Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple watch och WiFi på jobbet / publikt

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-11 10:18

Fick hem min series 3 för några dagar sen och efter att ha installerat och fipplat så började jag fundera på om jag kan lämna telefonen när man springer på möten på jobbet.
En snabb googling säger nej, men det jag hittar är från 2015.
Testade slå av blåtanden och nej, inget nät på klockan.

När man ansluter med telefonen på jobbet får man acceptera ett certifikat och jag antar att det är det som ställer till det.
Och gissar att det då är samma med nät som har capture portal osv.

Finns ingen lösning gissar jag?

Ursprungligen av Json_81:

Fick hem min series 3 för några dagar sen och efter att ha installerat och fipplat så började jag fundera på om jag kan lämna telefonen när man springer på möten på jobbet.
En snabb googling säger nej, men det jag hittar är från 2015.
Testade slå av blåtanden och nej, inget nät på klockan.

När man ansluter med telefonen på jobbet får man acceptera ett certifikat och jag antar att det är det som ställer till det.
Och gissar att det då är samma med nät som har capture portal osv.

Finns ingen lösning gissar jag?

troligen certifikatet eftersom det fungerar för mig, min serie2 och mitt jobb när jag slår av min telefon men det är ett cerifikatfritt nät som har begränsade rättigheter att nå vårt intranät

Ursprungligen av Json_81:

Fick hem min series 3 för några dagar sen och efter att ha installerat och fipplat så började jag fundera på om jag kan lämna telefonen när man springer på möten på jobbet.
En snabb googling säger nej, men det jag hittar är från 2015.
Testade slå av blåtanden och nej, inget nät på klockan.

När man ansluter med telefonen på jobbet får man acceptera ett certifikat och jag antar att det är det som ställer till det.
Och gissar att det då är samma med nät som har capture portal osv.

Finns ingen lösning gissar jag?

Letade lite och hittade bland annat den här artikeln: https://www.xirrus.com/wi-fi-meets-wearables-... som kanske är till någon assistans? Inte någon expert på trådlösa nätverk tyvärr.

Citat:

First, the Apple Watch only supports 2.4GHz, Wi-Fi’s legacy spectrum. That’s a problem, because it’s almost entirely out of step with current wireless trends. Networks everywhere are steadily moving toward universal 5GHz coverage. Meanwhile, the old spectrum is being phased out. So before you can test out your new gadget as a possible tool for the office, you’ll first have to check with IT and confirm they still support 2.4GHz to begin with.

Apple says the watch relies on the iPhone’s Wi-Fi configuration settings to connect to preferred networks. Yet the watch itself is unable to access any 802.11x networks (the standard for Port-based Network Access Control, or PNAC). Nor can it connect to standard guest networks, since it lacks the captive portal function. This limits your options for finding a connection in different locations.

Last, in order for the watch to even work on a corporate network, IT departments must create an open SSID, or an SSID that supports WPA/WPA2 encryption. Unfortunately this is a deal breaker for many enterprises, since it conflicts with needs for security and access control.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-11 20:34
Ursprungligen av BlackSmp:

troligen certifikatet eftersom det fungerar för mig, min serie2 och mitt jobb när jag slår av min telefon men det är ett cerifikatfritt nät som har begränsade rättigheter att nå vårt intranät

Ok, får ta en kik på vårt gästnät istället. Det borde ju inte kräva certifikat.

Ursprungligen av Ida Blix:

Letade lite och hittade bland annat den här artikeln: https://www.xirrus.com/wi-fi-meets-wearables-... som kanske är till någon assistans? Inte någon expert på trådlösa nätverk tyvärr.

Det var en av de artiklarna jag hittade när jag googlade.
Tycker det verkar märkligt att han pratar om 2.4GHz som om det i princip är borta.
Kan inte tänka mig att det är särskilt många kör enbart 5GHz pga räckvidden om inte annat.

1
Bevaka tråden