Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla från och till Time Capsule/ då och då

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har mitt modem i bryggläge (Wifi Hub C1) mot min Time Capsule. Har kvar TC pga vill gärna att det ska fortsätta säkerhetskopiera mot Time Machine. Eftersom det är någonting som gör att mitt bredband är trög så kom jag på att jag ska ta bort bryggläget dvs stänga av TC och bara ha det 1 gång i veckan när jag ska säkerhetskopiera. Eftersom det blir regelbundet så undrar jag - Kan man enkelt göra detta och hur går man tillväga? Det är väl inte bara att dra sladden?

Jag hade istället valt att ha den inkopplad alltid, fast utan det trådlösa. Då ska den dyka upp i Time machine precis som vanligt. Kolla t.ex. här för en guide: https://www.macworld.com/article/3053642/hard...

Ursprungligen av suddgummi:

Jag hade istället valt att ha den inkopplad alltid, fast utan det trådlösa. Då ska den dyka upp i Time machine precis som vanligt. Kolla t.ex. här för en guide: https://www.macworld.com/article/3053642/hard...

Tack för länken! intressant. Ska prova när min säkerhetskopiering är klar. Ska man då först inte ta bort inställningar bryggläge från själva ordinarie modemet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-07 11:46

Du behöver en router (och bara en), antingen "modemet" eller din TimeCapsule. Den som agerar trådlös AP bör sitta "innanför" routern. Så ska du använda modemets AP, bör även den vara router (alltså bryggläge av). Då bör TC vara i bryggläge istället.

Ursprungligen av kenjon:

Du behöver en router (och bara en), antingen "modemet" eller din TimeCapsule. Den som agerar trådlös AP bör sitta "innanför" routern. Så ska du använda modemets AP, bör även den vara router (alltså bryggläge av). Då bör TC vara i bryggläge istället.

Jag tror att jag vill ta bort Time Capsule bryggläget och vill inte eller ha den som primär router nu längre. Dock vill kunna koppla den ibland för att kunna säkerhetskopiera från min dator. Vill använda mitt ordinarie modem samt extra wifi "kontakter-dosor" i stället.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-06-07 14:46
Ursprungligen av calinou:

Jag tror att jag vill ta bort Time Capsule bryggläget och vill inte eller ha den som primär router nu längre. Dock vill kunna koppla den ibland för att kunna säkerhetskopiera från min dator. Vill använda mitt ordinarie modem samt extra wifi "kontakter-dosor" i stället.

Motsägande mening. Är TC bryggad är den inte primär router. Vilken enhet är det som egentligen är bryggad?
Om jag vore du skulle jag brygga Telias router och låta TC sköta den biten.

Ursprungligen av calinou:

...ska ta bort bryggläget dvs stänga av TC...

1. Att stänga av routern är inte samma som att ta bort bryggläge.

2. Om den faktiskt är i bryggläge så är det INTE den som gör ditt nätverk trögt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Att stänga av routern är inte samma som att ta bort bryggläge.

2. Om den faktiskt är i bryggläge så är det INTE den som gör ditt nätverk trögt.

Antar att det är den....pga jag startade om den TC häromdagen och då blev det direkt mer fart på bredbandet. Det innebär väl att den bromsar?

Jag tror inte att den är i bryggläge. Om den hade varit i bryggläge, så ska den inte märkbart påverka ditt nätverks prestanda.

Jag tror att en detaljerad beskrivning av ditt nätverk hade varit en bra idé. Alla enheter som ingår i nätverket, var de är placerade, hur de är kopplade (kabel/trådlöst).

Gärna en bild över TC:s inställningar. Och även modemets inställningar, om det är möjligt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror inte att den är i bryggläge. Om den hade varit i bryggläge, så ska den inte märkbart påverka ditt nätverks prestanda.

Jag tror att en detaljerad beskrivning av ditt nätverk hade varit en bra idé. Alla enheter som ingår i nätverket, var de är placerade, hur de är kopplade (kabel/trådlöst).

Gärna en bild över TC:s inställningar. Och även modemets inställningar, om det är möjligt.

Den var bryggad fick jag erfara igår pga följde instruktionerna från sudgummis länk och då försvann allting/TC men comhem också. Gick inte ansluta mitt comhem i och med att den var bryggad mot TC. Nu har comhem supporten fixat. TC:n är inte bryggad nu längre och täckningen fungerar utmärkt i alla rum. Återstår bara att återställa TC säkerhetskopieringen som inte fungerar nu längre.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-08 10:54

"i och med att den var bryggad mot TC. Nu har comhem supporten fixat. TC:n är inte bryggad nu längre"

Det är lite förvirring här. Du har ett "modem" och du har din TC? En av dem ska vara bryggad, en av dem ska inte vara det.
Går ComHem in i din TC och ändrar?

Ursprungligen av kenjon:

"i och med att den var bryggad mot TC. Nu har comhem supporten fixat. TC:n är inte bryggad nu längre"

Det är lite förvirring här. Du har ett "modem" och du har din TC? En av dem ska vara bryggad, en av dem ska inte vara det.
Går ComHem in i din TC och ändrar?

Det kanske var någon koppling mellan båda på något sätt? Comhem har tagit bort - nu på morgonen - bryggläge på mitt modem (via telefonsamtal).
På min TC satte jag (igår kväll) den "av" enligt instruktionerna från sudgummis länk. Det gjorde att hela bredband släcktes/även Comhem:s
Så nu har jag 2 separata wifi att välja i listan (när man klickar där uppe på datorn). Ena är Comhem och andra TC. Förut när det var bryggad kunde jag bara välja TC. Återstår att ställa in så att man kan säkerhetskopiera som vanligt vilket jag inte lyckas fixa riktigt.

Ursprungligen av calinou:

...Förut när det var bryggad kunde jag bara välja TC...

Bryggning har ingenting med wifi-nätverket att göra. Två helt separata funktioner.

Bryggning handlar om att inte agera router - inte dela ut och hantera IP-adresser till enheterna i nätverket.

Det är möjligt att Comhem har ändrat båda funktionerna när de har varit inne och ändrat i ditt modem. Men de två funktionerna är egentligen helt oberoende av varandra.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-06-08 12:54

Enkelt förklarat. Båda ska inte vara bryggade för då har du inget nätverk alls. Båda ska inte agera accesspunkt då får du problem.
Utan EN av dom ska vara bryggad och mitt förslag att ComHem modemet ska bryggas och din TC ska vara DHCP

Ursprungligen av Innis:

...Båda ska inte agera accesspunkt då får du problem...

Det beror väl lite på hur nätverket ser ut i övrigt. Så länge de två wifi-accesspunkterna är hopkopplade på lämpligt sätt, så ger det väl inga nämnvärda problem att ha två wifi-nätverk. Vilka problem syftar du på?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-06-09 12:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det beror väl lite på hur nätverket ser ut i övrigt. Så länge de två wifi-accesspunkterna är hopkopplade på lämpligt sätt, så ger det väl inga nämnvärda problem att ha två wifi-nätverk. Vilka problem syftar du på?

Ok var kanske otydlig. Båda ska inte vara inställda på "DHCP och NAT" samtidigt.

Tack för alla svar...Det var mer än vad jag förmå kunna. Än så länge är jag nöjd som det är åtgärdat. Dock vet jag inte hur jag ska ställa in för att kunna säkerhetskopiera som vanligt. Pga jag skapade ett nytt trådlöst nätverk i AirPort-verktyg. Vilket innebär att Time Machine (som brukade säkerhetskopiera på den tidigare) hittar inte den. Jag vill återta den tidigare. Hur aktiverar man den (första i valet/på bilden) ?

Senast redigerat 2018-06-10 09:26
  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-06-10 16:17

Tack för svar men du antingen inte läser dom eller förstår dom.

Ursprungligen av Innis:

Tack för svar men du antingen inte läser dom eller förstår dom.

Om du skulle vara tydligare i ditt svar så skulle man förstå. Inte så roligt att göra sig kaxig över andras okunnighet.

Ursprungligen av calinou:

...Inte så roligt att göra sig kaxig över andras okunnighet.

Det finns nu flera trådar, som bl.a. handlar om trög dator, trögt nätverk, backup som inte funkar, dubbla wifi, dubbla routrar, bryggning. Det hänger ihop. Se det som en helhet. Snöa inte in på ett symptom eller delproblem åt gången.

Låt oss hjälpa. Vi är inte här för att jävlas. Ta till dig det som skrivs. Gör det du blir ombedd att göra. Om du inte förstår det som skrivs och det du blir ombedd - säg då att du inte förstår, i stället för att bara ignorera. Om du är minsta lilla osäker på ett ord, som t.ex. bryggning - säg då det, i stället för att ånga på med din egen tolkning.

Men jag tror att det allra bästa, vilket jag har sagt i ett par trådar för länge sen, är att du anlitar någon som kommer hem och hjälper dig att reda ut problemen. Då kan hen se sakerna med egna ögon. För om du ska fortsätta söka lösningar här, så måste dina problembeskrivningar bli bättre, och mer detaljerade, och du måste lyssna mer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns nu flera trådar, som bl.a. handlar om trög dator, trögt nätverk, backup som inte funkar, dubbla wifi, dubbla routrar, bryggning. Det hänger ihop. Se det som en helhet. Snöa inte in på ett symptom eller delproblem åt gången.

Låt oss hjälpa. Vi är inte här för att jävlas. Ta till dig det som skrivs. Gör det du blir ombedd att göra. Om du inte förstår det som skrivs och det du blir ombedd - säg då att du inte förstår, i stället för att bara ignorera. Om du är minsta lilla osäker på ett ord, som t.ex. bryggning - säg då det, i stället för att ånga på med din egen tolkning.

Men jag tror att det allra bästa, vilket jag har sagt i ett par trådar för länge sen, är att du anlitar någon som kommer hem och hjälper dig att reda ut problemen. Då kan hen se sakerna med egna ögon. För om du ska fortsätta söka lösningar här, så måste dina problembeskrivningar bli bättre, och mer detaljerade, och du måste lyssna mer.

Ser inte i dina inlägg att du har bett mig att göra något speciellt.
Enda instruktioner jag fick är enligt inlägg 2.
Jag bara väntade på att den sedvänliga publika uppläxningen skulle komma……… Mycket subtilt sätt att misskreditera en inför andra samtidigt som man låtsas att man vill hjälpa till. Det är inte bara jag som har varit med om detta - om man ska läsa långt tillbaka i historiken. Då får man en röd tråd över vad som är orsaken till frustationen. Jag tar inte åt mig nu längre.

Ursprungligen av calinou:

...Ser inte i dina inlägg att du har bett mig att göra något...

Om du vil ha ett konkret exempel, se inlägg 9. Men det är inte bara jag - det finns fler som har bett dig om saker. Och det gäller ju inte bara den här tråden.

Senast redigerat 2018-06-11 12:04

Nu har det ordnat sig i alla fall - precis som jag önskade att det ska vara med 2 olika val via Wifi-knappen. Antingen Comhem routern eller TC.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-08-07 20:32

Kör 1 gigabit överallt

Ursprungligen av calinou:

Eftersom det är någonting som gör att mitt bredband är trög så kom jag på att jag ska ta bort bryggläget dvs stänga av TC och bara ha det 1 gång i veckan när jag ska säkerhetskopiera.

Jag hade liknande problem med med mitt lokala nätverk. Genombrottet kom sedan jag sett till att mitt nät gick överallt på 1 gigabit. (TimeCapsule klarar detta). Brottslingen var en 100 megabits-switch som på något sätt bar sig illa åt. Man kan ju tycka att 100Mb skulle räcka långt för en bredbandsförbindelse, men jag tror att det blev något sorts fel i det lägst liggande protokoll-lagret (hur sjutton man nu mäter sånt). En röd lampa på switchen vid en linje blinkade ofta i alla fall.

PS Efter att ha läst om överhettning av TC, har jag ställt min på högkant och tagit bort det runda locket på undersidan. Den bara går och går, år efter år...

1
Bevaka tråden