Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så kommer du igång med Apple Pay

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-25 11:38

Testade imorse på CirkleK med klockan, grymt smidigt.
Tjejen i kassan påpekade "en sån vill jag ockå ha"

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2017-10-25 13:00

Coop och okq8

Ursprungligen av Redaktionen:

Nu finns Apples mobila betaltjänst äntligen i Sverige. Än så länge fungerar kort från Nordea eller ST1. Vi visar hur du kommer igång.

Läs hela artikeln här

Det verkar inte som Coop kommer vara med i första taget i alla fall enligt svar från kundtjänst.
”Den är en tjänst som vi i dagsläget inte har sett över möjligheten att erbjuda. Men jag för ditt önskemål vidare till mina chefer, det hjälper oss i vårat förbättringsarbete. ”

OKQ8 svarade med:
”Vi ser över alla typer av nya betalningslösningar , så även denna.

Jag har ingen tid för detta dock.

Ha en bra dag!”

Ursprungligen av keptang:

Prova igen bara, starta om telefonen.
Fungerade fint här.

Fick återställa telefonen. La in min backup och det fungerade likförbaskat inte. Gjorde sen en helt ny installation av telefonen och då fungerar det.

Funkar på McDonalds.
Äntligen.. gud vad jag har längtat efter detta.
Sen det där att det är som att handla med kort. Det är det inte. Man behöver inte röra knappsatsen någonting alls.. bara att sträcka fram klockan och, bip, klart o betalt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-10-25 15:58

Igår handlade jag på en mindre Ica affär här i Helsingborg och då fungerade inte Apple Pay.

Idag testade jag på ICA Maxi i Helsingborg och då gick transaktionen igenom.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-25 16:07

Kan man se transaktioner i klockan på något sätt?
Trodde de skulle synkas till telefonen men det gjorde de inte.

Ursprungligen av BlackSmp:

Kontaktlöst betyder kontaktlöst

Skämt å sido, håll den nära men de behöver inte ta i varandra

NFC mottagaren är ofta på vänster sida av läsaren. Jag har aldrig sett högervridna läsare men vågar inte utesluta att det kanske finns sådana.

Vissa terminaler har NFC på samma sida som magnetremsan så man ser aldrig riktigt att det finns stöd för det. Har märkt det med Samsung Pay att det va NFC istället för MST för man slipper slå in pinkod i terminalen. McDonalds i Kristianstad har t.ex detta och min lokala pizzeria.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-10-25 19:57
Ursprungligen av PatricF:

Vissa terminaler har NFC på samma sida som magnetremsan så man ser aldrig riktigt att det finns stöd för det. Har märkt det med Samsung Pay att det va NFC istället för MST för man slipper slå in pinkod i terminalen. McDonalds i Kristianstad har t.ex detta och min lokala pizzeria.

Du kan inte leta upp en bild på en dylik terminal?

Edit*
Av ren nyfikenhet tog jag ett kort på terminalen på Coop. Det var en Verifone vx 825 och det finns ingen info alls om att den skulle ha NFC i butiken. Men en googling senare visar det sig att den har NFC!
http://global-old.verifone.com/products/hardw...

Så teoretiskt borde jag kunna köra Pay även där.

Ursprungligen av EnDumEn:

Du kan inte leta upp en bild på en dylik terminal?

Edit*
Av ren nyfikenhet tog jag ett kort på terminalen på Coop. Det var en Verifone vx 825 och det finns ingen info alls om att den skulle ha NFC i butiken. Men en googling senare visar det sig att den har NFC!
http://global-old.verifone.com/products/hardw...

Så teoretiskt borde jag kunna köra Pay även där.

Attans, jag memorerade ju just det där när jag var nere på Coop för att kontrollera men glömde bort det. Tack

Köpte en kaffe på 7-Eleven idag och betalade med klockan, sjukt smidigt! Skum grej som har hänt är att jag idag inte kan dubbelklicka på hemknappen på telefonen för att få upp Apple Pay, det gick igår när jag lekte hemma. Jag måste starta Wallet för att kunna betala. Nu kommer jag dock använda klockan mest så ingen stor deal, men störande. Har dubbelkollat inställningarna och har ”Dubbelklicka på hemskärmen” i Inställnigar -> Wallet och Apple Pay.

Fungerar på bästa kaffe kjedjan Waynes Coffee också ?☕️

Funkar inte Apple Pay i Apples egna app för handla ? Märkligt

Bytte till Nordea i förrgår, så hejdå Swedbank

Ursprungligen av EnDumEn:

Du kan inte leta upp en bild på en dylik terminal?

Edit*
Av ren nyfikenhet tog jag ett kort på terminalen på Coop. Det var en Verifone vx 825 och det finns ingen info alls om att den skulle ha NFC i butiken. Men en googling senare visar det sig att den har NFC!
http://global-old.verifone.com/products/hardw...

Så teoretiskt borde jag kunna köra Pay även där.

Jag köpte lunch på pizzerian idag och tog foto på terminalen. Betalade med Samsung Pay och när han klickade in summan så visades loggan för kontaktlös-betalning i displayen också, men man ser inte det på något annat ställe.

Ursprungligen av @ndreas:

Funkar inte Apple Pay i Apples egna app för handla ? Märkligt

Ja jag tänkte också prova där men det fanns ingen svart "Apple pay knapp" som det tex finns på Elgigantens sida?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-26 17:55

Jag handlade på Cirkel K idag. Såg ingen markering på terminalen, men det fungerade. Ägaren blev jätteglad, han hade idag fått ett papper om Apple Pay, men inte fullt ut förstått om det fungerade eller inte. Stockholms stads nya P-automater fungerar också.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-10-27 01:04

Tråkigt svar från länsförsäkringar... får väl fortsätta blippa med mitt kort eller skaffa ett ST1 kort...

Citat:

Hej!

I dagsläget finns inga planer för att erbjuda ApplePay hos Länsförsäkringar.

Länsförsäkringar följer nära betalningsmarknaden med ”Blipp-betalningar” (kontaktlösa betalningar) och betalningar med hjälp av mobilen vid kassa. Det är än så länge en liten marknad och antalet betalterminaler där det går att Blippa är få men under tillväxt. Länsförsäkringar har för avsikt att stödja de betalsätt som får acceptans av kunderna. För närvarande är acceptansen väldigt låg och när den går upp kommer Länsförsäkringar att stödja de betalsätt vid kassa som då är aktuella.

Jag provade på Circle K, men terminalens NFC var ur funktion. Antiklimax

Testade nu på Pressbyrån i Slussen, kassörskan var redan trött på det lilla extra böket det innebär innan man fått in snitsen. Har också märkt att terminaler led stora tittakydd gör det lite bökigare att få fram en 8 Plus till läsaren.

Ursprungligen av PatricF:

Jag köpte lunch på pizzerian idag och tog foto på terminalen. Betalade med Samsung Pay och när han klickade in summan så visades loggan för kontaktlös-betalning i displayen också, men man ser inte det på något annat ställe.

https://i.imgur.com/qcbRqJ7.jpg

Precis som på Clas Ohlson, där vi handlade i klippet. Helt omärkt terminal.

  • Medlem
  • 2017-10-27 23:25
Ursprungligen av Calle Johansson-Sundelius:

Precis som på Clas Ohlson, där vi handlade i klippet. Helt omärkt terminal.

Är inte den lilla lampan på vänster sida indikation på NFC. Brukar även finnas en symbol på sidan?

Handlade på Webhallen och Circle K idag, reaktionerna från kassapersonalen när man betalar med klockan är coola! På macken var han helt lyrisk och tjejen på Webhallen (nyanställd och trevlig dock!) svarade först fel om man kunde betala med Apple Pay.

Har suttit och hållit tummarna i några månader nu för att det äntligen ska släppas support för Apple Pay av fler aktörer, men det har ju uppenbarligen inte hänt någonting sedan i oktober 2017.

Höjden av ironi är att både Circle K och Ica accepterar betalningar med ApplePay när samtidigt deras egna bankers kortlösningar inte supportar ApplePay. Ska det vara så rackarns svårt att kunna slippa att betala pengar till fler banker än man redan gör? Har väldigt svårt att se mig själv öppna ett konto på Nordea eller ST1 och få betala 30-40:- per månad bara för att kunna betala med telefonen/klockan.

Är det någon som fått reda på varför bankerna är så otroligt sega?

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Har väldigt svårt att se mig själv öppna ett konto på Nordea eller ST1 och få betala 30-40:- per månad bara för att kunna betala med telefonen/klockan.

Betalar ingenting för St1-kortet. Har man börjat ta betalt för det? Finns inte på mina fakturor iallafall.
Ser ingen avgift på deras sida heller.

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Har suttit och hållit tummarna i några månader nu för att det äntligen ska släppas support för Apple Pay av fler aktörer, men det har ju uppenbarligen inte hänt någonting sedan i oktober 2017.

Höjden av ironi är att både Circle K och Ica accepterar betalningar med ApplePay när samtidigt deras egna bankers kortlösningar inte supportar ApplePay. Ska det vara så rackarns svårt att kunna slippa att betala pengar till fler banker än man redan gör? Har väldigt svårt att se mig själv öppna ett konto på Nordea eller ST1 och få betala 30-40:- per månad bara för att kunna betala med telefonen/klockan.

Är det någon som fått reda på varför bankerna är så otroligt sega?

Det finns ingen aktör som gör något speciellt för att acceptera betalningar med just ApplePay. De accepterar kontaktlösa betalningar. De flesta banker erbjuder kontaktlösa kort idag.

Att kunna göra betalningar via applepay är en annan sak så det är inte ett dugg konstigt att du kan betala med ApplePay på Ica även om Ica inte erbjuder ApplePay på sina konton

Det är i alls fall inte höjden sv ironi...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-05-18 05:59
Ursprungligen av keptang:

Betalar ingenting för St1-kortet. Har man börjat ta betalt för det? Finns inte på mina fakturor iallafall.
Ser ingen avgift på deras sida heller.

Såhär står det under "vanliga frågor", avsnittet "fakturor och kredit":

"Kortet är helt avgiftsfritt t o m sista april 2018. Därefter fortsätter kortet att vara avgiftsfritt för aktiva St1- och Shellkunder som använder kortet minst en gång i månaden för betalning på våra stationer (St1 och Shellstationer i Sverige, Finland och Norge). I annat fall är förvaltningsavgiften 30 kr/månad."

Jag har inte fått betala ännu, räknar med att tanka där nån gång i månaden.

Ursprungligen av json:

Såhär står det under "vanliga frågor", avsnittet "fakturor och kredit":

"Kortet är helt avgiftsfritt t o m sista april 2018. Därefter fortsätter kortet att vara avgiftsfritt för aktiva St1- och Shellkunder som använder kortet minst en gång i månaden för betalning på våra stationer (St1 och Shellstationer i Sverige, Finland och Norge). I annat fall är förvaltningsavgiften 30 kr/månad."

Jag har inte fått betala ännu, räknar med att tanka där nån gång i månaden.

Det är därför som det är skönt att jag kan betala med appen i teleofonen;)

BTW: Jag undrar om det finns något teknisk problem med att använda kontaktlöst för att tanka i automat? Någon som vet tillräckligt mycket för att kunna svara på den frågan?

Ursprungligen av keptang:

Betalar ingenting för St1-kortet. Har man börjat ta betalt för det? Finns inte på mina fakturor iallafall.
Ser ingen avgift på deras sida heller.

Från 1/5 (om jag minns rätt) så tar man betalt om man inte tankar minst en gång per månad på St1 eller Shell. Inget orimligt i det då man givetvis inte bara vill ha såna som mig som åker snålskjuts på deras lösning utan att faktiskt vara kund på mackarna. Tyvärr(?) har jag redan ett för bra bränsleavtal med annan mack så det är inget alternativ för mig.

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Från 1/5 (om jag minns rätt) så tar man betalt om man inte tankar minst en gång per månad på St1 eller Shell. Inget orimligt i det då man givetvis inte bara vill ha såna som mig som åker snålskjuts på deras lösning utan att faktiskt vara kund på mackarna. Tyvärr(?) har jag redan ett för bra bränsleavtal med annan mack så det är inget alternativ för mig.

Får se om det stämmer. Jag skrev i någon annan tråd tidigare om detta. Jag ringde St1 och frågade vad som gällde och då fick jag informationen att använder man inte kortet alls en månad så kostar det inget. Använder man kortet någon annanstans men inte på St1/Shell (man kan köpa en kanelbulle) under en månad så blir det en avgift.

Time will tell.

Ursprungligen av keptang:

Får se om det stämmer. Jag skrev i någon annan tråd tidigare om detta. Jag ringde St1 och frågade vad som gällde och då fick jag informationen att använder man inte kortet alls en månad så kostar det inget. Använder man kortet någon annanstans men inte på St1/Shell (man kan köpa en kanelbulle) under en månad så blir det en avgift.

Time will tell.

Tog för givet att det bara var tankning som gällde, men kanelbullar är ju riktigt bra grejor
Kanske dags att omvärdera möjligheten att teckna ett nytt kort.

Bevaka tråden