Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mesh nätverk i nytt hus

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Idag bor jag i 1,5 plans villa på 118 kvm.

Har följande setup
Övervåning - Router TimeCapsule med Fiber 100 Mbit från Telia.
Nedervåning - Extender AirPort Express används även som Airplay zone

Jag tycker det funkar bra idag men är orolig att det inte räcker i nya huset.

Detta är på 181 kvm med 2-plan.

Har läst om det här med mesh - nätverk och det låter ju bra.

Verkar finnas mängder med tillverkare t.ex. Ubiquiti Amplifi, Asus, Eero, Google.

Mina frågor:
Bör jag satsa på mesh istället? Och kommer jag kunna komma åt min TimeCapsule (med extra USB-disk) - kanske bara är att plugga i en av noderna och ställa den i AV-läge, dvs så TimeCapsulen ej är Router?

Eller bör jag få samma resultat genom att köpa en till Airport Express som extender?

TAck på förhand.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-17 12:51

Jag skulle dra kabel och börja med en Ubiquiti AP på varje våningsplan. Troligen kommer det att räcka.
Extender som kopplas trådlöst och meshnätverk tar kapacitet i nätet. Nu vet jag inte vad dina krav på nätverkshastighet ligger på, men inget slår kabel.
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ac/

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle dra kabel och börja med en Ubiquiti AP på varje våningsplan. Troligen kommer det att räcka.
Extender som kopplas trådlöst och meshnätverk tar kapacitet i nätet. Nu vet jag inte vad dina krav på nätverkshastighet ligger på, men inget slår kabel.
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ac/

Jag vill ha stabil och snabb koppling.

Kommer ha LAN-portar i väggarna och en en central i groventrén.

LAN kommer finnas på 3 ställen i huset
1 x TV-rum uppe
2 x nere kök vardagsrum

Men säg att jag drar fiber in till TV-rum och Routern där, så kan jag ju inte dra en kabel (den är ju redan upptagen) tillbaka till t.ex. kök nere.

Alternativet är att ställa routern i mediaskået och dra kabel (i väggen) och ha en Airport Express nere och uppe.

Kan en Airport express fungera som extender även om den får signalen via dess LAN-port?

Är det nån idé att köpa Ubiquiti AP? Jag har ju bra grejer idag eller?

Kanske bara utöka med en Airport Express tilll?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-17 13:20

Vad är "snabb uppkoppling" för dej? 10 Mbps, 100 Mbps, 1 Gbps...?
Apples grejor är från 2012 eller något, och är väl inte de bästa idag. Och det går att dra fler kablar
Prova först med den utrustning du har nu, så du ser vad du har att jobba med, hur bra täckningen/hastigheten blir.
Ska du ändå köpa nytt skulle jag inte gå på mesh; det är en teknik som är enkel att installera, inte kräver kabeldragning. Nackdelen är sämre prestanda.
Allt har både för- och nackdelar.

Testa först om det du har inte duger. Duger det inte så kan du se över nya grejer.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-17 14:23
Ursprungligen av barbapappa_86:

Testa först om det du har inte duger. Duger det inte så kan du se över nya grejer.

Gör såhär, sen gör du som det står under.

Mesh är en kompromis om du inte kan fixa kabel.

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle dra kabel och börja med en Ubiquiti AP på varje våningsplan. Troligen kommer det att räcka.
Extender som kopplas trådlöst och meshnätverk tar kapacitet i nätet. Nu vet jag inte vad dina krav på nätverkshastighet ligger på, men inget slår kabel.
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ac/

Ursprungligen av mickemannen:

Jag vill ha stabil och snabb koppling.

Kommer ha LAN-portar i väggarna och en en central i groventrén.

LAN kommer finnas på 3 ställen i huset
1 x TV-rum uppe
2 x nere kök vardagsrum

Men säg att jag drar fiber in till TV-rum och Routern där, så kan jag ju inte dra en kabel (den är ju redan upptagen) tillbaka till t.ex. kök nere.

Alternativet är att ställa routern i mediaskået och dra kabel (i väggen) och ha en Airport Express nere och uppe.

Kan en Airport express fungera som extender även om den får signalen via dess LAN-port?

Är det nån idé att köpa Ubiquiti AP? Jag har ju bra grejer idag eller?

Kanske bara utöka med en Airport Express tilll?

I ett nybyggt hus brukar LAN-portarna vara dubblerade. Då kan du alltså ställa routern i TV-rummet och koppla vidare ner till centralen i groventren där du nog har din fördelningspanel.

Ursprungligen av Saffran:

I ett nybyggt hus brukar LAN-portarna vara dubblerade. Då kan du alltså ställa routern i TV-rummet och koppla vidare ner till centralen i groventren där du nog har din fördelningspanel.

Jag testar det jag har. Jag vill ha minst 100 Mbit eftersom jag har 100 Mbit fiber. Idag har jag oftast över 100 Mbit men då är datorn (oftast) i samma rum som routern.

Men sen ska ju allt annat funka och då tänker jag på HomeKit grejer. Har idag lite Hue lampor och planen är att bygga vidare med mer HomeKit grejer.

Ja Fiber kommer in i groventrén sen sitter där också fördelningen till de oilka rummen.

Men eftersom jag gärna vill ha min Router i TV-rum eftersom flera saker kopplar jag med kabel till den såsom TV, Apple TV, Hue Bridge. Jag förstår ju att jag skulle kunna sätta såhär:
Router (med USB hårddsik) Hue Bridge i groventrén och sen ta kabel till Apple TV tex. Men nackdelen är att jag då kommer sakna Router på övervåningen så tveksamt om det funkar bra med Hue lampor i tex sovrum eller om Tjejen kan surfa i sovrummet där uppe.

NI förstår säkert problemet.

Ni har rätt jag får flytta in och testa. Jag har ju helst kvar mina grejer eftersom jag gillar att ha TimeMachine och jag gillar att ha trådlös accsess till min USB-hårddisk. SÅ detta vill jag ha även om jag köper nåt annat för bättre WiFI täckning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-17 15:04

Du kan ha en switch i t ex TVrummet.
Och på sikt kanske en NAS för TimeMachine.

Ursprungligen av mickemannen:

...vill ha min Router i TV-rum eftersom flera saker kopplar jag med kabel till den såsom TV, Apple TV, Hue Bridge...

Du behöver ju inte ha routern där, bara för att du vill kunna koppla in flera saker där.

Sätt en switch där i stället.

Jag har ingen större analys. Kör TP-link Deco och är nöjd. Har inget behov av kablar internt, skönt att slippa dem.
2 vånings radhus med fiber in, har min gamla Time Capsule inkopplad på nätet men det är bara för att kunna använda Time machine

En av hubbarna står i tv-hörnan med en switch för att förse ett antal icke-wi-fi enheter med nätkontakt.

Det brukar finnas bra erbjudande då och då. Lyckades med att få mina tre Deco för strax över 2000 på Kjell strax före jul

1
Bevaka tråden