Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

likheter mellan asp och php? Svårt att lära sig asp?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-28 18:49

Hej!

Har fått ett uppdrag att göra ett admingränssnitt och lite annat i asp åt ett företag...
Jag har bara arbetat med php och kan faktiskt inget alls om asp.

Min undran är... hur svårt är det att koda asp?
Samma logikflöde? Liknande slags funktioner och så?

Det är en annan syntax, lite beroende vad du väljer för språk i ASP. Men om du kör VBscript så ser det annorlunda ut än i PHP.

• Oregistrerad
  • 2003-10-28 21:06

ASP ser som sagt ganska annorlunda ut mot PHP. Generellt kan man kanske säga att det finns lite färre inbyggda funktioner i ASP, du får göra lite mer själv. Syntaxen är (enligt mig) inte lika snygg som PHP, ett exempel:

PHP:

function foo($argument) {
   if ($argument) {
       $result = 0;
   } else {
       $result = 1;
   }
   return $result;
}

ASP:

Function foo(argument) 
   If argument
       result = 0
   Else 
       result = 1
   End If
   foo = result
End Function

Sedan finns det ju asp.net som man kan koda i C# och då blir det lite mer PHP-lik syntax. Har inte testat det själv men det jag hört om det verkar ganska bra.

Jag håller med om vad som sagts. Skam att sägas har jag lättare för ASP, bland annat för att felsökningen är lättare. Åtminstone i mina utvecklingsmiljöer -- PHP på Mac Apache, ASP på Win IIS. Felbeskrivning och radnummer stämmer till hundra i min ASP-miljö, medans PHP blir väldigt ungefärligt. Radnumret stämmer i princip aldrig i felkoden. Men PHP är helt klart snyggare, bättre och mer moraliskt renlärigt med fin syntax. ASP är kaos och krig. Det finns en uppsjö sätt att skriva samma kodsnutt som godkänns av tolken.

PHP
$minVar="hejsan"
Echo $minVar;

ASP
minVar="hejsan"
Response.Write minVar
Response.Write(minVar)
Response.Write (minVar)
Response.Write ( minVar )
Response.Write(minVar )
=minVar
osv

ASP är lätt, men slafsigt... och går inte att köra utanför Win-miljö på serversidan (ASP-chili för Apache lär inte kunna allt).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Sedan finns det ju asp.net som man kan koda i C# och då blir det lite mer PHP-lik syntax. Har inte testat det själv men det jag hört om det verkar ganska bra.

Det här låter som ett bra förslag för någon som är van vid PHP och inte vill kladda med VBScript. C# har snarlik syntax till PHP har jag hört.

• Oregistrerad
  • 2003-10-29 00:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
Det här låter som ett bra förslag för någon som är van vid PHP och inte vill kladda med VBScript. C# har snarlik syntax till PHP har jag hört.

Har kollat in lite C# kod dock aldrig själv skrivit något i det språket, min första blick över språket säger mig att det liknar Java väldigt mycket.

Försök övertyga dem om att köra PHP istället. Varför vill de ha ASP?

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 10:38

Om du har möjlighet att säga vad jag ska säga

Jag vet faktiskt inte varför man ska välja PHP riktigt.. gratis? That's all?

Dom har redan en väldigt stor site som verkar köra ASP all-over...

Om jag får skriva i PHP så blir jag överlycklig

Se det som en bra chans att bli fena på ASP också. Jag upplever att det är lätt att jobba med bägge. Du får ju större bredd om du lär dig ASP också. Och kan du PHP så vet du ju redan hur man jobbar med server-side-script, du måste bara snappa upp syntaxen för ASP, vilket inte ska vara alltför svårt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg

Den huvudsakliga fördelen med asp.net är att man kan separera logik från html-kod, vilket är svårt att göra på något snyggt sätt i php. Det är å andra sidan det enda positiva jag har att säga om asp.net. Även om de bakomliggande idéerna i grunden är väldigt bra har de implementerats på ett ogenomtänkt sätt, vilket gör det plågsamt svårt att göra lösningar som sträcker sig bortom vad Microsoft-programmerarna tänkte sig att man skulle kunna göra. För min egen del tar jag faktiskt hellre php:s besvärliga spaghettikods-syntax än att behöva brottas med asp.net:s monstruösa api och buggiga templatemotor, om jag nu måste välja mellan två onda ting.

1
Bevaka tråden