Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Släktforskning

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har erfarenhet av att använda Macen till släktforskning tex med ett program som heter Disgen? ... eller annat program?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-01-22 21:08

Disgen finns bara till Windows, så du får köra det under Parallels eller Fusion. Eller så kör du Reunion eller MacFamilytree.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-22 23:03
Ursprungligen av frazze:

Disgen finns bara till Windows, så du får köra det under Parallels eller Fusion. Eller så kör du Reunion eller MacFamilytree.

Min bror höll på med släktforskning i många år, jag tror han använde Disgen. Tyvärr har han gått bort så jag kan inte höra med honom, är Macprogrammen kompatibla med Disgen så det går att föra över hans data till Macen? Jag har inte lyckats komma in i hans dator ännu så jag kan inte prova fn.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-01-22 23:09

Ja, MacFamilyTree kan läsa filformatet som Disgen exporterar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-23 01:54

Ancestry är väl bland de större....

Ursprungligen av frazze:

Ja, MacFamilyTree kan läsa filformatet som Disgen exporterar.

Om Disgen kan exportera gedcom filer (standardiserat filformat för att föra över information mellan olika släktforskningsprogram) kan du med lätthet importera gedcomfilerna i Reunion (från Lesiter Productions), MacFamilyTree (Från Synium Software) eller andra mac släktforskningsprogram.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-24 09:22
Ursprungligen av frazze:

Disgen finns bara till Windows, så du får köra det under Parallels eller Fusion. Eller så kör du Reunion eller MacFamilytree.

Har skaffat mig Disgen och lyckats installera det på min Macbook med hjälp av PlayOnMac.. Har dock inte använt det så mycket ännu, men är glad att slippa köpa Windowslicens. Har fått höra att Crossover också skulle kunna vara en likartad möjlighet.
Finns här någon som har erfarenhet av Crossover?
(Vet att Parallels + Windows + Disgen fungerar, men då måste jag köpa både Parallels och Windows.)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-02-08 09:57
Ursprungligen av mellban:

Har skaffat mig Disgen och lyckats installera det på min Macbook med hjälp av PlayOnMac.. Har dock inte använt det så mycket ännu, men är glad att slippa köpa Windowslicens. Har fått höra att Crossover också skulle kunna vara en likartad möjlighet.
Finns här någon som har erfarenhet av Crossover?
(Vet att Parallels + Windows + Disgen fungerar, men då måste jag köpa både Parallels och Windows.)

Det är kul att du har lyckats att installera med PlayOnMac. Fast egentligen tror jag mer på en renodlad MacOS-lösning och använda ett gemensamt filformat för utbyte av information.

Det är mycket tråkigt att personerna bakom DisGen är så protektionistiska och inte bjuder in till andra plattformar som Linux och MacOS. Om inte annat så blir källkoden bättre. Det finns det rapporter på från Saab Group om multi-plattform.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-08 14:32
Ursprungligen av mellban:

Har skaffat mig Disgen och lyckats installera det på min Macbook med hjälp av PlayOnMac.. Har dock inte använt det så mycket ännu, men är glad att slippa köpa Windowslicens. Har fått höra att Crossover också skulle kunna vara en likartad möjlighet.
Finns här någon som har erfarenhet av Crossover?
(Vet att Parallels + Windows + Disgen fungerar, men då måste jag köpa både Parallels och Windows.)

VirtualBox är fritt och gratis. Windows kan du tanka ner hos MS själva:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-down...

Windows key kan köpas till bra pris på eBay.

1
Bevaka tråden