Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Ändra fokus och exponering själv i Kamera-appen

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här kommer ett finfint litet tips på hur du kan ta bättre bilder med Apples inbygga kamera-app i IOS. Med några enkla tryck kan du ställa in fokus och exponering själv innan du tar bilden – vi visar dig hur.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-12-01 12:55

Där lärde jag mig något nytt ??

Ursprungligen av andas:

Där lärde jag mig något nytt ??

Visade min man det där för nån dag sen när vi fotade med Iphone X. Han blev ”arg”, tydligen något han länge önskat sig. Har varit med sedan IOS 8 tror jag ???

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-12-01 13:02
Ursprungligen av Ida Blix:

Visade min man det där för nån dag sen när vi fotade med Iphone X. Han blev ”arg”, tydligen något han länge önskat sig. Har varit med sedan IOS 8 tror jag ???

Jag förstår honom ?

Men! Jag tyckte jag var bra på att ta foton med mobilen men det där hade jag inte koll på. Stort tack!

Sedan finns ju ännu mer spännande möjligheter som gömts mycket väl av Apple:

Långtidsexponering!

Motsvara ungefär 2,5 sek så att du kan sådana där "mjuka" bilder på rinnande vatten exvis! Det var först idag när jag var inne på Ken Rockwells sajt som jag fick reda på detta.

Long Exposures with iPhone – Handheld time exposures!

Man använder sig helt enkelt av Live Photo (som jag annars tycker är helt värdekasst och aldrig har påslaget). När bilden är tagen går man till kamerarullen och öppnar bilden, svajpar uppåt med ett finger, scrollar åt höger och väljer Lång exponering.

Resultatet blir inte exakt som en äkta långtidsexponering men bra nära. Tack vare telefonens antiskak funkar det med handhållet.

Jämrans vad fiffigt.

Har testat med min iPhone SE

Nedan är en illustration hur det kan se ut med en systemkamera, handhållet på 1/3 sek. En "äkta" iPhone-bild finns hos Ken Rockwell i länken ovan.

Nu är det bara att vänta på vårfloden för att kunna testa på riktigt...

#nyhetstips

Ursprungligen av johan_tanying:

Sedan finns ju ännu mer spännande möjligheter som gömts mycket väl av Apple:

Långtidsexponering!

Motsvara ungefär 2,5 sek så att du kan sådana där "mjuka" bilder på rinnande vatten exvis! Det var först idag när jag var inne på Ken Rockwells sajt som jag fick reda på detta.

Long Exposures with iPhone – Handheld time exposures!

Man använder sig helt enkelt av Live Photo (som jag annars tycker är helt värdekasst och aldrig har påslaget). När bilden är tagen går man till kamerarullen och öppnar bilden, svajpar uppåt med ett finger, scrollar åt höger och väljer Lång exponering.

Resultatet blir inte exakt som en äkta långtidsexponering men bra nära. Tack vare telefonens antiskak funkar det med handhållet.

Jämrans vad fiffigt.

Har testat med min iPhone SE

Nedan är en illustration hur det kan se ut med en systemkamera, handhållet på 1/3 sek. En "äkta" iPhone-bild finns hos Ken Rockwell i länken ovan.

Nu är det bara att vänta på vårfloden för att kunna testa på riktigt...

#nyhetstips

Ja, det kan helt klart vara värt en egen guide. Bra tillägg till Live Photo det där!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-20 09:57

Att man kan ändra focus är något jag använder ofta. Men att ändra exponering var helt nytt för mig. Otroligt bra. Även tipset om långtidsexponering var bra, men mer av kul grej än "riktigt" fotande.

1
Bevaka tråden