Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta upp en VPN

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-04 09:13

Jag har fått ett uppdrag att sätta upp en VPNtunnel mellan ett mindre företag och chefens hem. Båda är anslutna till Internet via mobilt bredband (Tele2 tror jag).
Jag behöver alltså en VPNburk som inte innehåller router, utan bara ansluts på LANsidan.
Klienten är Windows 10, är OpenVPN ett bra alternativ, eller ska jag välja något annat?

Senast redigerat 2018-06-04 11:45

OpenVPN är väldigt smidigt att sätta upp om man har en router på företaget som har stöd inbyggt. Tänker att eftersom det är ett mindre företag har de kanske bara "prosumer" grejer? Asus routrar har stöd för OpenVPN och det är busenkelt att sätta upp i deras gränssnitt och såvitt jag förstår har de stöd för de flesta mobila bredbandsstickorna också. De har också stöd för DDNS så det går att ansluta när IP adressen förändras.
Det man får tänka på när det gäller de mobila bredbanden är att en del leverantörer sätter dig bakom ett NAT så du får kanske prata med dem så att du vet hur det ligger till.

Ska man installera en server innanför brandväggen/routern är det oftast lite mer trixigt, men jag tycker ändå det kan vara värt att satsa på det till ett litet företag.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2018-06-04 22:51

Vad är syftet med VPNen? Ibland har användare en tendens att beställa en lösning istället för att berätta vad de vill uppnå.

Om ni har dynamiska IP-adresser i båda ändar så går det säkert att få det att fungera men det blir knappast frågan om 100% upptid. Men det kanske inte är ett problem beroende på vad den ska användas till.

Om du har mer info om behovet så hjälper jag gärna till med att fundera fram en lösning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-06 10:41

Syftet är att kunna nå alla maskiner oavsett om han är hemma eller på jobbet. Han kör Teamviewer idag, men tycker det är krångligt

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2018-06-08 09:01

Om det vore jag så skulle jag sätta upp en VPN burk någonstans där det finns en fast IP och sen ansluta hemmet och kontoret (som båda kör mobilt bredband) mot denna burk.

Jag testade lite snabbt igår och satte upp en MikroTik i AWS (Amazons moln) och körde sen L2TP/IPsec mot den. Men man kan köra OpenVPN eller SSTP också.

Nu har ju jag sett ljuset och kör MikroTik överallt men det går utmärkt att välja något annat märke eller blanda. De routrar som sitter hos din kund kanske kan köra VPN av något slag redan.

Glesys och Citycloud är utmärkta svenska alternativ till AWS om man vill undvika fördröjningen med att köra via Tyskland eller England. De kostar båda under 200 kr/mån.

Om du gillar att meka med linux så såg jag att Miss Hosting hade en färdig virtuell server för under 50 kr/månad.

1
Bevaka tråden