Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste man alltid ha det senaste och bästa?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 00:16

Det eviga problemet är att datorn är föråldrad så snart man fått upp tejpen på kartongerna.

Jag bara kastar ut frågan och så får vi se vad som händer.

Måste man verkligen alltid ha den fetaste Macen? Måste man bli mobbad om man envisas med att använda en äldre Mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-05 00:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det eviga problemet är att datorn är föråldrad så snart man fått upp tejpen på kartongerna.

Jag bara kastar ut frågan och så får vi se vad som händer.

Måste man verkligen alltid ha den fetaste Macen? Måste man bli mobbad om man envisas med att använda en äldre Mac.

Jag tycker man ska ha den dator som lämpar sig till det man vill kunna använda den till. Det är ju även det som bör styra inköpet. Så ifall det är en lite äldre eller nyare dator är inte det avgörande. Så nej, du ska inte behöva bli "mobbad". Inte av NÅGON anledning egentligen. Huvudsaken är att datorn uppfyller det du vill kunna använda den till och du är nöjd. Sen är det ju såklart även en fråga om ekonomi. För vem vill inte ha en snabb, kraftfull, snygg dator med stor HD?

// R O B E R T

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-05 00:32

Njae...jag skulle personligen inte tacka nej till den senaste modellen, men min högsta önskan är att ha en Cube. Jag har dock inga pengar till det så jag sitter med en iMac DV400 och den duger alldeles utmärkt!

  • Oregistrerad
  • 2002-08-05 01:45
Citat:

quote:Måste man verkligen alltid ha den fetaste Macen?

Nej det tycker jag inte, men det tycker Apple!

Eftersom deras enda användbara och moderna operativsystem (OS X) kräver så mycket "burk" för att flyta på. OS 9 är inte något alternativ för mig, alldeles för instabilt och fruktansvärt segt (på vissa saker).

Andra UNIX-baserade operativsystem (YDL mfl) kan med lätthet köras på äldre Macar. Dom blir till och med SNABBARE än med OS 9!!! Varför kan man då inte göra OS X lika snabbt???

Visst skiljer sig uppbyggnaden Av OS X och Linux, fast nog tror jag att det handlar en hel del om penningintressen från Apples sida.

Sega burkar säljer nya burkar, vilken affärsidé...

Enkelt svar:

Nej!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
Andra UNIX-baserade operativsystem (YDL mfl) kan med lätthet köras på äldre Macar. Dom blir till och med SNABBARE än med OS 9!!! Varför kan man då inte göra OS X lika snabbt???

Det kan inte vara så enkelt att unix/inux har fler år av optimering på nacken än X? Den första dp:n av Jaguar hade jag möjlighet att testas med en fw-disk kopplad till min powerbook G4 500 och den fick riktig fart, så Apple är helt klart på rätt väg nu.
Sen är det väl inte rättvist att jämföra aqua med de grafiska gränssnitt som finns till unix/linux.

Jag kör gärna linux så fort YDL använder mitt modem ordentligt.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-05 10:44

nej, det behöver man inte om ens dator uppfyller de behov man har!

Här på jobb har vi maskiner ifrån 6100 som fortfarande finns ute i produktionen!

Senaste modellen är alltid trevligt att ha. Men innan man köper så ska man naturligtvis fundera på om man verkligen behöver den.

På jobbet kör vi Mac OS 9 med Pagemkar 6.5, Freehand 7 och Photoshop 5.5. Inte behöver vi några Quciksilver-maskiner. Vi har två blådårar, vilka fungerar finfint, en beige G3:a och en Tibook.

Det blir nya maskiner med Mac OS X och Indesign 2, Freehand 10 och Photoshop 7 men vi väntar lite.

Christian

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:

Citat:

quote:Måste man verkligen alltid ha den fetaste Macen?

Nej det tycker jag inte, men det tycker Apple!

Andra UNIX-baserade operativsystem (YDL mfl) kan med lätthet köras på äldre Macar. Dom blir till och med SNABBARE än med OS 9!!! Varför kan man då inte göra OS X lika snabbt???

Det beror på gränssnittet. Enkel lösning. Hämta hem Darwin och installera det på din box. Du får en riktigt snabb dator, du kan lägga in en X server som grafiskt gränssnitt. Sen får du väl tåla att inte kunna köra de flesta OS X program och spel.

Ciryon

Jag tycker definitivt inte att man måste ha det senaste. Jag älskar min Cube och lär nog använda den länge till! Men å andra sidan knackar jag mest bara kod på mina datorer; pysslar man med videoredigering och/eller -komprimering är Cuben rätt sunkig. Förtusan, jag använde min Plus dagligen tills den var 12 år gammal!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Måste man verkligen alltid ha den fetaste Macen? Måste man bli mobbad om man envisas med att använda en äldre Mac.

Jag svarar Ja på A och på B svarar jag också Ja. Klart man alltid ska ha det senaste

(Om man har råd är en annan fråga)

  • Avstängd
  • 2002-08-05 13:57

Jag älskar min iGnu DV 400Mhz o skulle itne kunna tänka mig o byta ut den, jo mot en G3 AIO eller eMac kanske Det ska vara alltiett-modeller

NEJ! - se till behoven

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 18:13

Tricket är väl att kunna behärska sig och fundera över vad man egentligen använder datorn till. Visst lockar alltid det senaste, men det är ytterst sällan man behöver det! Och räknar man krasst i pengar så är det nästan alltid en usel affär att alltid köpa nyaste nytt; värderaset är enormt på just datorer och man har många sköna slantar att spara om man "bara" nöjer sig med det näst senaste... En datormodell räcker ju oftast mycket längre än vad man först tror. Själv sitter jag på en B/W G3 350 som jag bestämde mig för (när jag köpte den) att behålla åtminstone fem år. Nu har det gått dryga tre år och maskinen hänger med än (visserligen nytt HD-kort och mer minne och fler diskar, men det var ju också vitsen med att investera i en uppgraderingsbar maskin!)... I livet får man prioritera och det finns mycket annat också som kräver uppmärksamhet och investeringar (kastar en blick på min flickvän... :rolleyes:

).

Så - nej, man behöver inte det senaste..man måste inte köpa. Och bli retad; varför det - snarare tvärtom borde man känga till de som köper på sig nytt utan att tänka sig för - vilka blindstyren!

[ 05 Augusti 2002, 18:14: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-08-05 18:22
Citat:

quote:Och bli retad; varför det - snarare tvärtom borde man känga till de som köper på sig nytt utan att tänka sig för - vilka blindstyren!

Neeeej, gör inte det. Blindstyren behövs så att man har en begagnatmarknad att fynda på

Jag undviker för det mesta att köpa helt nya "burkar".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 18:34

Man köper väl ofta det fetaste bara för att det är trevligt och kul och för att man gillar coola prylar? Och inte nödvändigtvis för att man "behöver" det ur något slags rationellt nyttoperspektiv?

Jag tror att Mac-användare i extra stor utsträckning styrs av såna instinkter. Annars skulle nog Apples marknadsandelar vara ännu mindre. För hur många användare är det egentligen som verkligen "behöver" köpa en Mac i stället för en vanlig tråk-pc? En pc klarar ju faktiskt av det mesta nu för tiden...

/Nils

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 19:03

Nils; fast det är få förunnat att bara handla "på skoj skull" för att man gillar utseendet... Hur många av de som suktar efter det senaste har råd att verkligen köpa det? :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 19:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson:
Nils; fast det är få förunnat att bara handla "på skoj skull" för att man gillar utseendet... Hur många av de som suktar efter det senaste har råd att verkligen köpa det? :rolleyes:

Självklart är det så, och det är ju ett av Apples problem. För vem köper en dyr globformad dator med halvbra prestanda för att han/hon verkligen behöver just en sån dator? Ingen vill jag påstå.

Trots allt verkar tillräckligt många vara beredda på att satsa sina surt förvärvade på det senaste bara för att de gillar utseendet...

/Nils

1
Bevaka tråden