Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Apple för stora för att falla? Var är de på väg?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

--Bakgrund--
Är väldigt inbiten inom mjukvaruutveckling (Big Data, VR, AR, Autonoma System, AI, o.s.v.) och följer nästan ALLT som händer inom ämnet. Detta beror främst på att jag på sista tiden blivit ganska beroende av nyheter och har nästan dumpat tv-serier som underhållning (Games of Thrones? House of Cards? Andra häftiga drama-serier? Nähä du, vill du ha verklig drama så ska du läsa och följa vad Donald Trump har för sig, så får du den dos av drama du behöver. Om du vill ha större dos så följ vad som händer i Mellanöstern alternativt Kina/Ryssland. Det geopolitiska läget har aldrig varit intressantare än vad det är idag, tack vare den digitala revolutionen. Detta ämne kräver en egen tråd så jag stannar här.).
I och med att jag gillar att följa den nya trenden så ser jag tydligt att Apple inte leder trenden längre. Det är knappt så att de hänger med. Då börjar jag fråga mig: Varför? Vad har hänt med Apple? Var är de på väg?

--Bakgrunden bakom Trenden med stort T--
Vi är just nu inne i: Den digitala revolutionen, Kapitel 2. Om Kapitel 1 handlade om global kommunikation så handlar Kapitel 2 om lokal kommunikation. Kort tillbakablick om vad Kapitel 1 har handlat om:
- Du kan nu säga "Hej!" till en person som lever 20 000 kilometer bort på ca 10 ms, var du än befinner dig.
- Du kan kommunicera via olika medier (text, bild, video).
- Du kan skicka komplex data tvärs över jorden (alltså data som beskriver något komplex, exempelvis biokemisk data, finansiell data, fysikaliska mätningar o.s.v.).
- Och så vidare...
¨
Global kommunikation kräver en specifik hårdvara (dator som sedan krympte till en mobil). Här har Apple regerat ensam ett tag och det var därför de blev så stora. Tittar vi på deras försäljning så är hårdvara deras prio #1 (speciellt Iphone). Steve Jobs (eller Apple) hjälpte oss att gå från Dator -> Mobil. På den övergången tjänade/tjänar Apple ett X antal miljarder kronor.
Men! Nu börjar det mattas av. Nu börjar vi se att utvecklingen stagnerat kraftigt. Nu börjar folk ställa frågor.
Är det verkligen värt att köpa nya Iphone X för 10 000:-? Vad får jag för det? Jag har redan en mobil som uppfyller mitt dagliga behov, ska jag behöva köpa nytt bara för att? <- Här kan Apple börja få problem. (Låter nästan som att jag beskriver ett företag som hjärntvättat folk med deras produkter, men så bra har produkterna faktiskt varit haha)

Kapitel 2 - lokal kommunikation och hantering av data
Jag tror att Apple nyligen haft väldiga problem att bryta ny mark, just eftersom de inte längre leder utvecklingen. Det gör andra företag just nu. Och just nu följer de bara trenden, istället för att leda trenden. Detta är efter att de valde att låsa in sitt operativsystem så att Microsoft vann kriget om operativsystem, samt att de dumpade spelbranschen. Detta är efter att de övergav Molntjänsterna (som Microsoft nuvarande VD Satya Nadella fixade så att de blev oberoende av försäljningen av Windows - det är därför Windows 10 är det sista OS från Microsoft. De behöver inte sälja Windows längre, de tjänar pengar via molntjänster). Och detta är också efter att de valde att inte investera i Big Data-branschen (som Google och Amazon dominerat - tåget har redan gått).

I dag ligger de också efter i satsningar inom AI, jämfört med andra företag. Så vad betyder detta? Kommer Apple att falla?
Nope. Nej. Nix. Eller, jag tror inte det. Falla i den mening att företaget går upp i rök? Nej aldrig. Falla som i tappa-halva-sin-omsättning-men-ändå-vara-experter-inom-sitt-område? Kanske.
Med det sagt så tror jag att Apple är för stora för att försvinna helt. De behövs även för morgondagens teknik. Vi ser redan att IoT och AI kommer att leda den nya trenden. Men vem kommer att ha den bästa centralen/Hubben? Vem kommer tillverka alla dessa prylar som kommer kunna kommunicera på lokal nivå, i våra vardagliga liv? Det är här jag tror Apple kommer in. Och då menar jag inte att Apple kommer börja tillverka smarta kylskåp. Men jag tror det kommer finnas en marknad som just nu sprutar av nya innovativa mjukvarulösningar som behöver en passande hårdvara. Och Apple är experter på passande hårdvara.

Ni som är inbitna Apple-experter: Kommer Apple förlora sin dominans nu när vi lämnar det gamla bakom oss?
Var är Apple på väg?

Edit:
Med mobil menar jag smartphone, d.v.s. inte en Nokia 3310

  • Medlem
  • 2018-03-13 05:18
Ursprungligen av Krylovrum:

--Bakgrund--
Är väldigt inbiten inom mjukvaruutveckling (Big Data, VR, AR, Autonoma System, AI, o.s.v.) och följer nästan ALLT som händer inom ämnet. Detta beror främst på att jag på sista tiden blivit ganska beroende av nyheter och har nästan dumpat tv-serier som underhållning (Games of Thrones? House of Cards? Andra häftiga drama-serier? Nähä du, vill du ha verklig drama så ska du läsa och följa vad Donald Trump har för sig, så får du den dos av drama du behöver. Om du vill ha större dos så följ vad som händer i Mellanöstern alternativt Kina/Ryssland. Det geopolitiska läget har aldrig varit intressantare än vad det är idag, tack vare den digitala revolutionen. Detta ämne kräver en egen tråd så jag stannar här.).
I och med att jag gillar att följa den nya trenden så ser jag tydligt att Apple inte leder trenden längre. Det är knappt så att de hänger med. Då börjar jag fråga mig: Varför? Vad har hänt med Apple? Var är de på väg?

--Bakgrunden bakom Trenden med stort T--
Vi är just nu inne i: Den digitala revolutionen, Kapitel 2. Om Kapitel 1 handlade om global kommunikation så handlar Kapitel 2 om lokal kommunikation. Kort tillbakablick om vad Kapitel 1 har handlat om:
- Du kan nu säga "Hej!" till en person som lever 20 000 kilometer bort på ca 10 ms, var du än befinner dig.
- Du kan kommunicera via olika medier (text, bild, video).
- Du kan skicka komplex data tvärs över jorden (alltså data som beskriver något komplex, exempelvis biokemisk data, finansiell data, fysikaliska mätningar o.s.v.).
- Och så vidare...
¨
Global kommunikation kräver en specifik hårdvara (dator som sedan krympte till en mobil). Här har Apple regerat ensam ett tag och det var därför de blev så stora. Tittar vi på deras försäljning så är hårdvara deras prio #1 (speciellt Iphone). Steve Jobs (eller Apple) hjälpte oss att gå från Dator -> Mobil. På den övergången tjänade/tjänar Apple ett X antal miljarder kronor.
Men! Nu börjar det mattas av. Nu börjar vi se att utvecklingen stagnerat kraftigt. Nu börjar folk ställa frågor.
Är det verkligen värt att köpa nya Iphone X för 10 000:-? Vad får jag för det? Jag har redan en mobil som uppfyller mitt dagliga behov, ska jag behöva köpa nytt bara för att? <- Här kan Apple börja få problem. (Låter nästan som att jag beskriver ett företag som hjärntvättat folk med deras produkter, men så bra har produkterna faktiskt varit haha)

Kapitel 2 - lokal kommunikation och hantering av data
Jag tror att Apple nyligen haft väldiga problem att bryta ny mark, just eftersom de inte längre leder utvecklingen. Det gör andra företag just nu. Och just nu följer de bara trenden, istället för att leda trenden. Detta är efter att de valde att låsa in sitt operativsystem så att Microsoft vann kriget om operativsystem, samt att de dumpade spelbranschen. Detta är efter att de övergav Molntjänsterna (som Microsoft nuvarande VD Satya Nadella fixade så att de blev oberoende av försäljningen av Windows - det är därför Windows 10 är det sista OS från Microsoft. De behöver inte sälja Windows längre, de tjänar pengar via molntjänster). Och detta är också efter att de valde att inte investera i Big Data-branschen (som Google och Amazon dominerat - tåget har redan gått).

I dag ligger de också efter i satsningar inom AI, jämfört med andra företag. Så vad betyder detta? Kommer Apple att falla?
Nope. Nej. Nix. Eller, jag tror inte det. Falla i den mening att företaget går upp i rök? Nej aldrig. Falla som i tappa-halva-sin-omsättning-men-ändå-vara-experter-inom-sitt-område? Kanske.
Med det sagt så tror jag att Apple är för stora för att försvinna helt. De behövs även för morgondagens teknik. Vi ser redan att IoT och AI kommer att leda den nya trenden. Men vem kommer att ha den bästa centralen/Hubben? Vem kommer tillverka alla dessa prylar som kommer kunna kommunicera på lokal nivå, i våra vardagliga liv? Det är här jag tror Apple kommer in. Och då menar jag inte att Apple kommer börja tillverka smarta kylskåp. Men jag tror det kommer finnas en marknad som just nu sprutar av nya innovativa mjukvarulösningar som behöver en passande hårdvara. Och Apple är experter på passande hårdvara.

Ni som är inbitna Apple-experter: Kommer Apple förlora sin dominans nu när vi lämnar det gamla bakom oss?
Var är Apple på väg?

Edit:
Med mobil menar jag smartphone, d.v.s. inte en Nokia 3310

Man kan undra ?
Apples problem på sikt är två anser jag
1. Apple håller på att bli om de inte redan är ett företag i mängden och att då inte öppna upp sig utan låsa in sig för att hålla kvar kommer inte att fungera i längden. De måste erbjuda något unikt kontinuerligt.

2. Ekosystemet Dator / Surfplatta /Mobil ev wearble finns inte längre på samma sätt. Kommer ihåg hur lysande Jobs presenterade "navet" där datorn var central punkten och tror även att Apple visade detta i sina butiker. Då Apple säljer mycket hårdvara och iPhone är så dominerade och marknaden är mättad så ser man hur Apple försöker ändra inriktning. Hinner dom ställa om?

Apple har ju målat in sig i ett prismässigt hörn gällande X och det är nog därför de tänker om i år

Homepod är med ett exempel där till och med 9to5mac skriver att hårdvaran är där men inte mjukvaran på samma sätt och den är perfekt för Apple music men inte mer

Skall bli ytterst spännande att se hur Apple agerar i år för konkurrensen har aldrig varit hårdare ?

Utan att vara direkt påläst så är nog Apples största misstag att de under ett tag förbjöd sina anställda inom AI att dela med sig av kunskapen (genom vetenskapliga artiklar bl a) och därmed flyttade många förmågor till Google istället som hade bättre villkor för forskning inom nya områden. Antagligen därför Siri ligger efter, vilket hon egentligen inte borde göra idag. Fanns någon väldigt välskriven artikel (à la 99!) om detta, men tyvärr minns jag inte var nu.

Jag är audiofil, eller möjligen före detta, men ljudkvalitet är väldigt viktigt, därför lockar HomePod mycket. Tyvärr har Apple även här artificiellt begränsat dess förmåga på andra områden, därför blir det inget köp så länge det kvarstår.

Iphone X lockar mig inte längre. Från början var priset för högt men efter mycket funderande hade jag idag inte köpt den även om priset varit 8'. För många felaktiga beslut även där, men det viktigaste är avsaknaden av TouchID.

Håller med om att Satya gjorde helt rätt att satsa på "molnet".

Jag tror de kommer att klara sig hyfsat. Apple står inte och faller med iPhone X eller Homepoden. Men jag tror de har fått sig en tankeställare med priset på iPhone X, vilket i perspektiv verkar ha varit en dealbreaker för många.

Sen är det ju svårt att veta vilka produkter de har i pipelinen och hur de ser på sin framtida strategi. Jag kan tänka mig att de kommer att köpa upp en del företag med sin stora kassa. Sen satsa mer på tjänster för att inte bli alltför beroende av sina mobiler.

Personligen har jag inte analyserat problembilden tillräckligt för någon särskilt adekvat analys. Men min upplevelse är att det är allt svårare och svårare att motivera köp av Apple-produkter. Telefonerna skiljer sig inte åt från andra flaggskeppsmodeller. Datorerna är dyra utan att kvalitén är bättre. Enda anledningen jag fortsätter nöta på med iOS-enheter är att jag investerat mycket i App Store.

Jag köpte ny bärbar dator rätt så nyligen och efter många om och men blev det en Surface Book från Microsoft. Kanske får jag ångra mig? Men än så länge är jag grymt nöjd!

Jag tror också att Apple håller på att tänka om gällande vart de tjänar pengar – traditionellt har det ju varit hårdvaran som varit Apples kassako men eftersom enheterna nu är så pass snabba även fast de är så små som en telefon blir behovet att uppgradera bland deras kunder allt mindre. Därför storsatsar Apple inom tjänster (iTunes, iCloud, Apple Music, Apple Pay, Apple Care och alla App Stores är nu tydligen lika stort som ett Fortune 100 företag: http://appleinsider.com/articles/17/08/01/app... ).

Tjänstsektorn är alltså Apples framtida inkomstkälla där deras väl spridda hårdvara fungerar som dragplåster för att få fler kunder. Sen att Apple har halkat efter på AI kan jag hålla med om gällande t.ex. Siri MEN – att iPhone X är för dyr kan diskuteras men den är väl ändå den första konsumentprodukten som i så stor skala har väldigt avancerad AI i form av just FaceID. FaceID använder sig hela tiden av AI för att anpassa datan av ditt inskannade ansikte och lära sig hur ditt utseende förändras över tid. Ingen annan har något liknande AI-system för att låsa/säkra data som Apple har, fingeravtryck är ju långt ifrån samma sak.

Senast redigerat 2018-03-14 14:15
Ursprungligen av PaO:

Man kan undra ?
Apples problem på sikt är två anser jag
1. Apple håller på att bli om de inte redan är ett företag i mängden och att då inte öppna upp sig utan låsa in sig för att hålla kvar kommer inte att fungera i längden. De måste erbjuda något unikt kontinuerligt.

2. Ekosystemet Dator / Surfplatta /Mobil ev wearble finns inte längre på samma sätt. Kommer ihåg hur lysande Jobs presenterade "navet" där datorn var central punkten och tror även att Apple visade detta i sina butiker. Då Apple säljer mycket hårdvara och iPhone är så dominerade och marknaden är mättad så ser man hur Apple försöker ändra inriktning. Hinner dom ställa om?

Apple har ju målat in sig i ett prismässigt hörn gällande X och det är nog därför de tänker om i år

Homepod är med ett exempel där till och med 9to5mac skriver att hårdvaran är där men inte mjukvaran på samma sätt och den är perfekt för Apple music men inte mer

Skall bli ytterst spännande att se hur Apple agerar i år för konkurrensen har aldrig varit hårdare ?

Tycker punkt 2 är mest intressant. Frågan om de hinner ställa om och i så fall till vad? Alternativt att de hittar "den nya Steve Jobs" och uppfinner ytterligare något revolutionerande. Den som lever får se

Ursprungligen av MultiMan:

Utan att vara direkt påläst så är nog Apples största misstag att de under ett tag förbjöd sina anställda inom AI att dela med sig av kunskapen (genom vetenskapliga artiklar bl a) och därmed flyttade många förmågor till Google istället som hade bättre villkor för forskning inom nya områden. Antagligen därför Siri ligger efter, vilket hon egentligen inte borde göra idag. Fanns någon väldigt välskriven artikel (à la 99!) om detta, men tyvärr minns jag inte var nu.

Jag är audiofil, eller möjligen före detta, men ljudkvalitet är väldigt viktigt, därför lockar HomePod mycket. Tyvärr har Apple även här artificiellt begränsat dess förmåga på andra områden, därför blir det inget köp så länge det kvarstår.

Iphone X lockar mig inte längre. Från början var priset för högt men efter mycket funderande hade jag idag inte köpt den även om priset varit 8'. För många felaktiga beslut även där, men det viktigaste är avsaknaden av TouchID.

Håller med om att Satya gjorde helt rätt att satsa på "molnet".

Ja och det är just detta jag varit orolig för. Att de var först med Siri men nu har halkat efter och ligger sist är väldigt oroande. Känns som att de fastnat i kvicksand och har inte rätta verktygen till att ta sig ur.

Håller med om att de inte träffade helt rätt med Iphone X (sett till förväntningarna samt priset). Känns som att de gått all-in på EN produkt och om den produkten inte levererar... ja då ser det inte så bra ut.

Tror att Google kommer dominera marknaden när det kommer till AI. De har redan samlat in all världens data redan innan år 2000 så'att'eh

Ursprungligen av iTiger:

Personligen har jag inte analyserat problembilden tillräckligt för någon särskilt adekvat analys. Men min upplevelse är att det är allt svårare och svårare att motivera köp av Apple-produkter. Telefonerna skiljer sig inte åt från andra flaggskeppsmodeller. Datorerna är dyra utan att kvalitén är bättre. Enda anledningen jag fortsätter nöta på med iOS-enheter är att jag investerat mycket i App Store.

Jag köpte ny bärbar dator rätt så nyligen och efter många om och men blev det en Surface Book från Microsoft. Kanske får jag ångra mig? Men än så länge är jag grymt nöjd!

Mitt nästa köp blir också en Surface Book (eller en Surface Pro, har inte bestämt mig ännu). Känns som att Microsoft börjar ta kampen, sedan är Apple ett mycket starkare varumärke så det blir svårt att komma ikapp.

Ja precis den känslan får jag också! Idag känns det väldigt svårt att motivera Apple-produkter. Förr var det "köp Apple - punkt". Nu är det mer "det beror på vad du vill ha". Marknaden mognar och andra aktörer hinner utveckla sina produkter/nischer. Vi har till och med Samsung som är världsledande med sina skärmar, som till och med Apple köper sina Iphone-skärmar ifrån. Känns inte helt bra att vara beroende av sin konkurrent egentligen...

Japp jag känner igen mig i det där, för när du väl är inne i Apples eko-system så har du hunnit investera i Apple Music/Itunes/App Store/etc. så pass mycket att det blir lidande att byta till något annat. Så kände jag iaf.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jag tror också att Apple håller på att tänka om gällande vart de tjänar pengar – traditionellt har det ju varit hårdvaran som varit Apples kassako men eftersom enheterna nu är så pass snabba även fast de är så små som en telefon blir behovet att uppgradera bland deras kunder allt mindre. Därför storsatsar Apple inom tjänster (iTunes, iCloud, Apple Music, Apple Pay, Apple Care och alla App Stores är nu tydligen lika stort som ett Fortune 100 företag: http://appleinsider.com/articles/17/08/01/app....

Tjänstsektorn är alltså Apples framtida inkomstkälla där deras väl spridda hårdvara fungerar som dragplåster för att få fler kunder. Sen att Apple har halkat efter på AI kan jag hålla med om gällande t.ex. Siri MEN – att iPhone X är för dyr kan diskuteras men den är väl ändå den första konsumentprodukten som i så stor skala har väldigt avancerad AI i form av just FaceID. FaceID använder sig hela tiden av AI för att anpassa datan av ditt inskannade ansikte och lära sig hur ditt utseende förändras över tid. Ingen annan har något liknande AI-system för att låsa/säkra data som Apple har, fingeravtryck är ju långt ifrån samma sak.

Väldigt bra skrivet! Nu ser jag det hela med nya ögon.

Ok så det verkar verkligen som att de valt att gå all-in på deras tjänster. Marginalerna är ju bra mycket större än hårdvara (som kräver underleverantörer, fabriker, material, etc) då kan man bara fokusera på mjukvaruutvecklingen. Och programmerare har de gott om så det är inga problem.
Detta betyder vi är alltså mitt under övergången Hårdvara => Tjänster/Mjukvara. Låter logiskt då de alltid kan koppla tjänsterna till respektive hårdvara. Ska bli intressant hur de expanderar inom det området!

På senare tid tycker jag Apple har gjort mycket rätt som M1 chippet till datorerna. Lite mer budgetlurar som SE (2020) i sitt sortiment etc..
Ryktas om att Apple TV burken får en stor uppgradering också, och kanske blir en spelkonsol som kan ta sig an Google Stadia för de som vill.

Med sin gigantiska vinst så är jag inte orolig alls för det som är hårdvarurelaterat. Däremot med tjänsterna är det väl si och så med exempelvis Apple TV Plus. Men så länge den är billig är det bra i och med att konkurrenterna höjer priset.

Specifikt för iPhone tror jag Apple kan slappna av nu för ett antal år framåt. LG som ändå var nr 3 på USA marknaden lägger ner helt:
https://www.di.se/nyheter/bekraftat-sydkorean...

Internationellt håller Huawei också på försvinna med sina mobiler. Dominansen av Apple och Samsung cementeras på det mobila därför. Jag tror det kan inverka negativt, bolag som inte utmanas innoverar inte lika mycket. Jag tror exempelvis inte att Samsung hade vågat ta bort micro sd kort support på sina flaggskepp om de hade varit pressade av andra Android märken.

På samma sätt tror jag Apple inte heller känner ett större behov att göra så stora ändringar på iPhone 13 och 14.

Ursprungligen av johnh3:

Specifikt för iPhone tror jag Apple kan slappna av nu för ett antal år framåt. LG som ändå var nr 3 på USA marknaden lägger ner helt:
https://www.di.se/nyheter/bekraftat-sydkorean...

Internationellt håller Huawei också på försvinna med sina mobiler. Dominansen av Apple och Samsung cementeras på det mobila därför. Jag tror det kan inverka negativt, bolag som inte utmanas innoverar inte lika mycket. Jag tror exempelvis inte att Samsung hade vågat ta bort micro sd kort support på sina flaggskepp om de hade varit pressade av andra Android märken.

På samma sätt tror jag Apple inte heller känner ett större behov att göra så stora ändringar på iPhone 13 och 14.

Ouch! Ja, det var väl mest en fråga om tid, men ändå. Jag delar din syn på saken om innovation och utmanare. Oftast behövs det någon mindre, mer riskvillig, spelare för att få de stora drakarna att få upp ögonen på nya saker. Lite som Apple själva var en gång i tiden. Trots allt finns det fortfarande några kvar, men de börjar bli lätträknade.

Ursprungligen av HåkanE:

Ouch! Ja, det var väl mest en fråga om tid, men ändå. Jag delar din syn på saken om innovation och utmanare. Oftast behövs det någon mindre, mer riskvillig, spelare för att få de stora drakarna att få upp ögonen på nya saker. Lite som Apple själva var en gång i tiden. Trots allt finns det fortfarande några kvar, men de börjar bli lätträknade.

På laptops/PC/Mac/datormarknaden ser det lite annorlunda ut. Ingen enskild dominant som på det mobila och mer spännande. Apple har kommit med sina M1 chip. Men det finns även Microsoft Surface, Dell, HP, Asus, Lenovo och Acer alla relativt jämnstora. AMD rycker framåt. Även Intel har vaknat ur dvalan och känner sig stressade, och har en ny VD som verkar kunna sin sak.
Chromebooks på skolor och sånt.

Så det fältet känns mer intressant att följa för närvarande. Apple är inte en "självklar" vinnare på samma sätt som på det mobila.
Jag tror det blir några intressanta och turbulenta år där

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-10 19:56

Apple är jag inte orolig för om man tittar på kort och medellång sikt. På lång sikt är ju frågan var innovationer kommer. Jag tycker att trots att det hänt otroligt mycket de senaste 10 åren har få innovationer på konsumentsidan sedan iPhone ritade om kartan. iPad tycker jag gick i iPhones fotspår, men vad har hänt de senaste åren mer än utveckling baserat på att vi har en smart telefon?

Här kan Apples framtid avgöras. Kommer de likt med iPhone vara de som revolutionerar vår vardag? Eller i alla fall vara väldigt snabba på den bollen även om en konkurrent är först? Vad har vi för innovationer om hörnet som vi känner till? AR-glasögon, självkörande bilar och och och...? Möjligen kan man lägga till hälsa. Sensorer som känner av olika kroppsfunktioner och på så sätt diagnostiserar människor i realtid samt varianter på det. Men innovationen finns till viss del redan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2021-04-13 17:20

Kanske, inser för första gången på länge att det inte är självklart att det blir en iphone nästa gång.
Lite sugen på att testa hur android utvecklats, men så kom jag att tänka på att klockan inte lirar alls med android och airpodsen fungerar sämre. Efter det insåg jag att jag kan köpa telefon, klocka och hörlurar för mindre än vad nästa iphone förmodligen kostar.
Som jag använder klockan skulle egentligen xiaomis band för 4-500 duga precis lika bra. Airpodsen är nog inte ett problem heller, jag har inte haft en mac på många år och använder dem väldigt sällan till ipaden.

Kvarstår gör ipaden, där är ju apple totalt överlägsna.

Lite intressant med mobilerna ändå. Sony som jag nästan hade räknat bort efter många besvikelser har innoverat på kameraområdet med den nya Xperia 1 Mark III:
https://www.sony.se/electronics/smartphones/x...

iPhones har ofta varit överlägsna Sony på mobilerna med sina bilder, trots att Sony tillverkar sensorerna själva. Kanske de nu har nåt som för första gången kan utmana iPhone 12 Pro Max?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2021-04-15 11:46
Ursprungligen av johnh3:

Kanske de nu har nåt som för första gången kan utmana iPhone 12 Pro Max?

Problemet är att de behöver utmana 12S (13?) Pro Max.

Ursprungligen av Json_81:

Problemet är att de behöver utmana 12S (13?) Pro Max.

Så är det. Sony har av någon anledning aldrig kunnat ge ett pris och lanserings datum på sina mobiler. Xperia 1 Mark IIl kan i princip komma närsomhelst mellan juni och september.
En stor anledning tror jag till att de har så svårt att komma nånstans i mobilmarknaden.

Det som jag tror kan påverka Apple är alla rättsliga processer:
https://www.di.se/digital/spotify-jublar-over...

De är i en liknande situation nu som Microsoft var 1997 ungefär med hot om att dela upp företaget. Microsoft blev ett räddhågset företag på defensiven efter det. Först på senare år de har blivit mer offensiva igen.

Hur alla processer slutar för Apples del vet man väl inte ännu. Men de kanske förlorar ”kontrollen” på sin appbutik på ett oönskat sätt.

Så Apple måste agera smart:
https://www.latimes.com/business/la-fi-tn-mic...

Apple och de andra jättarna som Google och Amazon är nog oroliga nu:
https://www.theverge.com/2021/6/22/22546286/a...

Vi får se var det landar. I värsta fall delas de upp. Kanske inte går så långt men man vet aldrig.

1
Bevaka tråden