Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag är inte så väldigt hemma på digital bildredigering, men jag har målat rätt mycket och vet att hudtoner kan bli lite vad som helst beroende på sammanhang. Jag tror att om du testar färgvärden på olika hudtoner med någon färgmätare, så ser du att värdena är väldigt olika i olika bilder.
Jag skulle tro att dina ögon avgör saken bättre än några teoretiska värden.
Finns väl inget direkt RGB värde eftersom det kan skilja väldigt mycket på personer. Försök att hitta något i bilden som är (eller skall vara) grått. Justera så att ingen färgkanal sticker i väg och vips har du tagit bor det värsta färgsticket.
Det är fel att tro att det finns en endaste färg som representerar hudton -- på samma sätt som man inte kan säga att 'den korrekta färgen för vatten är R=100 G=138 B=235'. Vatten skiftar färgnyans helt beroende på ljusbrytning, omgivande ljusstyrka etc etc. Å detsamma gäller alltså för hudtoner.
Instämmer.
Hur hud förhåller sig till ljuset är väl det som gör att hud ser ut som hud, tycker jag.
Om man känner sig lite osäker är det nog enklast att försöka skapa önskade ljusförhållande och helt enkelt fota hud så lik som möjligt det man är ute efter.
Sen har man ju ett sjyst utgångsläge.
Konstigt... jag tycker alla repromänniskor brykar ha sina egna stalltips när det gäller hudtoners förhållande mellan R, G och B (eller C, M och Y)... Ingen?
Håller med om argumenten mot såna regler i och för sig.
Hahaha. Sorry för OT, men "hudtoner" fick mig att tänka efter ett tag. Vad sjutton menar han? Toner för huden? Vaddå, istället för tatueringar? Vad sjutton är det för laserskrivare?
en generell regel för hudtoner för en människa med sk vit hy lärs faktiskt ut.
Mät hudtonen i den cmyk profil som du har inlaggd, för ditt jobb
För tidningsbruk tex färgpressens cmyk bör en hud ton innehålla ca 10-15 mera gult än magenta, överskott av magenta/ rött är så mycket starkare i tryck och problemet med de kräftröda ansiktstoner som är så vanliga försvinner.
Tryck med blankt papper exv cmyk profil eurocoated v2 bör man ha lika mycket gult som magenta, helst med övervikt av gult med ca 5-10 för att få en behaglig hudton som inte spretar mot rött