Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Wifi börjar säljas i Sverige

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Trots att svenska marknaden helt ignorerades under Googles oktober-event finns nu något överraskande den smarta routern Google Wifi att köpa i Sverige.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • International user
  • 2017-10-17 22:30

använd inte tills dom patchat wpa2 protokollet, är rätt osäkert just nu .

Som det stått på div sidor så har man lyckats hacka prokollet och visat på att det finns ett säkerhetshål ,verkar påverka alla moderna enheter.

Vissa tillverkare har redan börjat patchat eller börjat patcha sina produkter
ex aruba,meraki

  • Medlem
  • 2017-10-17 22:37
Ursprungligen av Mindmeld:

använd inte tills dom patchat wpa2 protokollet, är rätt osäkert just nu .

Som det stått på div sidor så har man lyckats hacka prokollet och visat på att det finns ett säkerhetshål ,verkar påverka alla moderna enheter.

Vissa tillverkare har redan börjat patchat eller börjat patcha sina produkter
ex aruba,meraki

Det är huvudsakligen klienter som är sårbara, datorer och Android. IOS i mindre omfattning. Läs mer här. Citat:

”Our main attack is against the 4-way handshake, and does not exploit access points, but instead targets clients. ... For ordinary home users, your priority should be updating clients such as laptops and smartphones.”

  • Medlem
  • International user
  • 2017-10-17 23:09
Ursprungligen av Alix:

Det är huvudsakligen klienter som är sårbara, datorer och Android. IOS i mindre omfattning. Läs mer här. Citat:

”Our main attack is against the 4-way handshake, and does not exploit access points, but instead targets clients. ... For ordinary home users, your priority should be updating clients such as laptops and smartphones.”

njae inte riktigt, apple har patchat sårbarheten i en beta seed men man vet ju inte när den släpps

https://9to5mac.com/2017/10/16/wifi-wpa2-hack...

  • Medlem
  • 2017-10-17 23:16
Ursprungligen av Mindmeld:

njae inte riktigt, apple har patchat sårbarheten i en beta seed men man vet ju inte när den släpps

https://9to5mac.com/2017/10/16/wifi-wpa2-hack...

Det jag citerar kommer från primärkällan, mannen som upptäckte buggen. Du kan lita på honom. Naturligtvis borde alla enheter som implementerar WPA2 patchas, men det kommer aldrig att hända. Det är i det närmaste uteslutet att en nyare prestigeprodukt som Google Wifi inte skulle patchas. Men ur ett vardagligt säkerhetsperspektiv ska man alltså se om sitt hus vad gäller klienter i första hand. Det hjälper inte att ha en patchad router.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-10-18 00:23
Ursprungligen av Alix:

Det jag citerar kommer från primärkällan, mannen som upptäckte buggen. Du kan lita på honom. Naturligtvis borde alla enheter som implementerar WPA2 patchas, men det kommer aldrig att hända. Det är i det närmaste uteslutet att en nyare prestigeprodukt som Google Wifi inte skulle patchas. Men ur ett vardagligt säkerhetsperspektiv ska man alltså se om sitt hus vad gäller klienter i första hand. Det hjälper inte att ha en patchad router.

Eh läs artikeln jag postade citerar Mathy Vanhoef,

The weaknesses are in the Wi-Fi standard itself, and not in individual products or implementations. Therefore, any correct implementation of WPA2 is likely affected […] If your device supports Wi-Fi, it is most likely affected. During our initial research, we discovered ourselves that Android, Linux, Apple, Windows, OpenBSD, MediaTek, Linksys, and others, are all affected by some variant of the attacks

A proof of concept shows an attack against an Android smartphone, as devices running Android 6.0 or higher are especially vulnerable. In addition to allowing data to be decrypted, they can also be easily fooled into resetting the encryption key to all zeroes.

However, Vanhoef emphasizes that all platforms are vulnerable, and that although attacking Macs proved a tougher challenge initially, he has since found a much easier way to do it.

Oavsett finns flera olika sätt att se det på det, i slutändan har inte apple patchat sina produkter så kan dom påverkas.

Så min rekommendation är att patcha där det går att patcha sen om det är routern eller enheten som går att patcha först spelar mindre roll ,för enskilda individen.

Själv har jag stängt av wifi tills mina enheter har fått en patch för denna sårbarhet. routern är en billig sak från bbb så där vettetusan om det kommer en patch till.

  • Medlem
  • 2017-10-18 00:32
Ursprungligen av Mindmeld:

... artikeln jag postade citerar Mathy Vanhoef, ...

Och jag citerar honom direkt. Vill man läsa i detalj finns en pdf här.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2017-10-18 23:51

Det är ett bra tecken på att de kan släppa fler produkter typ nästa år får man hoppas?

1
Bevaka tråden