Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Homebrew-installerad PHP vägrar använda cURL

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2018-05-09 11:06

Jag har installerat PHP 7.1 via Homebrew på en 10.12.6 där jag även kör MySQL och Apache som webbserver. Nu håller jag på med en sajt som ska använda Swish handel för betalning, vilket kräver att cURL använder OpenSSL vid kommunikationen med Swish API. Tyvärr har macOS inte längre OpenSSL som standard för det medföljande cURL, utan den är istället byggd med SecureTransport (Apples ersättare), vilket omöjliggör kommunikationen med Swish.

Så då har jag istället installerat en ny cURL via Homebrew med stöd för OpenSSL istället:

brew install curl --with-libssh2 --with-openssl

Denna installeras inte globalt i systemet då det redan finns en cURL i /usr/bin (den med SecureTransport). Så jag försöker att tvinga den nya via:

brew link curl --force

Kör jag då

which curl

får jag

/usr/local/opt/curl/bin/curl

Trots detta rapporterar phpinfo() att det är SecureTransport som cURL är kompilerad med, vilket säger mig att PHP trots mina nya versioner ändå använder systemversionen. Efter lite googlande hittar jag en flagga för installationen av PHP vilken jag kör:

brew reinstall php71 --with-homebrew-curl

Men får då en varning i terminalen att:

Warning: [email protected]: this formula has no --with-homebrew-curl option so it will be ignored!

Så min fråga är:

Hur kan man länka min nya cURL så att PHP använder den och inte systemets?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-09 11:46

Lekmannen gissar: du får lägga in PHP utan attvönda Brew, som uttryckligen inte stödjer installation med anpassningen du behöver.

Provat: https://gist.github.com/pixeline/51c43c787f51...
?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-29 14:57

Lite sen på bollen. Men om någon hittar denna tråd i framtiden.

Det känns som ett klockrent tillfälle att använda Vagrant? På så sätt får du en isolerad linux-box som du enkelt kan använda som devmiljö. Inte alls särskilt knöligt att komma igång med (jämför Docker). Särskilt inte om man utgår för en färdig box med ungefär den setup man behöver

1
Bevaka tråden