Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En av sex amerikaner har en smart högtalare

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ny studie visar att en av sex amerikaner har en smart hötalare, en ökning på 128 procent från föregående år. Amazon Echo är populärast och Google Home kommer på en andra plats.

Läs hela artikeln här

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-15 16:13

Min äldre (75+) släkting i USA har smart högtalare. Åtminstonde 3st.

Blir lite avundsjuk. Vill ju också ha så. Väntar på att Apple homepod ska släppas.
Tycker ändå det är konstigt att Apple ligger så mycket efter i detta. Siri funkar inte optimalt fast det funnits i över 5 år kanske 6 år rentav.
Det sista Steve Jobs gjorde innan han dog var att lansera Siri med iPhone 4S. Uppenbarligen förstod han värdet i en digital assistent då det var ett stort säljargument för den telefonen. Sen gick han bort och utvecklingen verkar ha stannat upp med det. Ingen verkar ha tagit det här på allvar hos Apple. Sen kommer Amazon o seglar förbi med en jäkla fart.
Jag väntar fortfarande på att Siri ska förstå olika formuleringar. Säger jag sänk ljuset i vardagsrummet så innebär inte det att hon ska släcka rummet, vilket hon faktiskt gör.. utan kanske dra ner det, säg 25%. Hon klarar inte av något så banalt som, påminn mig att ringa ett samtal fem minuter efter jag kommit hem.
Hon klarar av att medela mig när jag kommer hem och hon kan påminna mig om ett samtal. Men de två tillsammans är för avancerat för henne.
När man tittar på presentationer om Siri från Apple verkar de mest vara intresserade utav att hon ska kunna ge svar på sportfrågor som vilket lag vann och sånt skit. Totalt ointressant för mig men desto mer intressant för Eddy Cue tydligen. Han har inte längre ansvaret över Siri så nu kanske det äntligen händer något vettigt med henne.

  • Medlem
  • 2018-01-17 17:12
Ursprungligen av Tjosansa:

Blir lite avundsjuk. Vill ju också ha så. Väntar på att Apple homepod ska släppas.
Tycker ändå det är konstigt att Apple ligger så mycket efter i detta. Siri funkar inte optimalt fast det funnits i över 5 år kanske 6 år rentav.
Det sista Steve Jobs gjorde innan han dog var att lansera Siri med iPhone 4S. Uppenbarligen förstod han värdet i en digital assistent då det var ett stort säljargument för den telefonen. Sen gick han bort och utvecklingen verkar ha stannat upp med det. Ingen verkar ha tagit det här på allvar hos Apple. Sen kommer Amazon o seglar förbi med en jäkla fart.
Jag väntar fortfarande på att Siri ska förstå olika formuleringar. Säger jag sänk ljuset i vardagsrummet så innebär inte det att hon ska släcka rummet, vilket hon faktiskt gör.. utan kanske dra ner det, säg 25%. Hon klarar inte av något så banalt som, påminn mig att ringa ett samtal fem minuter efter jag kommit hem.
Hon klarar av att medela mig när jag kommer hem och hon kan påminna mig om ett samtal. Men de två tillsammans är för avancerat för henne.
När man tittar på presentationer om Siri från Apple verkar de mest vara intresserade utav att hon ska kunna ge svar på sportfrågor som vilket lag vann och sånt skit. Totalt ointressant för mig men desto mer intressant för Eddy Cue tydligen. Han har inte längre ansvaret över Siri så nu kanske det äntligen händer något vettigt med henne.

Jag tror med att Apple blev tagna på sängen av Alexa och Amazons framfart. Frågan är när Homepod kommer.

Google har en hel lineup och Amazon trycker ut Alexa till kreti och pleti. Sonos har väl både Google och Alexa inbyggt på vissa marknader.

Samsung med Smartthings och Bixby trycker ut sitt i alla deras produkter och hur kontrar Apple när du säger till ditt kylskåp att dimma ljuset i vardagsrummet.

Google tjänar pengar på information och reklam. Amazon på många saker men inte direkt hårdvara. Samsung är en jätte med många olika produkter.

Sedan ser vi samarbete mellan olika branscher typ IKEA och Sonos.

Apple är ensamma och säljer i praktiken datorer, smarta lurar, iPads, Apple TV och lite andra småsaker. Kundbasen är enorm och lojal men frågan är hur de står sig i denna framfart vi börjar se nu.

Spännande är det i alla fall ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-19 16:21

Kommer Amazons Mikrofonhögtalare på svenska så köper jag ett par direkt. Är sjukt imponerad över dess förmåga att tolka (engelska) kommandon, även från mig som bryter lite.
Amazon är på väg till Sverige, det vet vi.
Och Echo sälja på svenska marknaden. Jag ser det otänkbart att hårdvaran säljs och att man öppnar en svensk portal utan att erbjuda ”Alexa, köp X” eller ”Alexa lägg till boken Alkemisten av Coelho i min inköpslista”.

1
Bevaka tråden