- Carl-Johan Eelde
- Medlem ●
- International user
Har en IBM Deskstar 75GXP 75 GB som tokstrular.
Köpte den i mars i år så jag antar att jag har garanti kvar...
Men, jag vill gärna fixa detta själv
Hårdvara:
G3/350 CD Zip blåvit (rev A)
--> 12 GB ATA/33-disk som medföljde datorn
ACARD ATA/66-kort
--> IBM Deskstar 34GXP 34 GB
--> IBM Deskstar 75GXP 75 GB
Mac OS 9.1 amerikanskt kör jag med alla uppdateringar utom Disc Burner...
Bägge IBM-diskarna sitter som MASTER på varsin UltraDMA/66-kabel.
Min 75 GB-disk KAN ha börjat strula då jag tänkte göra snyggt i datorn och råkade sätta båda MASTER-diskarna på samma ATA-kabel utan att bygla om dom...
Efter det har jag fått en gul ruta som säger att det är problem med hårddisken. Så har jag äntligen lyckats flytta bort alla filer till andra hårddiskar och skulle formattera om...
Och jag har haft hela denna torsdagkväll med strul med 75 GB disken.. Jag har lågnivåformatterat samt nollställt alla data (tar 77 minuter med 16.6 MB/sekund att nollställa data)..
Jag har kört med Apples Drive Setup (ADS) 2.0.3 samt HDT 4.0 och det vill sig inte riktigt tyvärr... Jag har även provat att göra "nästan allt"...
Vad ska jag göra?
Du säger bara tokstrular men om den fungerar "fläckvis" så föreslår jag att du plockar bort alla diskar och extra kort ur datorn och provar att bara böra med din 75GB disk.
Då vet du säkert att det är disken som strular och inget annat.
Skicka iväg disken om den strular. Det kan ha blivit fel som straffar sig ännu mer senare även om du får igång den nu.
Personligen har jag bra erfarenhet av IBM diskar och rekommenderar dem gärna.
Skapades ursprungligen av: Micke W:
Du säger bara tokstrular men om den fungerar "fläckvis" så föreslår jag att du plockar bort alla diskar och extra kort ur datorn och provar att bara böra med din 75GB disk.
Skicka iväg disken om den strular. Det kan ha blivit fel som straffar sig ännu mer senare även om du får igång den nu.
Jepp. Funderar på det... dvs att att starta med SystemCD-skiva och bara ha IBM 75 GB-disken inkopplad...
När jag fick IBM disken att mountas och jag skulle kopiera filer till den så protesterade datorn och sa att det var ett "disk error" och det gick inte att fortsätta att kopiera..
I övrigt har jag också bara bra erfarenheter av IBM-diskar.
Anledningen till mitt strul beror _kanske_ på mitt misstag... Så det är kanske inte IBM:s fel. Men det borde ju gå att "fixa" hårddisken så den blir okej igen..
Inga "bad blocks" iallafall. Det kunde Norton rapportera..
Har också bra erfarenhet av IBM-diskar, med ett undantag. När en SCSI-disk en gång krashade, skickade jag in den via åf till IBM, varvid disken kom tillbaka med ett testprotokoll. Slutsatsen av protokollet var ungefär "test failed due improper handling" eller något. Alltså ingen ny disk.
Angående lågnivåformattering av IDE-diskar är väl detta mer problematiskt och känsligt än för SCSI-diskar. Ingenting gick fel vid lågnivåformatteringen? Har själv aldrig lågnivåformatterat en IDE-disk dock, går det att göra med Drive Setup ens en gång?
Nej, lågnivåformatering i Drive Setup går inte. Men däremot i Hard Disk Toolkit, som jag gillar skarpt. Dock anser jag inte att IBM:s hårddiskar är de bästa. Möjligen då 75GXP som bevisligen är snabbast idag. Men jag har hört talas om några haverier, och en bekant som sålde 20 st. IBM IDE-diskar av en annan modellserie fick returnera en fjärdedel av dem... Det enda fabrikat jag haft noll returer på är Seagate. Barracuda och Cheetah är jag helnöjd med.
Hej, jag har samma setup, men med 2 75GB diskar, jag hade också problem med en disk, och det visade sej bero på IDE-kabeln, jag kunde bara få det att funka med den IDE kabel som följde med kortet, provade 2 st andra, (ATA 66 0ch ATA 100), dom var lite längre, vet inte om det berodde på detta. har inte testat nån kortare kabel. Så nu kör jag bägge diskarna på en kabel, som master/slave.
Skapades ursprungligen av: Ken:
Hej, jag har samma setup, men med 2 75GB diskar, jag hade också problem med en disk, och det visade sej bero på IDE-kabeln, jag kunde bara få det att funka med den IDE kabel som följde med kortet, provade 2 st andra, (ATA 66 0ch ATA 100), dom var lite längre, vet inte om det berodde på detta. har inte testat nån kortare kabel. Så nu kör jag bägge diskarna på en kabel, som master/slave.
UltraDMA ATA/66-kabeln *KAN* det ju alltid vara så att den strular. Men det BORDE inte vara den.
Min 75GB disk har funkat sedan jag köpte den och formatterade den nämligen...
En vanlig gammal IDE 40 polig kabel funkar INTE! Då startar inte ens datorn. Jo, startljudet hörs - men man kommer inte fram till nån "glad Mac"... Ska vara en 39 polig modern UltraDMA-kabel. Jag köpte en sådan på Macoteket för "ett saftigt pris".
ATA-bakbeln som medföljde ATA/66-kortet har jag mot 34 GB disken och den funkar perfekt!
Jag ska testa - när jag får tid och ork samtidigt - att ha enbart 75 GB disken mot datorn och starta med nån lämplig CD-skiva och jobba med disken..
Skapades ursprungligen av: bigmac:
Kolla att du har senaste firmwaren i kortet också. Om du köpt disken hos oss så kom förbi med den så byter vi den till en ny. Strulande GXP-diskar är tyvärr inte helt ovanligt.
Jag har ett ACard 6260M. Jag har firmware 3.10 i den. Dvs den senaste som ACard släppte.
Sedan har Sonnet släppt 3.12 men den har jag inte (vågat?) installera ännu..
Jag köpte 75GXP-disken på Datorbutiken.com...
Funderar på att ta upp disken under ett garantiärende... Jag menar - det är ju inte meningen att jag som konsument ska behöva slita sönder mitt hår så det blir grått bara för att disken "lagt av".. Det borde ju kunna gå på garantin..
Det konstiga är att Apples Systeminformation, HDT 4.0, och alla olika disk-verktyg IDENTIFIERAR hårddisken. Formattering av disken misslyckas - eller funkar FAST då protesterar FINDER att disken inte är bra. En halvdan formattering som jag KAN få i skivverktyg gör att jag inte kan få "Erase Disk" att funka som det ska...
Märkligt...
Köpte disken på Datorbutiken.com för ca 2800 plus moms och då kostade den drygt 1000 kr mer på t.ex. Macoteket...
Lämna tillbaka disken...
När vi ändå diskuterar lagringsmedia vill jag bara flika in att Seagate Barracuda är en förbaskat bra IDE-disk. Och från och med Barracuda II och III känner Apples Drive Setup igen den. Det funkade inte med första generationens Barracudor, där man fick ta till HDT.
Skapades ursprungligen av: PowerMac:
Lämna tillbaka disken...
När vi ändå diskuterar lagringsmedia vill jag bara flika in att Seagate Barracuda är en förbaskat bra IDE-disk. Och från och med Barracuda II och III känner Apples Drive Setup igen den. Det funkade inte med första generationens Barracudor, där man fick ta till HDT.
IBM Deskstar 75GXP är en förbannat bra IDE-disk också.... och det är just den jag lagt ner drygt 3 000 spänn för och är inte så himla sugen på att köpa en ny..
Dessutom är finns det ingen annan 75 GB 7200 rpm-disk från nån annan än IBM..
IBM och Seagate kostar i stort sett lika mycket för respektive storlek så...
Vi kör med IBM eftersom de alltid har haft stöd i Drive Setup - och deras diskar oftast är "bäst och snabbast".
Vi har testat att köra de flesta märken på macar, tex WD diskar som är mycket billigare än andra 7200rpm - men de var mycket långsammare än IBMs som krossar i benchmark testen, trist då WD skall komma ut med en 90+GB 7200 efter sommaren.
Kan annars rekomendera Maxtors 80GB disk som visserligen bara är 5400rpm men de är nästan lika snabba som IBMs 7200serie...
Skulle troligen kunna fundera närmare på Seagate den dagen de tar fram en stor disk...
Ang ditt problem med disken - lämna tillbaka : få en ny!
[ 28 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: mannen ]
Skapades ursprungligen av: mannen:
Ang ditt problem med disken - lämna tillbaka : få en ny!
Vill bara tillägga det jag erfarit och skrivit om tidigare, att jag hade en IBM-disk som krashat, skickade in den och fick tillbaka den. -> Ingen ny, IBM tyckte det var mitt fel, det tyckte inte jag, den bara slutade fungera.
Så håll även tummarna när du återlämnar disken, och hoppas på att affären byter ut disken om IBM inte gör det. Givetvis skall du försöka med garantin.
Tack till alla som kommit med synpunkter! Jag ska försöka med...
1) i första hand garantin
2) i andra hand att starta med CD-ROM och bara ha 75 GB disken inkopplad och testa att formattera den.
3) uppdatera firmware för ATA-kortet, vilket dock känns lite osannolikt.
4) detta kom jag på nyss - att installera disken i en PC och formattera den där och se om den funkar... Funkar den där så kan jag säkert formattera om den igen för Macen...
Om inget funkar så får jag nog ta och skriva en ny diskussion här...
Är det förresten någon som testat om Drive Setup känner igen Maxtor DiaMax+60 serien?
Upp till 60 Gb/7200 rpm. iaf.
Är det inte den disken som sitter i 733an?
De levereras ibland med Maxtor har jag sett (senast idag) - jag kollade dock inte modellen men de har väl bara en modell med 7200rpm, eller?
(733an kommer även ibland med IBM disk).
Jag skulle göra en returbegäran på disken. Då ville dom ha serienummer för hårddisken. Alltså skulle jag öppna datorn och koppla loss den.
Mindes tillbaks ditt inlägg här och tänkte prova när jag ändå hade öppnat hela datorn och hade skrivbordet som ett "operationsbord"
1) Jag kopplade loss alla diskar!
2) Jag anslöt endast min 75 GB disk. Startade datorn och inget hände.. Såg ikonen på skärmen för att den letade efter startskiva.. allt var som det skulle
3) Stoppade i en Mac OS 9 CD och så startade datorn. Testade att formattera med skivverktyget. DET FUNKADE! Mindre än en sekund tog det och vips hade jag en drygt 70 GB stor volym på desktop! Lade in 9.0 och kunde boota med den (IBM 75 GB-disken) via ACard 6260M-kortet (nuvarande Sonnet Tempo).
4) Uppdaterade till 9.1 och allt som kunde uppdateras med Programuppdatering. Sitter på ADSL 512 kbit så det är snabbt ordnat. Kör intranät bakom ADSL med 192.168.0.x-serien.
5) Kopplade in min original 12 GB-disk (Maxtor 5400 rpm) med den typ 5 cm korta ATA-sladden till moderkortets ATA/33-kontakt. Testade att boota och det gick.
6) Testade att kopiera in tokmycket MP3 och filmer till 75 GB-disken från 12 GB-disken och datorn sa inte ifrån alls. Det funkade sjysst! Duplicerade mapparna som var på 1 GB eller nåt. Bara för att verkligen känna att det funkar som det ska!
7) Kopplade in min 34 GB-disk (IBM Deskstar 34GXP 7200 rpm) i den andra ATA-kontakten på ATA-kortet med en annan ATA-kabel. Startade upp datorn och det funkade.
Yes! Nu känns det som att jag slipper skicka in hårddisken till IBM eller Datorbutiken.com och jag kan tanka hem lite sjyssta filer under sommaren
Kommer att köpa en PowerMac G4 under hösten eller vinstern då min nuvarande G3/350 blåvit är 3 år gammal. Då ska jag nog flytta över 75 GB-disken ifall den har skött sig fint