Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart kan du logga in på Microsoft-konton med Apple Watch

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple Watch-ägare får det snart ännu lite lättare att logga in på sina Microsoft-konton. Microsoft gör det möjligt att använda klockan för att godkänna en inloggning istället för att ange lösenordet.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-08-30 10:29

Trevligt!

Nu väntar jag bara på de nya AW som släpps i september (förhoppningsvis)!

Kommer bli en sådan om AW LTE får stöd hos Telia och Telenor. Någon som vet hur det går med det?

Ursprungligen av omartint:

Kommer bli en sådan om AW LTE får stöd hos Telia och Telenor. Någon som vet hur det går med det?

Inte hört något positivt på den fronten än. Håller tummarna för Tele2 själv

För mig blir det blir en S4 LTE... Oavsett om Telia annonserar stöd eller inte

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-08-30 12:26
Ursprungligen av BlackSmp:

För mig blir det blir en S4 LTE... Oavsett om Telia annonserar stöd eller inte

Kan man köra den med Telias nät utan officiellt stöd? Är väldigt intresserad av detta isf.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-30 12:30
Ursprungligen av omartint:

Kan man köra den med Telias nät utan officiellt stöd? Är väldigt intresserad av detta isf.

Den har inget sim kort, bara ett virituellt.

Detta har många operatörer motsatt sig eftersom de anser sig förlora kontroll över användarna. Apple försökte detta redan tidigare på iPhone men de fick ge sig. Nu smyg lanserade de virituella sim kort med apple watch.

Men det är faktist bättre för alla även operatörerna, mindre administrativt arbete mer fockus på det som genererar pengar, nöjda kunder.

Ursprungligen av omartint:

Kan man köra den med Telias nät utan officiellt stöd? Är väldigt intresserad av detta isf.

Nej, det kan man inte - men jag tänkte byta klocka och då tar jag LTE modellen och hoppas...:)

Ursprungligen av juanito:

Den har inget sim kort, bara ett virituellt.

Detta har många operatörer motsatt sig eftersom de anser sig förlora kontroll över användarna. Apple försökte detta redan tidigare på iPhone men de fick ge sig. Nu smyg lanserade de virituella sim kort med apple watch.

Men det är faktist bättre för alla även operatörerna, mindre administrativt arbete mer fockus på det som genererar pengar, nöjda kunder.

De förlorar väl ingen kontroll eftersom klockan går i par med telefonen? Det är inte ett stand-alone device utan måste alltid paras ihop med en telefon

Och kontrollen över användarna tappade de redan i och med att telefonerna inte är låsta till en operatör. Då spelar det ingen roll om SIM-kortet är fysiskt eller virtuellt.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-08-30 12:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, det kan man inte - men jag tänkte byta klocka och då tar jag LTE modellen och hoppas...:)

Ok, får bli samma sak även för mig! ?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-08-30 12:35
Ursprungligen av juanito:

Den har inget sim kort, bara ett virituellt.

Detta har många operatörer motsatt sig eftersom de anser sig förlora kontroll över användarna. Apple försökte detta redan tidigare på iPhone men de fick ge sig. Nu smyg lanserade de virituella sim kort med apple watch.

Men det är faktist bättre för alla även operatörerna, mindre administrativt arbete mer fockus på det som genererar pengar, nöjda kunder.

Håller med. Minns när detta var på G för iPhone, och gillade idéen grymt!

Hoppas att det kan komma tillbaka så småningom (när våra gamla sura telebolag vaknat upp).

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-30 12:35
Ursprungligen av BlackSmp:

De förlorar väl ingen kontroll eftersom klockan går i par med telefonen? Det är inte ett stand-alone device utan måste alltid paras ihop med en telefon

Jo de förlorar kontrollen de har med sim korten. Eftersom en Apple Watch med LTE fungerar utan telefon också.
De förlorar definitift möjligheter till kontroll utan vanliga sim kort för t.ex. telefoner.

Men de utövar väldigt lite kontroll i alla fall här i Finland, där korten går att använda hur man vill.

Ursprungligen av juanito:

Jo de förlorar kontrollen de har med sim korten. Eftersom en Apple Watch med LTE fungerar utan telefon också.
De förlorar definitift möjligheter till kontroll utan vanliga sim kort för t.ex. telefoner.

Men de utövar väldigt lite kontroll i alla fall här i Finland, där korten går att använda hur man vill.

Hur menar du att den fungerar utan telefon? Jag kan lämna telefonen hemma - men klockan fungerar inte utan ett abbonemang som är kopplat till en telefon

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-30 12:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur menar du att den fungerar utan telefon? Jag kan lämna telefonen hemma - men klockan fungerar inte utan ett abbonemang som är kopplat till en telefon

Jo det gör just LTE versionen om operatören stöder det. Vilket de inte gör i Sverige än.

Edit : https://www.apple.com/watch/cellular/

Jag korrigerar mig stöd finns i sverige från Tre
https://www.tre.se/applewatch

  • Medlem
  • 2018-08-30 12:56
Ursprungligen av juanito:

Jo de förlorar kontrollen de har med sim korten. Eftersom en Apple Watch med LTE fungerar utan telefon också.

Nej, du måste ha en iPhone med abonnemang för att kunna använda LTE på klockan. Att du inte behöver ha telefonen med dig är en sak, men telefonen måste finnas och vara parad med klockan så att de delar samma nummer.

Ursprungligen av juanito:

Jo det gör just LTE versionen om operatören stöder det. Vilket de inte gör i Sverige än.

Edit : https://www.apple.com/watch/cellular/

Jag korrigerar mig stöd finns i sverige från Tre
https://www.tre.se/applewatch

I den Applelänk som du länkar till så står det

Citat:

Check with your carrier to see if your iPhone plan is eligible for Apple Watch cellular service.

Du kopplar klockan till din telefon, du har inte ett separat abb till klockan. Jag tror att vi kanske pratar förbi varandra

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-30 14:56
Ursprungligen av BlackSmp:

I den Applelänk som du länkar till så står det
Du kopplar klockan till din telefon, du har inte ett separat abb till klockan. Jag tror att vi kanske pratar förbi varandra

Du verkar inte inse att det finns två versioner av series 3.

En med ett viriruellt sim kort som du faktiskt kan ringa med trots att din telefon är i en annan stad och inte med dig.

Den andra fungerar som förr och kräver koppling med telefonen för att fungera.

Med lte versionen måste tekniken stödas av operatören för att det ska fungera vilket enbart Tre stöder i sverige men int Tele eller Tele2

Med vanliga versionen krävs att telefoen är samman kopplad.

I finland finns det ingen operatör som stöder detta, titta på länkarna jag skickade.

Edit: tekniken hindrar inte att man kan ha ett separat abbonemang. Men det är just dörför operatörerna vägrar stöda virituella simkort på telefoner för att de tappar kontrollen över konsumenterna. Samt inkomster ifall man lägger allt på ett abonemang.

Vi som är två personer i familjen använder totalt 4 abonemang var det fjärde är från företaget jag jobbar på.

Så 3 abonemang som vi betalar för eftersom man slutat erbjuda parallella simkort här.

Senast redigerat 2018-08-30 16:07
Ursprungligen av juanito:

Du verkar inte inse att det finns två versioner av series 3.

En med ett viriruellt sim kort som du faktiskt kan ringa med trots att din telefon är i en annan stad och inte med dig.

Den andra fungerar som förr och kräver koppling med telefonen för att fungera.

Med lte versionen måste tekniken stödas av operatören för att det ska fungera vilket enbart Tre stöder i sverige men int Tele eller Tele2

Med vanliga versionen krävs att telefoen är samman kopplad.

I finland finns det ingen operatör som stöder detta, titta på länkarna jag skickade.

Edit: tekniken hindrar inte att man kan ha ett separat abbonemang. Men det är just dörför operatörerna vägrar stöda virituella simkort på telefoner för att de tappar kontrollen över konsumenterna. Samt inkomster ifall man lägger allt på ett abonemang.

Vi som är två personer i familjen använder totalt 4 abonemang var det fjärde är från företaget jag jobbar på.

Så 3 abonemang som vi betalar för eftersom man slutat erbjuda parallella simkort här.

Om du nu backar och läser om vad jag har skrivit så har jag aldrig sagt något annat än du kan ringa med LTE klockan utan att den har kontakt med telefonen. Jag har överhuvudtaget inte skrivit något om det.

Jag påpekade bara att klockan och telefonen måste vara parade med varandra. Jag använde ordet "kopplade" vilket kanske var olyckligt men... Men om du kan visa på att det finns någon Apple Watch som kan ringa utan att dela telefonnummer med en telefon så viker jag mig.

Ska vi tala abonnemang så har min familj ett abonnemang men tre olika device (2 telefoner och ett med enbart data till en iPad). Det är ett abonnemang men tre olika telefonnummer. Skulle Telia erbjuda stöd för Apple Watch så blir det en enhet till som ska kopplas till det abonnemanget men klockan och en telefon delar på samma telefonnummer.

Jag kan inte se att virtuella SIM-kort skulle minska operatörernas kontroll över enheterna. Du måste fortfarande koppla ditt device (IMEI) till ett abonnemang (IMSI) som är kopplat till en operatör. Det gör det iofs lättare för oss konsumenter att byta mellan operatörer utan att behöva byta ett fysiskt kort - men vi måste ändå programmera upp SIM (Subscriber Identity Module) med information som gör att enheten kan användas.

Men operatörerna har kontroll över sina nät och abonnenterna oavsett om det är lösa eller fasta/programmerbara SIM.

Som jag skrev så tror jag att vi talar förbi varandra och drar sträck i diskussionen för min del.

För att återgå till ämnet. TestFlight registrerad och appen installerad på klockan

Ursprungligen av BlackSmp:

För att återgå till ämnet. TestFlight registrerad och appen installerad på klockan

Samma här! Fungerar rikgtigt smidigt att logga in med klockan också ??

1
Bevaka tråden