Microsoft är mån om att använda den marknad som Google och Facebook inte kommer åt - det vill säga operativsystemet. Det finns information att samla från användarna som är värd många miljarder i modern teknisk utveckling. Där sitter Microsoft helt enkelt på en unik position som de försöker utnyttja, men har svårt att hitta en balans mellan ekonomiskt intresse och användarnas integritet.
Om Microsoft lyckas hitta en rimlig balans mellan ekonomiskt intresse och användarnas rätt till en begränsad integritet så tror jag att även Apple förr eller senare kommer att göra detsamma. Det ligger för mycket pengar i det för att avstå.
Gällande att DX skulle vara det enda som Microsoft har så tycker jag att det är lite väl snålt erkännande. Det som jag verkligen saknar i macOS än idag är en mer funktionell filhanterare. Finder är helt enkelt värdelös i jämförelse. Sedan att du kan gå in i något så grundläggande som gpedit (som används i länken som ekloev hänvisar till) för att förändra en hel del inställningar. I macOS är du fortfarande år 2017 hänvisad till terminalen för att förändra det som Apple inte tycker att du ska ändra (det är mycket!) - om du ens kan ändra det på grund av System Integrity Protection. Tycker för övrigt också att Windows 10-gränssnittet känns rappare.
Man kan egentligen fråga sig varför jag använder macOS. Orsaken är i huvudsak deras touchpad nu mer. Det är totalt överlägset alla alternativ där ute, och så länge det är så då stannar jag kvar. Jag vet att touchpad++ finns för Windows 10 så att jag kan köra annat på min Mac, men det ger ändå inte riktigt samma funktionalitet.