Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2017-08-07 17:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Men några av oss som har Apple-produkter får väl glädja oss?

Eller?

Precis som när jag skaffar Note 8 och på allvar skall testa Samsung Pay

Dock är inte användarebasen så stor (ännu)

http://nordic.businessinsider.com/apple-pay-a...

  • Medlem
  • 2017-08-07 18:26

Alla får glädja sig över vad som helst men faktum är att entusiasmen för de olika *Pay-lösningarna snabbt lägger sig.

”Mobile wallet adoption has been underwhelming to date by nearly every objective standard, including initial penetration of smartphone users and repeat usage rate."

Källa.

Men kanske vinner det med tiden, vem vet?

Ursprungligen av BlackSmp:

Men några av oss som har Apple-produkter får väl glädja oss?

Eller?

Men problemet är ju att Swish redan finns? Och det är precis hur smidigt som helst. Växer det ytterliga så kommer det i bekvämlighet slå Apple pay med hästlängder. Apple är helt enkelt för sent ute på banan.

Ursprungligen av Alix:

https://dqgk3k39phgji.cloudfront.net/editorial/0/path/1.686638!imageManager/2437689581.jpg
Alla får glädja sig över vad som helst men faktum är att entusiasmen för de olika *Pay-lösningarna snabbt lägger sig.

”Mobile wallet adoption has been underwhelming to date by nearly every objective standard, including initial penetration of smartphone users and repeat usage rate."

Källa.

Men kanske vinner det med tiden, vem vet?

Glädje är fel ordval. Eller är er reaktion verkligen "Yes! Ännu en betalning med Apple-certifierade betalningslösning!"? Man måste nog vara en ganska så insnöad apple-supporter för att reagera så...

  • Medlem
  • 2017-08-07 19:03
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Glädje är fel ordval. Eller är er reaktion verkligen "Yes! Ännu en betalning med Apple-certifierade betalningslösning!"? Man måste nog vara en ganska så insnöad apple-supporter för att reagera så...

Blanda inte in mig, jag har en Iphone 5s som inte stöder funktionen. Är inte pigg på det heller. Tycker om fysiska ting och pinkoder.

  • Medlem
  • 2017-08-07 19:18
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Men problemet är ju att Swish redan finns? Och det är precis hur smidigt som helst. Växer det ytterliga så kommer det i bekvämlighet slå Apple pay med hästlängder. Apple är helt enkelt för sent ute på banan.

Om Swish kan erbjuda mig 1% i cashback och tex försäkringar och kredit för 2 månader så fine ☺️

  • Medlem
  • 2017-08-07 19:40
Ursprungligen av PaO:

Om Swish kan erbjuda mig 1% i cashback och tex försäkringar och kredit för 2 månader så fine ☺️

Kan Apple eller Samsung Pay göra det?

  • Medlem
  • 2017-08-07 20:19
Ursprungligen av Alix:

Kan Apple eller Samsung Pay göra det?

Då Apple Pay och Samsung Pay endast är ett annat sätt att betala med samma kreditkort jag har idag så är svaret ja det kan de via kreditkortet. Samsung och Apple agerar inte kreditgivare eller bank utan endast förmedlar betalning

  • Medlem
  • 2017-08-07 20:34
Ursprungligen av PaO:

Då Apple Pay och Samsung Pay endast är ett annat sätt att betala med samma kreditkort jag har idag så är svaret ja det kan de via kreditkortet. Samsung och Apple agerar inte kreditgivare eller bank utan endast förmedlar betalning

Okej.

  • Medlem
  • 2017-08-07 21:45
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Men problemet är ju att Swish redan finns? Och det är precis hur smidigt som helst. Växer det ytterliga så kommer det i bekvämlighet slå Apple pay med hästlängder. Apple är helt enkelt för sent ute på banan.

Nu har jag aldrig betalat med Apple pay så jag bara undrar. Men med Swish så ska jag mata in telefonnummer till mottagaren (eller leta upp denne i listan över tidigare transaktioner), ange belopp och ev. meddelande och sedan identifiera mig med bankid för att signera betalningen. Är det inte en rätt långsam procedur när jag står där i kassan med femtioelva andra stressade kunder bakom mig? Är inte Apple pay enklare och snabbare och med färre handgrepp inblandade? Swish är helt underbart när jag ska föra över pengar till någons bankkonto och vill att pengarna ska komma dit omedelbums, men handlar det inte om olika situationer och olika use-cases?

  • Medlem
  • 2017-08-07 21:54
Ursprungligen av Ljung:

Nu har jag aldrig betalat med Apple pay så jag bara undrar. Men med Swish så ska jag mata in telefonnummer till motttagaren (eller leta upp denne i listan över tidigare transaktioner), ange belopp och ev. meddelande och sedan identifiera mig med bankid för att signera betalningen. Är det inte en rätt långsam procedur när jag står där i kassan med femtioelva andra stressade kunder bakom mig? Är inte Apple pay enklare och snabbare och med färre handgrepp inblandade? Swish är helt underbart när jag ska föra över pengar till någons bankkonto och vill att pengarna ska komma dit omedelbums, men handlar det inte om olika situationer och olika use-cases?

Håller med dig

Den enda funktionen i Apple Pay som kan liknas vid Swish är möjlighet att skicka pengar via imessage. Apple Pay och Samsung Pay är endast ett sätt att betala med mobilen. Du använder fortfarande de debit och kreditkort som du redan har. Hade varit en helt annan femma om Apple eller Samsung utfärdade kreditkort. Istället för att ta med dig ditt kreditkort eller motsvarande fysiskt så betalar du med mobilen via tjänsten men pengar belastar det befintliga kreditkort eller motsvarande som du väljer

  • Medlem
  • 2017-08-07 22:10
Ursprungligen av Ljung:

Nu har jag aldrig betalat med Apple pay så jag bara undrar. Men med Swish så ska jag mata in telefonnummer till mottagaren (eller leta upp denne i listan över tidigare transaktioner), ange belopp och ev. meddelande och sedan identifiera mig med bankid för att signera betalningen. Är det inte en rätt långsam procedur när jag står där i kassan med femtioelva andra stressade kunder bakom mig? Är inte Apple pay enklare och snabbare och med färre handgrepp inblandade? Swish är helt underbart när jag ska föra över pengar till någons bankkonto och vill att pengarna ska komma dit omedelbums, men handlar det inte om olika situationer och olika use-cases?

Numera kan man skanna QR-koder i Swish.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-07 22:49
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Kan någon förklara för mig vad glädjen i Apple pay grundar sig i? Alla har inte Appleprodukter och Swish bör växa ännu mer i framtiden. Är Apple-certifierade betalningar nödvändigt?

Jag finner sex skäl till denna glädje:

  • Du slipper ha plastkortet med dig. Fördel: du kan ha 4 kort och företagskortet med dig. Även när du sitter vid datorn. Du står i ICA-kön och kollar mailen, väl framme betalar du med telefonen. Apple, Samsung & Co kommer på sikt utrota plånboken.

  • Det är säkrare. Handlaren ser inte ditt kortnummer, och det kan inte stjälas under transaktionen. Ingen kan fota dit kort när du stoppar in det i bankomaten för att sedan använda det online för köp. Du skyddar inte ditt kort med en 4-siffring kod, utan med fingeravtryck eller mobilens lösenkod. Och denna kan du lätt ändra, tex till "457896" eller "barbapappa" om du känner att behov uppstår. Med Apple Watch går den ännu enklare till, så länge klockan sitter på din arm är du i "godkännande läge" (om jag inte misstar mig.

  • Det skyddar din integritet. Google har data på 70% av betal och kredikortstransaktionerna (i USA, osäker hur det ligger till i Sverige). När du handlar med Apple Pay så vet handlaren en sak, och endast en sak: att de får betalt. Inte vem som betalat eller med vilket kort.

  • Det är bakåt/parallelkompatiblet med dina nuvarande kort – dina kort fortsätter att fungera som vanligt. Tex på de ställen som ännu inte stödjer kontaktlösa betalningar, eller online där man inte stödjer ApplePay i webbläsaren. Dina förmåner såsom försäkringar och poäng på köp fungerar som vanligt.

  • Det är snabbare. Han framför dig i kön behöver inte trycka in koder. Eller kolla på komihåglappen vad kort X har för kod. Fingret på mobilen och man godkänner. Själv har jag flertalet gånger ryckt kortet innan transaktionen är klar, och kassörskan får börja om igen.

  • Kunden slipper betala för skimming, stulna kontkort osv. Självklart är kunden ansvarslös, men de summor som ligor och hackare stjäl betalas inte av butiken eller bankens ägare, utan den kostnaden fördelas till slut ner på varornas pris i hyllan.

Precis som du skriver har inte alla Appleprodukter. Samsung kör sitt betalsystem, och plastkort kommer stödjas i många år framöver. Men för de som vill äga Appleprodukter så erbjuds man många fördelar, håller du inte med mig om det?

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Men problemet är ju att Swish redan finns? Och det är precis hur smidigt som helst. Växer det ytterliga så kommer det i bekvämlighet slå Apple pay med hästlängder. Apple är helt enkelt för sent ute på banan.

Så du har sagt upp alla dina betal/kreditkort och betalar med swish i alla butiker eftersom swish är så smidigt?

Swish är suveränt för person-person betalning men det ersätter inte mina kort eller underlättar betalning med korten.

Swish är kopplat till ett och endast ett bankkonto. Jag skulle inte klara mig länge med enbart swish.

Jag konstaterar att efter att farit runt en del denna sommar så är de olika möjligheterna att betala väldigt olika. Vissa ställen tar bara kontanter o swish (inte kort). På andra ställen är det kontantfritt och bara kort funkar, ibland tar de även swish. Och vissa ställen tar bara kontanter.

Så jag tror att vi under många år framöver kommer vi att tvingas leva med att alltid ha både kort, mobil och kontanter i fickan för att täcka upp alla varianter som handlarna kör med. Lösningarna som skulle förenkla tillvaron krånglar till det istället eftersom det nu finns många sätt att betala och man kan inte alltid på förhand veta vilka sätt som stöds.

Parkering är ett bra exempel på krångel, där vet man aldrig vad man råkar ut för. Kontanter, kort och en uppsjö olika appar beroende på vilket bolag markägaren råkar samarbeta med. Varför måste jag ha en app i Upplands-Bro (Parkster) och en annan i Stockholm (Betala P)?

Senast redigerat 2017-08-08 07:05

Bra analys. Jag tror att Apple/samsung/Google Pay är inne i early adopter läget. Swish är ganska nyligen brutit igenom och majoriteten har swish medan de ”restriktiva” är kvar (jag minns inte namnen på de olika klassificeringarna:)

Kortbetalning har också slagit igenom kraftigt de senaste åren. Kontanter minskar kraftigt.

Så jag tror att Kortlösa betalningar kommer starkt men det kommer att ta några år och det
Kommer att finnas några olika alternativ på samma sätt som det finns plats för olika kort

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-08-08 08:18
Ursprungligen av PaO:

Eventuellt kan en Apple Watch snabba upp det men du måste ändå ha luren med dig och trycka 2 ggr på klockan istället för Touch ID på luren när du betalar

Här står att det går att betala med klockan när telefonen är "out of range":

https://support.apple.com/en-us/HT205547

så det bör alltså gå att betala utan att ha telefonen med sig.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-08 08:30

Mina barn kommer aldrig få plastkort av mig - ingen kompis kan ju veta deras fingeravtryck.

Note to self: i lektionen om inte frihet, utöver privata ställen, "din tumme är din, bara din. Den får ingen annan röra."

Har klarat mig en hel vecka i fjällen med bara kort och Swish. Undrar just hur AP fungerar om nätet går ner (tillfälligt).
Jag ser 2018 som mitt första kontantfria år.

Senast redigerat 2017-08-08 17:28
Ursprungligen av Sir N.:

Parkering är ett bra exempel på krångel, där vet man aldrig vad man råkar ut för. Kontanter, kort och en uppsjö olika appar beroende på vilket bolag markägaren råkar samarbeta med. Varför måste jag ha en app i Upplands-Bro (Parkster) och en annan i Stockholm (Betala P)?

Krångel eller konkurrens? Varför skulle en app slå igenom och ta hela marknaden direkt?

I Luleå så finns tre alternativm e-parkera kom först, sedan way to park och nu även parkster. Varje ny app har inneburit förbättringar från de tidigare så jag står ut.

Fast det mest korkade alternativet träffade jag på i Solna för ett par år sedan. laddade ner appen och såg sedan att jag var tvungen att beställa en dekal att sätta på bilen INNAN jag kunde använda appen. Det var korkad design.

Senast redigerat 2017-08-08 10:36
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-08 09:41
Ursprungligen av json:

Här står att det går att betala med klockan när telefonen är "out of range":

https://support.apple.com/en-us/HT205547

så det bör alltså gå att betala utan att ha telefonen med sig.

Det var nytt för mej. Testade med att sätta min iPhone i flygplansläge, molnsymbolen syntes en väldigt kort stund, sedan den röda "ej ansluten"-ikonen.
Gäller molnet bara för gen 2 av AW?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-08-08 09:47
Ursprungligen av kenjon:

Det var nytt för mej. Testade med att sätta min iPhone i flygplansläge, molnsymbolen syntes en väldigt kort stund, sedan den röda "ej ansluten"-ikonen.
Gäller molnet bara för gen 2 av AW?

Nja... jag har för mig att molnet även ska funka för gen 0 (och 1 förstås)...

Dock när det gäller betalning med klockan (utan telefon) fick jag för mig att det räcker med NFC-chippet, dvs klocka/telefon behöver inte vara ansluten till internet för att kunna betala. Kommunikation sker endast mellan klocka/telefon och betalterminal.

Däremot är det väl sannolikt att betalteminalen behöver ha nätkontakt...

Ursprungligen av json:

Nja... jag har för mig att molnet även ska funka för gen 0 (och 1 förstås)...

Dock när det gäller betalning med klockan (utan telefon) fick jag för mig att det räcker med NFC-chippet, dvs klocka/telefon behöver inte vara ansluten till internet för att kunna betala. Kommunikation sker endast mellan klocka/telefon och betalterminal.

Däremot är det väl sannolikt att betalteminalen behöver ha nätkontakt...

När jag tänker efter så är det givet att det fungerar utan nätkontakt. Korten har definitivt ingen nätkontakt och de fungerar. Allt sköts via terminalen och NFC samt chippet på kortet så klockan/telefonen behöver inte nätkontakt.

  • Medlem
  • 2017-08-08 10:54
Ursprungligen av json:

Här står att det går att betala med klockan när telefonen är "out of range":

https://support.apple.com/en-us/HT205547

så det bör alltså gå att betala utan att ha telefonen med sig.

Okej my mistake

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-08 11:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Krångel eller konkurrens? Varför skulle en app slå igenom och ta hela marknaden direkt?

I Luleå så finns tre alternativm e-parkera kom först, sedan way to park och nu även parkster. Varje ny app har inneburit förbättringar från de tidigare så jag står ut.

Fast det mest korkade alternativet träffade jag på i Solna för ett par år sedan. laddade ner appen och såg sedan att jag var tvungen att beställa en dekal att sätta på bilen INNAN jag kunde använda appen. Det var korkad design.

P-platserna i sig konkurrerar med läge och pris.
Olika betalappar för olika ställen finns ingen vinst med. De konkurrerar ju inte med varandra heller, för de kan inte användas för likvärdig tjänst/vara.

Jämför med att betala i affärer, vill du verkligen ha 50 olika kort kort för att kunna betala i olika affärer?

Ursprungligen av Json_81:

P-platserna i sig konkurrerar med läge och pris.
Olika betalappar för olika ställen finns ingen vinst med. De konkurrerar ju inte med varandra heller, för de kan inte användas för likvärdig tjänst/vara.

Jämför med att betala i affärer, vill du verkligen ha 50 olika kort kort för att kunna betala i olika affärer?

Det är väl just så som situationen är ute i våra affärer? Du har väl sett listan på alla olika kort som går att använda? Det är inte så att det är ett kort som fungerar överallt, det finns många kort som fungerar på många ställen.

Parkeringsapparna konkurrerar definitivt med varandra. Det är därför som det finns flera. Konkurrensen sker iofs inte i första hand mot oss konsumenter utan mot parkeringsbolagen men det är samma sak som för andra betalsystem. De ska först övertyga affärerna om fördelen med att acceptera deras betalsystem och sedan få med oss konsumenter.

Som sagt, jag har inget problem med att det finns alternativ. Konkurrens gynnar mig också. Det fanns appar som tog en extra avgift för att jag skulle kunna parkera via dem. Finns inte en chans att jag skulle använda dem, speciellt när det finns alternativ.

Som sagt, Luleå kommun har avtal med tre olika parkeringsappar. Jag väljer den app som fungerar bäst för mig. Det är definitivt en konkurrenssituation där jag kan välja det system som har den bästa appen.

Sedan finns det områden där vi inte ska konkurrens och vi måste också vara på vår vakt mot monopolsituationer men det är en annan politiskt diskussion som jag avstår från att ta upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-08 12:19
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är väl just så som situationen är ute i våra affärer? Du har väl sett listan på alla olika kort som går att använda? Det är inte så att det är ett kort som fungerar överallt, det finns många kort som fungerar på många ställen.

Parkeringsapparna konkurrerar definitivt med varandra. Det är därför som det finns flera. Konkurrensen sker iofs inte i första hand mot oss konsumenter utan mot parkeringsbolagen men det är samma sak som för andra betalsystem. De ska först övertyga affärerna om fördelen med att acceptera deras betalsystem och sedan få med oss konsumenter.

Som sagt, jag har inget problem med att det finns alternativ. Konkurrens gynnar mig också. Det fanns appar som tog en extra avgift för att jag skulle kunna parkera via dem. Finns inte en chans att jag skulle använda dem, speciellt när det finns alternativ.

Som sagt, Luleå kommun har avtal med tre olika parkeringsappar. Jag väljer den app som fungerar bäst för mig. Det är definitivt en konkurrenssituation där jag kan välja det system som har den bästa appen.

Sedan finns det områden där vi inte ska konkurrens och vi måste också vara på vår vakt mot monopolsituationer men det är en annan politiskt diskussion som jag avstår från att ta upp.

Men om vi tar situationen i Stockholm där jag tror alla appar finns representerade på olika P-platser blir det verkligen rörigt. Antingen har man inte appen som behövs, eller så var det så länge sedan man använde den att man glömt hur den fungerade(det löser man ju ofta ganska snabbt) eller så gäller inte längre kortet den är kopplad mot.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är väl just så som situationen är ute i våra affärer? Du har väl sett listan på alla olika kort som går att använda? Det är inte så att det är ett kort som fungerar överallt, det finns många kort som fungerar på många ställen.

Parkeringsapparna konkurrerar definitivt med varandra. Det är därför som det finns flera. Konkurrensen sker iofs inte i första hand mot oss konsumenter utan mot parkeringsbolagen men det är samma sak som för andra betalsystem. De ska först övertyga affärerna om fördelen med att acceptera deras betalsystem och sedan få med oss konsumenter.

Som sagt, jag har inget problem med att det finns alternativ. Konkurrens gynnar mig också. Det fanns appar som tog en extra avgift för att jag skulle kunna parkera via dem. Finns inte en chans att jag skulle använda dem, speciellt när det finns alternativ.

Som sagt, Luleå kommun har avtal med tre olika parkeringsappar. Jag väljer den app som fungerar bäst för mig. Det är definitivt en konkurrenssituation där jag kan välja det system som har den bästa appen.

Sedan finns det områden där vi inte ska konkurrens och vi måste också vara på vår vakt mot monopolsituationer men det är en annan politiskt diskussion som jag avstår från att ta upp.

Här i Stockholm finns numera många p-automater som har infört "sms-park"-appen. Väldigt praktiskt.

Ursprungligen av xms67:

Men om vi tar situationen i Stockholm där jag tror alla appar finns representerade på olika P-platser blir det verkligen rörigt. Antingen har man inte appen som behövs, eller så var det så länge sedan man använde den att man glömt hur den fungerade(det löser man ju ofta ganska snabbt) eller så gäller inte längre kortet den är kopplad mot.

Betala direkt i automaten...

Problemet löst

Men om ni med allvar hävdar att konkurrens inte ska gälla för parkeringsappar eller att konkurrens inte är bra för parkeringsappar (alternativt att konkurrens inte fungerar för dessa appar) så får ni fortsätta med att räkna upp de områden där vi inte ska ha konkurrens...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-08 14:19
Ursprungligen av BlackSmp:

Betala direkt i automaten...

Problemet löst

Men om ni med allvar hävdar att konkurrens inte ska gälla för parkeringsappar eller att konkurrens inte är bra för parkeringsappar (alternativt att konkurrens inte fungerar för dessa appar) så får ni fortsätta med att räkna upp de områden där vi inte ska ha konkurrens...

Du har ju såklart rätt i en mer principiell mening. Men man blir djävligt trött på djungeln av P-appar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-08 15:20
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är väl just så som situationen är ute i våra affärer? Du har väl sett listan på alla olika kort som går att använda? Det är inte så att det är ett kort som fungerar överallt, det finns många kort som fungerar på många ställen.

Parkeringsapparna konkurrerar definitivt med varandra. Det är därför som det finns flera. Konkurrensen sker iofs inte i första hand mot oss konsumenter utan mot parkeringsbolagen men det är samma sak som för andra betalsystem. De ska först övertyga affärerna om fördelen med att acceptera deras betalsystem och sedan få med oss konsumenter.

Som sagt, jag har inget problem med att det finns alternativ. Konkurrens gynnar mig också. Det fanns appar som tog en extra avgift för att jag skulle kunna parkera via dem. Finns inte en chans att jag skulle använda dem, speciellt när det finns alternativ.

Som sagt, Luleå kommun har avtal med tre olika parkeringsappar. Jag väljer den app som fungerar bäst för mig. Det är definitivt en konkurrenssituation där jag kan välja det system som har den bästa appen.

Sedan finns det områden där vi inte ska konkurrens och vi måste också vara på vår vakt mot monopolsituationer men det är en annan politiskt diskussion som jag avstår från att ta upp.

Nej, det är inte alls som i affärerna, isåfall skulle ica bara tillåta ica-kort, coop bara coop-kort, systembolaget bara systembolaget-kort osv.

Vet inte hur det funkar i Luleå, men att välja parkering efter vilken app man gillar bäst är helt orimligt.
Man parkerar ju där man behöver parkera. Finns inget rimligt i att ställa sig i andra änden av stan bara för att appen är lite bättre på den parkeringen.

Hade alla, eller åtminstone flera, appar fungerat på samma parkering hade det varit en annan sak.

Bevaka tråden