrt att uppdatera numera. Och min gamla version supportar inte nyare versioner av TLS, vilket ställer till det.
Och ja, jag hade en bra kontakt med min ISP tidigare (sedan 2011 har jag fått köra på port 25 med bara lösenord). Men tiderna ändras...
Kraven är de vanliga, IMAP/POP, SMTP, webmail, kunna inkludera bilagor, inget konstigt.
Att sätta upp en Postfix kan vara en lösning! Vilken, hur svårt är det?

Postfix är som allt annat, det är inte svårt om man kan det. Annars så är det naturligtvis en inlärningströskel. Men jag tror att det är en av de enklare MTA:er att hantera som du kan hitta i Linux-världen. Jämför med t ex gamla klassiska Sendmail, där konfigurationsfilen kunde beskrivas som en explosion i en skrivmaskinsfabrik.

Jag kör min mailserverlösning i en virtuell maskin med Cent OS på min Mac Mini. Går förmodligen att få till nåt i OS X också, postfix finns ju redan där men det brukar ju ofta vara en massa special när man skall använda såna här program under Apples hatt. Enklare att googla fram lösningar med en bred Linux-dist.

De här är de program jag använder:
Postfix - Mail Transfer Agent
Dovecot - IMAP-server
SquirrelMail - Webbgränsnitt mot IMAP-servern
Stunnel - Fixar SSL-koppling mot min ISP för utgående mail, postfix klarar TLS själv men inte "ren" SSL.
Fetchmail - Hämtar hem e-post från externa mellanlagringsbrevlådor.

Senast redigerat 2017-03-09 21:21
1
Bevaka tråden