Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-22 09:00

Ni som byter bank, och inte verkar toppenglada över det, varför tog ni ni inte bara ett konto på Nordea och kopplade ett kort till det? Har det blivit svårt numera?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-22 10:22

Jag tyckte det var rätt enkelt att byta (från SEB till ICABanken). Det som ställde till mest jobb var alla e-fakturor som måste registreras om.

Ursprungligen av zinned:

Har ju nära nog noll betydelse vilken bank man har idag, ur ett traditionellt ekonomiskt hänseende. Mest tjänster, service och interface som avgör.

Jo så är det om man generaliserar. Alla banker har inte allt. En så liten sak som ApplePay skulle aldrig få mig att byta om allt annat fungerar. Dessutom - som sagt tidigare - ApplePay fungerar ju med andra lösningar - utan att byta bank. Använder det varje dag - utan i mitt fall SEB. ??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-22 16:14
Ursprungligen av adress@mac:

Jo så är det om man generaliserar. Alla banker har inte allt. En så liten sak som ApplePay skulle aldrig få mig att byta om allt annat fungerar. Dessutom - som sagt tidigare - ApplePay fungerar ju med andra lösningar - utan att byta bank. Använder det varje dag - utan i mitt fall SEB. ??

Återigen...man behöver inte byta bank bara för att nyttja Apple Pay hos annan bank än den man vanligtvis använder.

Är det någon Svensson-sjuka, detta med att så många verkar ha inställningen att ska vara kund hos EN ENDA bank? Inget annat utan EN bank ska man ha och så är det med det. Förstår inte det

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-08-22 16:24
Ursprungligen av zinned:

Återigen...man behöver inte byta bank bara för att nyttja Apple Pay hos annan bank än den man vanligtvis använder.

Är det någon Svensson-sjuka, detta med att så många verkar ha inställningen att ska vara kund hos EN ENDA bank? Inget annat utan EN bank ska man ha och så är det med det. Förstår inte det

Off topic, men jag tycker också att det är märkligt och jag tror att det är en bidragande orsak till att storbankerna kontinuerligt beter sig som svin utan att tappa kunder.

Förutom att det är svårt att leva utan ett lönekonto behöver man ju knappast ens ha en bank. Jag har mitt bolån hos ett bolåneinstitut, mina sparpengar hos en fondförvaltare och 90% av mina inköp sker mot ett kreditkort. Banken används i princip bara för att få in min lön och betala mina räkningar från.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-08-22 19:23
Ursprungligen av zinned:

Återigen...man behöver inte byta bank bara för att nyttja Apple Pay hos annan bank än den man vanligtvis använder.

Är det någon Svensson-sjuka, detta med att så många verkar ha inställningen att ska vara kund hos EN ENDA bank? Inget annat utan EN bank ska man ha och så är det med det. Förstår inte det

Jag är helhetskund hos Länsförsäkringar.
Alltså inga kostnader för korten eller Internetbank. Dessutom rabatt på försäkringar.

Att öppna ett konto i annan bank innebär mellan 29-40kr extra i månaden för en liten extratjänst.

Revolut löser mitt problem halvdant men självklart hade jag hellre önskat att min bank faktiskt erbjuder tjänsten.

  • Superhjälte
  • 2019-08-22 20:18

Städat upp i tråden. Återgå till ämnet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-23 09:43
Ursprungligen av iller:

Att öppna ett konto i annan bank innebär mellan 29-40kr extra i månaden för en liten extratjänst.

Det kan det göra, om man inte kan förhandla bort det. Oavsett, det är ju inga större pengar om man anser sig ha nytta av tjänsten.

Ursprungligen av iller:

Revolut löser mitt problem halvdant men självklart hade jag hellre önskat att min bank faktiskt erbjuder tjänsten.

Så klart. Revolut har flera minus som gör att de inte är aktuella för många, t ex mig.

Ursprungligen av zinned:

Det kan det göra, om man inte kan förhandla bort det. Oavsett, det är ju inga större pengar om man anser sig ha nytta av tjänsten.

Så klart. Revolut har flera minus som gör att de inte är aktuella för många, t ex mig.

Vad upplever du som minus på Revolut ? Har inte börjat använda mitt.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-09-23 14:50

Swedbank är visst på G. (Scrolla ner en bit)

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2019-09-23 15:03
Ursprungligen av chrme109:

Swedbank är visst på G. (Scrolla ner en bit)

Det rör på sig - hoppas på Eurocard nu bara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-23 15:06
Ursprungligen av chrme109:

Swedbank är visst på G. (Scrolla ner en bit)

Kors i taket!
https://www.facebook.com/swedbanksverige/?hc_...

Av Danske Bank lärde vi oss att "snart" är ett ganska tänjbart begrepp...

Ursprungligen av IngoX:

Kors i taket!
https://www.facebook.com/swedbanksverige/?hc_...
Av Danske Bank lärde vi oss att "snart" är ett ganska tänjbart begrepp...

Det var på tiden… hade slutat att hoppas faktiskt. Så sent att "Bättre sent än aldrig" känns lite passé.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-23 16:13

"Sent ska syndaren vakna" tycker jag passar....

Det trodde jag inte. Dagens goda nyhet!

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-09-23 19:11

Kom igen nu Länsförsäkringar!

<sarkasmläge på>
Aha, Apple har sänkt priset på transationerna...
<sarkasmläge av>

Ursprungligen av Cribe:

Kom igen nu Länsförsäkringar!

Jag frågade igår och fick nyss detta svar:

”Apple har valt en samarbetsmodell som skiljer sig från andra Pay-lösningar på marknaden och vi kan inte ställa oss bakom den, så för närvarande har vi inga planer på att erbjuda Apple Pay.”

Ursprungligen av Cribe:

Kom igen nu Länsförsäkringar!

Ursprungligen av Zeugma:

Jag frågade igår och fick nyss detta svar:

”Apple har valt en samarbetsmodell som skiljer sig från andra Pay-lösningar på marknaden och vi kan inte ställa oss bakom den, så för närvarande har vi inga planer på att erbjuda Apple Pay.”

Jag frågade då vad som skiljer sig åt och fick följande svar:

”Vi har inte fått några detaljer ang förhandlingarna.”

Ursprungligen av Zeugma:

Jag frågade då vad som skiljer sig åt och fick följande svar:

”Vi har inte fått några detaljer ang förhandlingarna.”

Jaha, det var ju utförligt

Ursprungligen av CekariYH:

Jaha, det var ju utförligt

Gotta love them stupid answers.

Så. Nordea, Danske bank och Swedbank. Det är väl de banker som har varit inblandade i flest skandaler. Vidlyftiga affärer, penningtvätt. Och så vidare. Jag kan förstå att de vill vara kundorienterade i så stor utsträckning som möjligt vid det här laget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-24 16:09

Macrumors plockade upp nyheten om Swedbank
https://www.macrumors.com/2019/09/24/apple-pa...

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-09-24 18:46
Ursprungligen av Zeugma:

Jag frågade igår och fick nyss detta svar:

”Apple har valt en samarbetsmodell som skiljer sig från andra Pay-lösningar på marknaden och vi kan inte ställa oss bakom den, så för närvarande har vi inga planer på att erbjuda Apple Pay.”

Det svaret har dom gett några månader nu. Dom tycker att man ska skaffa Fitbit eller Garmin-klocka.
Har frågat vad i Apples modell dom inte ställer sig bakom ett flertal ggr men inte fått svar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-09-24 18:48
Ursprungligen av Zeugma:

Jag frågade då vad som skiljer sig åt och fick följande svar:

”Vi har inte fått några detaljer ang förhandlingarna.”

Säg att du då gärna vill ha svar från en som är lite mer insatt.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag frågade igår och fick nyss detta svar:

”Apple har valt en samarbetsmodell som skiljer sig från andra Pay-lösningar på marknaden och vi kan inte ställa oss bakom den, så för närvarande har vi inga planer på att erbjuda Apple Pay.”

När nu flera av dom ”riktiga” bankerna, inklusive draken Swedbank, ställer sig bakom denna samarbetsmodell så tycker jag inte att det svaret från Länsförsäkringar duger längre. Det är isåfall snarare Länsförsäkringar som står för en samarbetsmodell som inte Apple kan ställa sig bakom.

Ursprungligen av Zeugma:

Så. Nordea, Danske bank och Swedbank. Det är väl de banker som har varit inblandade i flest skandaler. Vidlyftiga affärer, penningtvätt. Och så vidare. Jag kan förstå att de vill vara kundorienterade i så stor utsträckning som möjligt vid det här laget.

Ursprungligen av Sperious:

När nu flera av dom ”riktiga” bankerna, inklusive draken Swedbank, ställer sig bakom denna samarbetsmodell så tycker jag inte att det svaret från Länsförsäkringar duger längre. Det är isåfall snarare Länsförsäkringar som står för en samarbetsmodell som inte Apple kan ställa sig bakom.

Det kan ju bero på det jag skrev här ovan också. Länsförsäkringar är inte motiverade på samma sätt.

Ursprungligen av Zeugma:

Det kan ju bero på det jag skrev här ovan också. Länsförsäkringar är inte motiverade på samma sätt.

Nja, jag har väldigt svårt att tro att bankerna baserar denna typ av beslut kring betallösningar på någon form av skam över tidigare händelser. Tror att det som alltid handlar om en avvägning kring vilken lösning som kommer att generera mer pengar än den kostar.

Ursprungligen av Sperious:

Nja, jag har väldigt svårt att tro att bankerna baserar denna typ av beslut kring betallösningar på någon form av skam över tidigare händelser. Tror att det som alltid handlar om en avvägning kring vilken lösning som kommer att generera mer pengar än den kostar.

Att det skulle handla om skam tror inte jag heller. Jag menade att de försöker reparera kundrelationerna. Göra sig mer attraktiva helt enkelt.

Nytt med Klarna/Handelsbanken: Nu ser man på kontoutdraget hos Handelsbanken vart pengarna gick som Klarna drog med autogiro efter en Apple Pay-betalning. Nu står det inte längre Klarna, Klarna, Klarna ... Nej nu ser det ut så här:

K*ICA KVANTU -1 123,15
K*K-RAUTA -959,20
K*MOBILPARK -14,00
K*HEMGLASS S -303,00
K*DAISYS BRE -99,00
K*BETALA P -70,00

Så man ser både att det var en Klarnabetalning (K*) och vart pengarna gick i slutändan och det blir lättare för dig som vill hålla reda på vart pengarna går från din "riktiga" bank.

Bevaka tråden