Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADSL - Svindyrt? Vilken leverantör ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-13 18:02

Heej!

Jag ska flytta och i den nya lägenheten är det ADSL.. Koppartråd eller vad det nu heter. Jag pratade med Telia för att säga upp nuvarande abonnemanget (100 mbit, fiber) vilket har kostat 389kr/mån. De sa att de kan erbjuda 30 mbit i nya lägenheten för:

Månad 0 - 3: 199,00 kr
Månad 4 - 6: 439,00 kr
Månad 7 -: 538,00 kr

Dyrt!? Kan man få snabbare internet än 30 mbit när man har ADSL? Någon som har tips på någon annan leverantör? Jag har alltid haft Telia och de har aldrig varit något strul med dom.. Men nu känner jag att jag är öppen för förslag

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-04-13 18:15

Det där med "Månad 7-" hittar jag inte och inte priset heller hos telia.se. Har du provat att skriva in din (nya) adress för att se vad dom erbjuder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-13 18:31
Ursprungligen av frazze:

Det där med "Månad 7-" hittar jag inte och inte priset heller hos telia.se. Har du provat att skriva in din (nya) adress för att se vad dom erbjuder?

Hittar inte heller någon om "månad 7-".. Och det sa dom inget om när vi pratade på telefon. Det fick jag info om i beställningsbekräftelse-mailet som jag fick efter telefonsamtalet. När jag skriver in min adress på Telias hemsida kommer detta förslag upp:

30MBIT/S
279kr/mån 6 månader
479kr/mån 6-12 månader
Bindningstid 12 månader.. Men bunden vill jag nog inte vara. Utan bindningstid kostar samma abonnemang 479kr/mån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-13 18:53
Ursprungligen av Veranda:

Heej!

Jag ska flytta och i den nya lägenheten är det ADSL.. Koppartråd eller vad det nu heter. Jag pratade med Telia för att säga upp nuvarande abonnemanget (100 mbit, fiber) vilket har kostat 389kr/mån. De sa att de kan erbjuda 30 mbit i nya lägenheten för:

Månad 0 - 3: 199,00 kr
Månad 4 - 6: 439,00 kr
Månad 7 -: 538,00 kr

Dyrt!? Kan man få snabbare internet än 30 mbit när man har ADSL? Någon som har tips på någon annan leverantör? Jag har alltid haft Telia och de har aldrig varit något strul med dom.. Men nu känner jag att jag är öppen för förslag

Väldigt dyrt om du bara får millibit hastigheter, jag skulle minst kräva Megabit/sekund...

  • Medlem
  • 2017-04-13 19:20

Jag har Tele2 24 Mb/s för 468 kronor i månaden. Ingen bindningstid. Det är Telias teknik, dock (anges i Bredbandskollen och IP-sökning). Gateway/modem ingår.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-04-13 20:34

Var i landet bor du? Jag körde med Tele2:s 4G-bredband (med den fasta routern) i ett drygt år innan fibern var på plats. Låg ofta kring 50 Mbit/s, och då bor jag ändå en bit utanför stan.

En nära släkting som bor ännu längre ut i skogen använder 4G till allt från internetsurfande till Netflix-streamande. ADSL kunde inte komma i närheten hastighetsmässigt där han bor.

  • Medlem
  • 2017-04-13 21:19
Ursprungligen av Veranda:

Heej!

Jag ska flytta och i den nya lägenheten är det ADSL.. Koppartråd eller vad det nu heter. Jag pratade med Telia för att säga upp nuvarande abonnemanget (100 mbit, fiber) vilket har kostat 389kr/mån. De sa att de kan erbjuda 30 mbit i nya lägenheten för:

Månad 0 - 3: 199,00 kr
Månad 4 - 6: 439,00 kr
Månad 7 -: 538,00 kr

Dyrt!? Kan man få snabbare internet än 30 mbit när man har ADSL? Någon som har tips på någon annan leverantör? Jag har alltid haft Telia och de har aldrig varit något strul med dom.. Men nu känner jag att jag är öppen för förslag

Vad kostar 4G ?

  • Medlem
  • 2017-04-13 22:37

4G skulle funka bättre för mig vad gäller hastigheten (ny mast sedan i höstas). Men datamängden är begränsad per månad. Tror inte det finns 4G utan övre gräns.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-04-14 07:54
Ursprungligen av Alix:

4G skulle funka bättre för mig vad gäller hastigheten (ny mast sedan i höstas). Men datamängden är begränsad per månad. Tror inte det finns 4G utan övre gräns.

Det är sant. Förbrukar man mycket data blir det dyrt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-14 08:16

Med tanke på alla Playtjänster är det ogörbart att ha 4G som enda anslutning hemma, tycker jag. T o m min mor körde i taket efter 10 dagar....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-14 12:40

Jag kör Telia ADSL/VDSL till sommarnöjet. Har varit mycket nöjd med dem.

Bra service. Ingen bindningstid. Och de har snabbt kommit och fixat träd som fallit på ledningen. Ren och fin uppkoppling, 30 Mb/s, vilket troligen är max upplänk på grund av avståndet till närmsta växelstation.

Om du väljer 4G så är detta nog det bästa paketet. Bra 4G-router och bra antenner:
http://www.lohelectronics.se/kommunikation/mo...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-14 17:49

Tack för alla svar! Det låter som att man får räkna med runt 400kr i månaden för ADSL då.. Ska flytta till Åre.
Har iof 50gb internet på telefonen, men känns mekigt att dela ut internet varje gång jag kommer hem

Verkar som att 4G drar iväg prismässigt..

Om du har tur och bor väldigt nära stationen kan du nog få max 60 Mbit ner från Telias ADSL/VDSL. Plus ev TV-tjänster som ju ligger osynligt "utanpå" det bredbandsabonnemang man betalar för. För de flesta dödliga hamnar man nog på 30 som jag gör. Men se till att få lite extra upp-hastighet. Jag får 8 Mbit, men den får man kanske inte automatiskt utan måste fråga först.

Se också till att försöka få en bättre router än Technicolor TG799vn v2 som i Telias version har stängt av 5GHz-bandet. Kan vara viktigt om du har många "störiga" grannar...

1
Bevaka tråden