Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Annonserar att ny Mac Pro kommer 2019

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-06 17:19

#Nyhetstips
#Hello99svenson

Apple Annonserar att ny Mac Pro kommer 2019, alltså inte i år som många hoppats.

https://techcrunch.com/2018/04/05/apples-2019...
https://www.theverge.com/2018/4/5/17202710/ap...

Man pratar även om tänket bakom deras nya pro-sattsning med Pro Workflow Team och Prommunication.

Så man kan nu räkna med leverans ca två år efter första utfästelsen.
De kunde ju bara bokstavligen dammat av gamla modellen från 2012...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-06 18:45

Ja, detta är en besvikelse men bättre än att man inte vet vad som kommer hända under året.

Det positiva är att Apple till synes tagit tag i att analysera "pro" segmentet igen och att bygga en produkt baserad på vad vi behöver kontra vad de tror vi behöver eller vad någon tycker ser imponerande ut.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-06 19:04

Rätt galet att det ska ta flera år för Apple att peta ihop en stationär dator.
För att inte prata om att byta processor i Mac mini, den nuvarande är vad, 3-4 generationer gammal?

Hur säljer iMac Pro?

Läste ett rykt någonstans att Macbook Pro inte skulle få 32 gig RAM förens nästa år heller. Hade verkligen hoppats på det i år. Min late 2013 har 16 gig ju.

Ursprungligen av jurassic579:

Min late 2013 har 16 gig ju.

16 GB har varit max sedan 2010.

Med tanke på att de flesta grejer så att säga finns på hyllan redan förstår jag inte vad som dröjer så länge? Det verkar med andra ord inte vara ett prioriterat område för Apple. Bättre de håller tyst istället än att de låtsas bry sig om proffs marknaden med stationära datorer.

Ursprungligen av johnh3:

Med tanke på att de flesta grejer så att säga finns på hyllan redan förstår jag inte vad som dröjer så länge? Det verkar med andra ord inte vara ett prioriterat område för Apple. Bättre de håller tyst istället än att de låtsas bry sig om proffs marknaden med stationära datorer.

Man kan gissa att de vill vänta så länge som möjligt för att se hur imac pro går och vilka som köper den innan de spikar nya mac pro.

Ursprungligen av Json_81:

Rätt galet att det ska ta flera år för Apple att peta ihop en stationär dator.,
För att inte prata om att byta processor i Mac mini, den nuvarande är vad, 3-4 generationer gammal?

Det är väl just det, många vill bara att Apple ska slänga ihop några komponenter i en låda och sätta en prislapp. Det verkar snarare som att de bestämt sig för att göra en riktigt spännande och intressant produkt, och analysera proffsanvändarnas workflow från grunden. 2019 kändes från början som ett mer sannolikt mål, och jag tror det blir en dator värd att vänta på. Eller jag hoppas det iallafall!

Ursprungligen av jakobnilsson:

de bestämt sig för att göra en riktigt spännande och intressant produkt,

Då får vi önska dem bättre lycka än sist de försökte med just exakt detta (dvs 2013).

Ursprungligen av gabriela:

Då får vi önska dem bättre lycka än sist de försökte med just exakt detta (dvs 2013).

Haha ja verkligen! "Can´t innovate any more my ass"

Ursprungligen av jakobnilsson:

Haha ja verkligen! "Can´t innovate any more my ass"

Precis...

-- "Hur mycket kostar den och hur snabb är den?"
-- "Men vi har ju lyckats innovera ihop en löjligt liten soptunna med en Darth Vader-mask! Och utan en enda fläkt! Och made in America. Det är väl alldeles fantastiskt."
-- "Som sagt. Hur mycket kostar den och hur snabb är den?"

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-08 21:47
Ursprungligen av jakobnilsson:

Det är väl just det, många vill bara att Apple ska slänga ihop några komponenter i en låda och sätta en prislapp. Det verkar snarare som att de bestämt sig för att göra en riktigt spännande och intressant produkt, och analysera proffsanvändarnas workflow från grunden. 2019 kändes från början som ett mer sannolikt mål, och jag tror det blir en dator värd att vänta på. Eller jag hoppas det iallafall!

Kritiken är väl mer att det inte händer något under tiden.
Nu har jag inte koll på processorerna för Mac Pro men nog har väl Intel släppt en eller par generationer sen den kom?
Mac mini ligger 4 generationer efter.
MBA tror jag ligger tre efter?
MBP ligger ”bara” en generation efter.

Där borde det bara vara att slänga in lite nya komponenter under tiden man jobbar med annat.

Ursprungligen av Json_81:

Kritiken är väl mer att det inte händer något under tiden.
Nu har jag inte koll på processorerna för Mac Pro men nog har väl Intel släppt en eller par generationer sen den kom?
Mac mini ligger 4 generationer efter.
MBA tror jag ligger tre efter?
MBP ligger ”bara” en generation efter.

Där borde det bara vara att slänga in lite nya komponenter under tiden man jobbar med annat.

Håller helt med! Det blir en ond cirkel, för ju längre Apple dissar sina egna Mac-produkter, desto högre krav ställs det på "nästa" uppdatering, och ju längre tid tar det.

Det är därför det inte räcker med att Apple levererar en ny Mac Pro 2019. De måste under flera år visa att de menar allvar genom att regelbundet uppdatera och utveckla produkten. Minimum är prestandabump varje år skulle jag säga.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-04-09 13:15

Känns som att deras dominans är det som ändå gör att dom kommer undan med det, som Macägare har man ju inte så mycket val.
Varit en hel del snack om iPad nu på sista tiden, att försäljningen dippar för folk inte anser sig behöva uppgradera. Men som folk här säger, varför är dom så sjukt sega på Mac?

Själv har jag varit sugen på en ny MacBook Pro i snart tre år, men dealbreakern för mig är minne.
Hur fasen dom 2018 inte kan erbjuda mer än 16 GB är inget annat än ett skämt.

Minimum för att jag ska uppgradera är 32 GB.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det är väl just det, många vill bara att Apple ska slänga ihop några komponenter i en låda och sätta en prislapp. Det verkar snarare som att de bestämt sig för att göra en riktigt spännande och intressant produkt

Det sistnämnda känns ju som en mycket mer spännande idé.

Ursprungligen av Basss:

Känns som att deras dominans är det som ändå gör att dom kommer undan med det, som Macägare har man ju inte så mycket val.
Varit en hel del snack om iPad nu på sista tiden, att försäljningen dippar för folk inte anser sig behöva uppgradera. Men som folk här säger, varför är dom så sjukt sega på Mac?

Själv har jag varit sugen på en ny MacBook Pro i snart tre år, men dealbreakern för mig är minne.
Hur fasen dom 2018 inte kan erbjuda mer än 16 GB är inget annat än ett skämt.

Minimum för att jag ska uppgradera är 32 GB.

Någon lanserade en teori om att varför det dröjer med 32 gig är att då skulle Macbook Pron för många idag kunna ersätta en stationär Mac och därför hålls det tillbaka.

( Har ingen koll på vilka möjligheter som finns för detta eller om det är annat som håller tillbaka utan bara en tanke jag hörde. Innan jag blir nerskjuten av experterna)

  • Medlem
  • 2018-04-09 20:29
Ursprungligen av jurassic579:

Någon lanserade en teori om att varför det dröjer med 32 gig är att då skulle Macbook Pron för många idag kunna ersätta en stationär Mac och därför hålls det tillbaka.

( Har ingen koll på vilka möjligheter som finns för detta eller om det är annat som håller tillbaka utan bara en tanke jag hörde. Innan jag blir nerskjuten av experterna)

Det är Intel som håller tillbaka. Deras oförmåga att leverera och till viss del Jony Ives fixering vid tunnhet gör att det inte går att bygga en Macbook Pro med 32 GB innan Intel har uppdaterat sitt kisel. Batteritiden hade blivit lidande alldeles för mycket och det vill inte Apple.

iMac och Macbook är två helt olika prylar och jag är övertygad om att teorin som denne någon lanserat är fel. Behöver du portabilitet köper du en Macbook/Macbook Pro annars så köper du en iMac som ger mest bang for the bucks.

Senast redigerat 2018-04-09 20:47
Ursprungligen av Ljung:

Det är Intel som håller tillbaka. Deras oförmåga att leverera och till viss del Jony Ives fixering vid tunnhet gör att det inte går att bygga en Macbook Pro med 32 GB innan Intel har uppdaterat sitt kisel. Batteritiden hade blivit lidande alldeles för mycket och det vill inte Apple.

iMac och Macbook är två helt olika prylar och jag är övertygad om att teorin som denne någon lanserat är fel. Behöver du portabilitet köper du en Macbook/Macbook Pro annars så köper du en iMac som ger mest bang for the bucks.

Skulle MBP kunna dra 32 gig så vet jag många som skulle ersätta sina iMacs och bara köra extern kalibrerar skärm. I alla fall i foto-världen. Då har man burk både på jobb och kontoret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-10 22:28
Ursprungligen av jakobnilsson:

Det är väl just det, många vill bara att Apple ska slänga ihop några komponenter i en låda och sätta en prislapp. Det verkar snarare som att de bestämt sig för att göra en riktigt spännande och intressant produkt, och analysera proffsanvändarnas workflow från grunden. 2019 kändes från början som ett mer sannolikt mål, och jag tror det blir en dator värd att vänta på. Eller jag hoppas det iallafall!

Det låter delvis som ursäkter från Apples håll även om det är bra att de försöker sätta sig in i hur proffs arbetar. Dock borde den processen inte behöver 2 år.

Sometimes they tend to overthink it likt MacPro 2013. Det är bra att de försöker men ibland kan det vara bättre att bara göra något… enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-10 22:47
Ursprungligen av Json_81:

Kritiken är väl mer att det inte händer något under tiden.
Nu har jag inte koll på processorerna för Mac Pro men nog har väl Intel släppt en eller par generationer sen den kom?
Mac mini ligger 4 generationer efter.
MBA tror jag ligger tre efter?
MBP ligger ”bara” en generation efter.

Där borde det bara vara att slänga in lite nya komponenter under tiden man jobbar med annat.

Exakt. Många klagar över att nMP (MacPro från 2013) inte kan uppgraderas. Det är ett "valid argument" som jag trodde Apple slå ner genom att uppgradera burken årligen eller åtminstone vart annat år. Nu kommer det gå 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 och 2018 innan maskinen uppdateras. Det är 6 år. Det är lite av ett skämt i datorvärlden.

CPU'n Intel Xeon E5 (Ivy Bridge) kom hösten 2013, Haswell med 6 fler cores kom 2014, Broadwell med 10 fler cores kom 2015, Skylake 2016 tror jag… Nu ligger man på Intel® Xeon® Platinum tror jag så minst 4 generationer efter. Jag skulle tro Apple valde att skippa nuvarande generationen då man antigen insåg problemet för sent och därför satsar på nästa generation vilket kan ge ett större hopp.

Processorn är dock bara en del… i/o ligger efter, ingen USB-C eller thunderbolt 3. Detta skulle man kunnat lösa. Framför allt ligger GPU'n efter som tusan, kring 3 generationer och till skillnad från CPU'n så händer otrolig mycket fortfarande på GPU-sidan. Se bara på MacPro 2013 vs iMac Pro. Vi pratar kring 70% mer prestanda från en GPU kontra 2 GPU'er tillsammans (12 vs 7 TFLOP) samt mer än dubbla minnet.

Jag tror det många - likt mig själv - stör sig på är att de inte bara uppdaterar maskinerna. iMacen blev inte vettig förrän 2017. Modellen från 2014 / 2015 var väldigt "meh". iMac Pro visar också att Apple kan bygga smarta maskiner i en liten formfaktor men man har där gjort lite samma blunder som med MacPro 2013. Det vore rimligare att köra Intels Core-serie i iMac Pro'n än en Xeon, spara åtskilliga 1000- eller 10000-tals kronor och få en maskin som kan skala från 4-core till 18-core.

Med det sagt kanske Apple inser att "we don't f-ing know what our professionals need!" och därför gör man en grundlig undersökning. Jag hoppas bara Apple kommer tillbaka. Att man har en Mac / Mac Pro som skalar från c:a 15 000 kr uppåt 150 000 kr om de så vill, att man kan köra 1 eller 2 CPU'er och 1 eller fler GPU'er. Att de ännu en gång kommer med en maskin som är prisvärd och skalbar. Att detta inte kommer ske förrän 2019 är rent ut sagt skärp men bra de givit oss som är beroende av deras maskiner en heads up. Jag hoppas också innerligt att man uppdaterar MacMini'n. Och att de släpper sitt agg mot nVidia och ger slutanvändaren valet av GPU.

Vad tror ni om bildskärmen som också utlovats föresten? Måste den vara 8K, eller skulle Apple komma undan med en 5K-skärm liknande den som sitter i Imac / Imac Pro?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Vad tror ni om bildskärmen som också utlovats föresten? Måste den vara 8K, eller skulle Apple komma undan med en 5K-skärm liknande den som sitter i Imac / Imac Pro?

Varför välja? Gör en av varje!

Minns de glada dagarna när de hade 20 och 23 tum... och 30 tum för säkerhets skull. En 32-tum 8K hade suttit fint.

Insåg förresten att upplösningen blir lite konstig med 32 tum. På 27 tum och skalning 1:3 hade allt sett ungefär lika stort ut som på iMac idag. Med 2:1 måste vi upp i närmare 40 tum för att det inte ska bli för smått.

Annars är det väl inget större fel på den de har i iMac. Det enda vore att de behöver äkta 10-bitsfärg på en proffsskärm.

Senast redigerat 2018-05-01 12:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-04 00:11
Ursprungligen av jakobnilsson:

Vad tror ni om bildskärmen som också utlovats föresten? Måste den vara 8K, eller skulle Apple komma undan med en 5K-skärm liknande den som sitter i Imac / Imac Pro?

Jag skulle säga 27" 5K räcker gott och väl så länge man får till färgåtergivning och hantering av saker som LUT:ar + ICC profiler i hårdvaran kontra i mjukvara som idag. Man behöver även få stöd i hårdvara för destination eller "target" vad gäller färgomfång. Ett problem idag är att man på en iMac har en P3 (i varje fall mycket större än sRGB) skärm som på OS-nivå i mjukvara ska styra denna genom färgprofiler. Har du ett program som Chrome eller VLC som inte stödjer färgprofiler blir alla färger galna och opålitliga som tusan.

Vidare skulle man kunna satsa på en variable 120 Hz panel precis som på iPaden som gärna då kan gå ner jämna tal kring 23.976 hz / 24 Hz / 25 Hz / 29.97 Hz / 30 Hz / 48 Hz / 50 Hz / 59,94 Hz samt 60 Hz / 90 Hz / 120 Hz.

Självklart är det en 10-bit panel. Självklart har den minst stöd för 2 enheter in, gärna 3. Självklar har den en enklare USB-hub. Kanske rent av en enklare KVM-lösning.

Upplösning är långt ifrån allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-04 00:13

En fundering till varför Apple inte släpper den förrän 2019 kan ha att göra med Intels senaste annonsering om att man ligger efter med nästa generations 10 nm CPU'er. Dessa kommer inte komma förrän 2019 och Apple gilla att brassa på med stora (eller små) siffror.

Teoretiskt sätt får Apple då…

- Ny CPU / plattform
- Thunderbolt 3 kommer vara otroligt moget
- PCIe 4.0 kanske är standard
- Next gen GPU'er kommer finnas på marknden då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-14 19:33

Måndag 3 juni, en stund efter kl 19 CET. Då borde täckelsen falla från nya Mac Pro. Även om den inte släpps då bör den ju på något sätt presenteras på keynoten.

WWDC 3-7 juni
#Nyhetstips

Tilllägg: Ser nu att det inte bara är en döskalle som får huvet sprängt av idéer. (ping @SweSG ) Det är också en alien, en robot och en björn. Vad man nu vill utläsa ur det... Apples pressrelease

Senast redigerat 2019-03-14 19:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-15 10:38
Ursprungligen av IngoX:

Måndag 3 juni, en stund efter kl 19 CET. Då borde täckelsen falla från nya Mac Pro. Även om den inte släpps då bör den ju på något sätt presenteras på keynoten.

WWDC 3-7 juni
#Nyhetstips

Tilllägg: Ser nu att det inte bara är en döskalle som får huvet sprängt av idéer. (ping @SweSG ) Det är också en alien, en robot och en björn. Vad man nu vill utläsa ur det... Apples pressrelease

Sannolikt är demo på WWDC, release sent 2019 då man antagligen väntar på next-gen Xeon.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-03-15 11:02
Ursprungligen av Erik.dv:

Sannolikt är demo på WWDC, release sent 2019 då man antagligen väntar på next-gen Xeon.

Apple borde redan ha tillgång till dessa, processorerna ska ju släppas till försäljning för alla vilken dag som helst.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-03-15 11:10
Ursprungligen av Erik.dv:

Sannolikt är demo på WWDC, release sent 2019 då man antagligen väntar på next-gen Xeon.

Jag hoppas de kommer med en monster ARM baserad maskin. Det om nåt skulle ha rättfärdigat den långa väntetiden. En ny Intel låda är ganska ointressant, och är inget som får de som gått över till PC att återkomma. Men det lär förbli en dröm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-15 12:23
Ursprungligen av juanito:

Jag hoppas de kommer med en monster ARM baserad maskin. Det om nåt skulle ha rättfärdigat den långa väntetiden. En ny Intel låda är ganska ointressant, och är inget som får de som gått över till PC att återkomma. Men det lär förbli en dröm.

Hell no.

Eller visst, om de lanserar en ARM med typ 2X prestanda intel besitter - great! Både på single och multi-core, hantering av mängd RAM osv.

Bevaka tråden