Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Code42 slutar med Crashplan för hemanvändare

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-08-26 01:01
Ursprungligen av oskard:

John Gruber gillar Backblaze https://daringfireball.net/linked/2017/08/23/...

Jag får väl se det positivt - att avsluta Crashplan ger en möjlighet att avinstallera Java.

Och inte på något sätt förklarar han varför han gillar Backblaze vilket gör hela texten totalt meningslös.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-26 22:17

Finns en jämförelse här, https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_o...

Själv kör jag NAS -> Amazon Drive.
Har obegränsat med plats åtminstone ett år till.
De har slutat sälja det men har inte blivit av med det än.

Finns även jottacloud som är obegränsat för 690kr/år.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-27 00:35
Ursprungligen av zappee:

Finns en jämförelse här, https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_o...

Själv kör jag NAS -> Amazon Drive.
Har obegränsat med plats åtminstone ett år till.
De har slutat sälja det men har inte blivit av med det än.

Finns även jottacloud som är obegränsat för 690kr/år.

Jag undra hur länge Jottacloud kan erbjuda obegränsat för det priset. Eller för något pris öht.

Jottacloud använder sin egen nyckel för din backup.
De har därmed full tillgång till all din data om de vill eller om någon annan tar sig in.

Så de är ute ur leken.

Ursprungligen av myusername:

Jottacloud använder sin egen nyckel för din backup.
De har därmed full tillgång till all din data om de vill eller om någon annan tar sig in.

Så de är ute ur leken.

Man krypterar väl innan man skickar till molnet.

Ursprungligen av keptang:

Man krypterar väl innan man skickar till molnet.

Ja datan är krypterad med 256-bitars AES under transport men ligger hos dem krypterad med deras nyckel utom din kontroll.
Ditt lösenord låser upp deras nyckel som i sin tur låser upp datat.
De har varit lata då de vill göra det enkelt för sig med backup, synkning och delning av filer.

Du kan byta passord på ditt konto hur mycket du vill men ditt data är alltid krypterat med deras lösenord utom din kontroll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 17:28

Liten och minskande del privatkunder och en börsintroduktion på G.

http://www.startribune.com/fast-growing-code4...

Citat:

Code42 announced last week that it will exit its “CrashPlan for Consumers” software business, which has shrunk to 10 percent of users, to focus on its “CrashPlan for Small Business” of less than 200 employees and “Code42 Enterprise” for large business.

Såhär ett år senare, vad har folk valt för alternativ till Crashplan? Skulle precis avluta mitt abonnemang och gå över till Carbonite som de erbjöd tabbat på när jag upptäckte att jag inte kan ta backup på min NAS... Vet inte om jag gör fel men kan inte välja den utan endast min dator.

Funkar inte nätverksanslutna diskar att ta backup på som det gjorde med crashplan så går det helt bort...

Vad har ni andra valt? Ligger själv strax under 1 tb i backup.

Ursprungligen av jonatannn:

Såhär ett år senare, vad har folk valt för alternativ till Crashplan? Skulle precis avluta mitt abonnemang och gå över till Carbonite som de erbjöd tabbat på när jag upptäckte att jag inte kan ta backup på min NAS... Vet inte om jag gör fel men kan inte välja den utan endast min dator.

Funkar inte nätverksanslutna diskar att ta backup på som det gjorde med crashplan så går det helt bort...

Vad har ni andra valt? Ligger själv strax under 1 tb i backup.

Kör fortfarande på samma lösning som jag skrev i inlägg #7.
Gör backup på datorer, NAS osv.

Ursprungligen av jonatannn:

Såhär ett år senare, vad har folk valt för alternativ till Crashplan? Skulle precis avluta mitt abonnemang och gå över till Carbonite som de erbjöd tabbat på när jag upptäckte att jag inte kan ta backup på min NAS... Vet inte om jag gör fel men kan inte välja den utan endast min dator.

Funkar inte nätverksanslutna diskar att ta backup på som det gjorde med crashplan så går det helt bort...

Vad har ni andra valt? Ligger själv strax under 1 tb i backup.

Gick över till Small Business smärtfritt. Att inte Carbonite fungerar som du vill beror nog på att det är en ganska kass och hårdbantad tjänst. Tror det diskuterades mer här: https://www.99.se/forum/t/321117-den-ultimata...

Crashplan är å andra sidan inte överdrivet intuitiva. Exempelvis märkte jag att backupperna plötsligt inte blev kompletta, utan appen kraschade tydligen innan den blev klar. Visade sig att man behövde tilldela mer minne manuellt. Känns lite OS9 sådär... Men supporten är snabb och bra, så det löste sig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-08-05 16:54
Ursprungligen av johan_tanying:

Gick över till Small Business smärtfritt. Att inte Carbonite fungerar som du vill beror nog på att det är en ganska kass och hårdbantad tjänst. Tror det diskuterades mer här: https://www.99.se/forum/t/321117-den-ultimata...

Crashplan är å andra sidan inte överdrivet intuitiva. Exempelvis märkte jag att backupperna plötsligt inte blev kompletta, utan appen kraschade tydligen innan den blev klar. Visade sig att man behövde tilldela mer minne manuellt. Känns lite OS9 sådär... Men supporten är snabb och bra, så det löste sig.

Jag fortsätter också med Crashplan och har också upplevt de problem du nämner med minnestilldelning. Söker efter en ersättare men det finns inte många vettiga konkurrenter som kan erbjuda en tjänst för både dator + NAS. Innan jag hade NAS var Backblaze mycket smidigt, tyvärr är deras B2 Cloud mer en lagring än Backup…

Öppen för förslag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-05 17:25

Bra att denna tråd vaknar till liv. Jag är ständigt fundersam på om iCloud räcker för mig. Men har inte hittat något alternativ sedan Crashplan upphörde.

Ursprungligen av joakimo:

Jag fortsätter också med Crashplan och har också upplevt de problem du nämner med minnestilldelning. Söker efter en ersättare men det finns inte många vettiga konkurrenter som kan erbjuda en tjänst för både dator + NAS. Innan jag hade NAS var Backblaze mycket smidigt, tyvärr är deras B2 Cloud mer en lagring än Backup…

Öppen för förslag!

Bara man väl tilldelat mer minne så löste det ju sig. Men tråkigt att man skall behöva göra sånt i terminalen 2018. Passade också på att klaga på deras ologiska automatmejl: Meddelande-texten påpekar mycket riktigt att ingen komplett backup skett på x antal dagar. Dock illustreras mejlet med en stor grön bock. Bara för att appen trots allt fått kontakt med crashplan-servern innan den kraschade. Ingen kontakt alls resulterar med vettig gul eller röd symbol som självklart även borde få illustrera ett "ej komplett backup"-mejl.

Jag har ersatt Crashplan med Carbon Copy Cloner där jag kan ta backup till/på en 'remote' mac. Funkar kanon

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-23 15:34

Vad jag förstår så kommer Crashplan fortfarande fungera lokalt, att backa till NAS t ex.

Oavsett, jag har sedan länge gått över till Amazon. Kör mjukvaran Arq och backar till Amazon, de har vettig hastighet både upp och ner till skillnad från mig veterligen de flesta andra leverantörer. Uppar data med ca 40 Mbit/s och tar ner med 100 Mbit/s. En helt annan planet än t ex Crashplan.

Som exempel gjorde jag nu en restore på en fil på ca 230 MB. Det tog 40 sekunder att dra ner.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-10-23 15:48
Ursprungligen av zinned:

Oavsett, jag har sedan länge gått över till Amazon.

Jag kollade Amazon för länge sedan för att se vad det kostade, men då kändes det iaf helt oöverkomligt. 7+ TB är svårt att gömma undan billigt...

Hur mycket lagrar du och vad betalar du?

/ Kiwi

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-23 16:14
Ursprungligen av jankiwi:

Hur mycket lagrar du och vad betalar du?

Har tillgång till 1 TB med min dataplan och betalar $60/år för det.

Skulle du lagra 7 TB hos dem skulle det kosta $420/år.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-10-23 19:03
Ursprungligen av zinned:

Skulle du lagra 7 TB hos dem skulle det kosta $420/år.

Tack för svar!

Inte så farligt ändå, om nu hastigheten är bra. Betalar $10 per månad hos CP.

/ Kiwi

Bevaka tråden