Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man hacka en mac/iPhone?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2018-09-26 10:39

Jag har fått en sådant där hotmail om att jag blivit hackad. Min kamera skall ha spelat in mig och min telefon är numera kopierad. Hur stor chans är det att sådant fungerar på en mac/iphone? Med tanke på den störtsjö av hotmail som kommit nu i dagarna enligt tidningarna och polisen, kan det vara viktigt att veta vad som hackare kan göra mot en mac/iPhone.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-26 12:35

På en iphone skulle jag tro att det är obefintligt, på en mac beror på det på mycket tveksamma grejer du installerar.

Det är spam, de har inte spelat in eller hackat något.

Om du vill vara så säker du kan, installera Malwarebytes från https://www.malwarebytes.com

  • Medlem
  • Neverland
  • 2018-09-26 17:39

Låt mig gissa att du fått mail om besök på ”vuxensidor” med krav på betalning i Bitcoin. Isåfall bluff.

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1525045-...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-26 20:10

Har haft samma gmail sedan 2007, en mailadress som jag använder på flera hundra tjänster sidor, ja den går tom att hitta på google. Inte har jag fått ett enda spam i min inkorg. Dock har 4 mail det senaste 2 åren hamnat i skräpposten, mail från halvseriösa företag som jag haft konto på.

Mitt råd är att byta epostleverantör så som jag gjorde 07 när jag tröttnade på vad hotmail hade blivit.

Åh, jag önskar jag fick ett sånt mail så jag kunde jävlas med dem. Be om ett smakprov på vad de har som bevis.

Ursprungligen av reboot81:

Mitt råd är att byta epostleverantör så som jag gjorde 07 när jag tröttnade på vad hotmail hade blivit.

Nu handlade det väl om "hotmail" på svenska och inte "hotmail" på engelska...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-26 21:53
Ursprungligen av filuren:

Låt mig gissa att du fått mail om besök på ”vuxensidor” med krav på betalning i Bitcoin. Isåfall bluff.

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1525045-...

Surprise surprise – nästan varannan svensk man tittar på sidor med sexuellt innehåll online, av damerna är det 12% som studerar människor utan kläder på interwebben.
-SOI2017

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-27 06:32
Ursprungligen av reboot81:

Surprise surprise – nästan varannan svensk man tittar på sidor med sexuellt innehåll online, av damerna är det 12% som studerar människor utan kläder på interwebben.
-SOI2017

Nästan varannan man och 88% av kvinnorna ljuger om sina internetvanor i undersökningar

Senast redigerat 2018-09-27 08:59
  • Medlem
  • Lund
  • 2018-09-27 18:52
Ursprungligen av Json_81:

På en iphone skulle jag tro att det är obefintligt, på en mac beror på det på mycket tveksamma grejer du installerar.

Installerar? jag installerar inte ett skit som jag inte känner till innan. Dessutom när jag kollar skumma sidor så kör jag det i "inkognito" men jag förstår inte hur han fick min mailadress. En adress som jag inte använder heller... Hur funkar det?

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-09-27 18:54
Ursprungligen av reboot81:

Surprise surprise – nästan varannan svensk man tittar på sidor med sexuellt innehåll online, av damerna är det 12% som studerar människor utan kläder på interwebben.
-SOI2017

Ja, jag är inte vuxen jag är mer åt pensionärhållet. Libido är inte lika viktigt om man säger så. Så det är inte så ofta faktiskt men hur fasen kunde han veta min email?

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-09-27 18:56
Ursprungligen av pmarriott:

Åh, jag önskar jag fick ett sånt mail så jag kunde jävlas med dem. Be om ett smakprov på vad de har som bevis.

Förmodar att det bara är att gå in på en porrsida och titta en sekund så får du ett mail. Prova gärna

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-09-27 18:59
Ursprungligen av carlsson:

Det är spam, de har inte spelat in eller hackat något.

Om du vill vara så säker du kan, installera Malwarebytes från https://www.malwarebytes.com

Jag är försiktig med att installera saker hur vet jag att jag kan lita på Malwarebyte?

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-09-27 19:18

Jaha nu fick jag mitt fjärde utpressningsmail på en vecka. Denna gången med ett lösenord från förr och som jag inte använder alls. Ja, det har väl läkt ut. Tack för kommentarer och hjälp.

Ursprungligen av pmarriott:

Åh, jag önskar jag fick ett sånt mail så jag kunde jävlas med dem. Be om ett smakprov på vad de har som bevis.

Här har du ett mail som du kan jävlas med:

Citat:

Hallå!

Du kanske inte känner till mig och du kommer sannolikt att undra varför du får det här e-postmeddelandet, rätt?
I det här fallet hackade jag ditt konto (-minmailadress-). Jag har full tillgång till din enhet! (Jag skickade dig ett brev från ditt konto)
Faktum är att jag lade upp en skadlig kod på webbsidan för vuxna videor (porrmaterial) och du vet vad, du besökte den här webbplatsen för att ha kul (du vet vad jag menar).
Medan du tittade på videoklipp,
din webbläsare startade att fungera som en RDP (Remote Desktop) som har en keylogger som gav mig tillgång till din skärm och även webbkamera.
Omedelbart efter installationen, samlade mitt program alla dina kontakter från ditt Messenger, sociala nätverk och e-post.

Vad gjorde jag?
Jag gjorde en dubbel-screen videor. Först a delen visar videon du tittade på (du har en bra och ibland märklig smak), och andra delen visar inspelningen av din webbkamera.
Vad ska du göra?

Tja, tror jag, $700 är ett rimligt pris för vår lilla hemlighet. Du gör en betalning med hjälp av Bitcoin (om du inte vet det här, sök "hur man köper bitcoin" i Google).
BTC-adress: 19i2Zn4QMg5y9gDTRfLyPXaw2zY3ikPzqg
(Det är cAsE-känsligt, så kopiera och klistra in det)

Notera:
Du har 2 dagar för att göra betalningen.
(Jag har en specifik bildpunkt i det här meddelandet, och jag vet just nu att du har läst igenom det här mejlmeddelandet).

Om jag inte får Bitcoins, Jag kommer definitivt att skicka ut din videoinspelning till alla dina kontakter, inklusive familjemedlemmar, medarbetare, etc.

Men om jag får betalt, förstör jag videon omedelbart.

Detta är det icke-förhandlingsbara erbjudandet, så snälla slösa inte bort min personliga tid och din genom att svara på det här meddelandet.

Nästa gång - var försiktig!
Adjö!

Tyvärr så är avsändaren din egen adress, så det enda sättet du kan "jävlas" med denna spammer är att skriva något i meddelandet på din Bitcoin-inbetalning. ?

Edit: Ärendet är för övrigt "Frågan om din sinnesfrid."
*suck*

Ursprungligen av ariis:

Jag är försiktig med att installera saker hur vet jag att jag kan lita på Malwarebyte?

Vet och vet. Hur vet du att du kan lita på -sätt in valfrit företag här-?

Programvaran gör som den ska. Sen brukar jag avinstallera den efteråt. (De lägger in filer i Launchdaemon och Launchaegents-mapparna.)

Är jag osäker brukar jag googla lite.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-27 20:05
Ursprungligen av ariis:

Jaha nu fick jag mitt fjärde utpressningsmail på en vecka. Denna gången med ett lösenord från förr och som jag inte använder alls. Ja, det har väl läkt ut. Tack för kommentarer och hjälp.

Du har säkerligen haft konto på någon site som blivit hackad.
Skriv in mailadressen här och kolla:

https://haveibeenpwned.com

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-09-28 07:20

Naturligtvis skall jag googla och tack för förslaget.

1
Bevaka tråden