Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med fjärren på Apple TV 4k

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2017-10-09 21:42

Bytte ut min gen 4 Apple TV mot en 4k i sovrummet för nån dag sen. 4an fungerade klockrent och så gör även 4k:n i 4:2:0. Byter jag däremot till 4:4:4 så börjar fjärrkontrollen bråka. Den svarar oerhört segt på svepningar och tryck, om ens alls. Ibland förlorar den anslutningen till 4k:n. Kör jag remoteappen i telefonen så fungerar det kanon.
Jag kör 4k SDR som upplösning då tv:n i sovrummet inte har HDR.

Är det någon som varit med om samma fenomen eller har hört talas om det?

Kan det inte vara så enkelt som att batteriet tog slut samtidigt som du uppgraderade? Prova med stt ladda fjärren.

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-10-10 06:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Kan det inte vara så enkelt som att batteriet tog slut samtidigt som du uppgraderade? Prova med stt ladda fjärren.

Sprry, glömde skriva att jag har laddat fjärren, bytt ut mot en ny AppleTV 4k inkl fjärr och bytt mellan 3 olika hdmi-kablar.

Ursprungligen av Cribe:

Sprry, glömde skriva att jag har laddat fjärren, bytt ut mot en ny AppleTV 4k inkl fjärr och bytt mellan 3 olika hdmi-kablar.

Ok

Jag har haft liknande problem som berodde på att min fjärr hade tappat laddning så jag ville bara eliminera den enkla lösningen först

Skumt problem!

  • Medlem
  • 2017-10-10 11:15
Ursprungligen av Cribe:

Bytte ut min gen 4 Apple TV mot en 4k i sovrummet för nån dag sen. 4an fungerade klockrent och så gör även 4k:n i 4:2:0. Byter jag däremot till 4:4:4 så börjar fjärrkontrollen bråka. Den svarar oerhört segt på svepningar och tryck, om ens alls. Ibland förlorar den anslutningen till 4k:n. Kör jag remoteappen i telefonen så fungerar det kanon.
Jag kör 4k SDR som upplösning då tv:n i sovrummet inte har HDR.

Är det någon som varit med om samma fenomen eller har hört talas om det?

Om du byter till 4:4:4 så ökar mängden data som ska skickas genom HDMI-kabeln, detta bör rimligen innebära att frekvensen på signalerna i kabeln ändras (höjs). ATV fjärren går på Bluetooth och BT är känsliga för störningar, t ex USB3-signaler.

Ditt problem kan alltså bero på att signalläckage från HDMI-kabeln stör Bluetooth från fjärren. Testa att byta HDMI-kabel till en kortare eller av bättre kvalitet...

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-04-03 20:53

En liten update. Fortfarande samma problem.
Verkar vara en hel del som upplever samma sak.

https://discussions.apple.com/thread/8110121
https://discussions.apple.com/thread/8110958
https://discussions.apple.com/thread/8085676

  • Medlem
  • 2018-04-04 12:25

Upplever samma problem, har även bytt hdmi-kabel men utan någon bättring. Vet inte riktigt om det är värt att behöva köpa nya kablar för hundratals kronor, tror jag nedgraderar till 4:2:0.
Om ni hittar en kabel som fungerar så säg gärna till :).

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-04-13 11:55
Ursprungligen av Swift:

Upplever samma problem, har även bytt hdmi-kabel men utan någon bättring. Vet inte riktigt om det är värt att behöva köpa nya kablar för hundratals kronor, tror jag nedgraderar till 4:2:0.
Om ni hittar en kabel som fungerar så säg gärna till :).

Jag har haft samma problem, efter byte utav HDMI kablen så har problemet upphört. Kör på Belkins 4K kabel som Apple säljer på sin hemsida, men den måste väl givetvis gå att hitta i vanlig butik också.
Det går att läsa på diverse forum om folk som har haft detta problem där lösningen har varit en bättre HDMI kabel med mindre läckage..

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-04-13 11:59
Ursprungligen av Hoya:

Jag har haft samma problem, efter byte utav HDMI kablen så har problemet upphört. Kör på Belkins 4K kabel som Apple säljer på sin hemsida, men den måste väl givetvis gå att hitta i vanlig butik också.
Det går att läsa på diverse forum om folk som har haft detta problem där lösningen har varit en bättre HDMI kabel med mindre läckage..

Har också läst att det ska hjälpa med den (eller annan bättre) kabel. Tyvärr är det många som återkommer och skriver att det hjälpte ett tag men att problemen kvarstår. Hur länge har du kört med Belkin-kabeln?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-04-15 21:34
Ursprungligen av Cribe:

Har också läst att det ska hjälpa med den (eller annan bättre) kabel. Tyvärr är det många som återkommer och skriver att det hjälpte ett tag men att problemen kvarstår. Hur länge har du kört med Belkin-kabeln?

Har kört så sedan oktober, inte haft problemet längre, men i samma veva så flyttade jag ATVen längre ifrån Tivo boxen, så vet inte om det också kan ha hjälpt lite..
Har en svåger som hade likadant problem, lämna till och med tillbaka sin ATV 4K och fick en ny, men det löste inte problemet, så han provade med en annan hdmi-kabel som han hade liggandes hemma, och det funkade för honom, har inga störningar längre med fjärrisen.,

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-04-15 23:47
Ursprungligen av Hoya:

Har kört så sedan oktober, inte haft problemet längre, men i samma veva så flyttade jag ATVen längre ifrån Tivo boxen, så vet inte om det också kan ha hjälpt lite..
Har en svåger som hade likadant problem, lämna till och med tillbaka sin ATV 4K och fick en ny, men det löste inte problemet, så han provade med en annan hdmi-kabel som han hade liggandes hemma, och det funkade för honom, har inga störningar längre med fjärrisen.,

Har testat ett antal kablar men inte Belkin-kabeln. Får införskaffa det och hålla tummarna att det fungerar ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-04-24 17:20
Ursprungligen av Cribe:

Har testat ett antal kablar men inte Belkin-kabeln. Får införskaffa det och hålla tummarna att det fungerar ?

Var inne och köpte Belkin-kabeln idag då jag ändå var i Malmö så hoppas att det fungerar nu. Återkommer med resultat

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-04-26 07:26
Ursprungligen av Cribe:

Var inne och köpte Belkin-kabeln idag då jag ändå var i Malmö så hoppas att det fungerar nu. Återkommer med resultat

Har nu testat och det blev bättre, men tyvärr inte helt bra. Tyvärr laggar det lite ibland men nu kan man leva med det, innan gick det inte att använda fjärren.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-04-26 14:00
Ursprungligen av Cribe:

Har nu testat och det blev bättre, men tyvärr inte helt bra. Tyvärr laggar det lite ibland men nu kan man leva med det, innan gick det inte att använda fjärren.

Vad har du för TV? Samt vad har du valt för upplösning på bilden under inställningar i AppleTV?

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-04-26 14:10
Ursprungligen av Hoya:

Vad har du för TV? Samt vad har du valt för upplösning på bilden under inställningar i AppleTV?

Kör 4k SDR som upplösning. 4:4:4. Vet inte exakta modellbeteckningen på TVn i sovrummet men det är en 50” Hitachi

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-04-26 19:19
Ursprungligen av Cribe:

Kör 4k SDR som upplösning. 4:4:4. Vet inte exakta modellbeteckningen på TVn i sovrummet men det är en 50” Hitachi

Prova att sänka till Krominans 4:2:0 och se ifall det gör någon skillnad..

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-04-26 20:18
Ursprungligen av Hoya:

Prova att sänka till Krominans 4:2:0 och se ifall det gör någon skillnad..

Har testat det innan med den andra kabeln. Hjäkote lite grann men det var fortfarande segt. Med tanke på all kritik ang detta så borde Apple komma med någon lösning tycker man.

1
Bevaka tråden