Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air kopplar inte till wifi

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett knepigt problem. Dotterns MacBook Air kopplar inte till wi-fi. Funkar bra i hennes lägenhet, på skolan men inte här hemma. Får upp att lösenordet är fel när vi försöker ansluta, trots att rätt lösenord är angett. Har internet via fiber som delas ut både som vanligt och 5ghz men inget fungerar. Har ”glömt” anslutningen och börjat om från början men det funkade ändå inte. Bor granne med ett hotell och det funkade att ansluta till deras wi-fi. Kan kolla i morgon vilken MacBook det är och vilket system hon har.

Hoppas att någon har en bra idé om vad felet är!

Testat att ta bort nätverket från listan bland alla sparade wifi-anslutningar?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testat att ta bort nätverket från listan bland alla sparade wifi-anslutningar?

Det var det jag menade med att jag försökt ”glömma” nätverket. Hjälpte tyvärr inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-29 06:30

Har ni andra tecken än A-Z i lösenordet? Och kan hon ha olika språk på tangentbordet och inställd tangentbordslayout?

Nej, bara ”vanliga” bokstäver i lösenordet.

Har varit med om detta med äldre routrar.
Uppdatera firmware i routern, och det kommer sannolikt att fungera.

Tyvärr, routern har redan senaste firmware som finns till den.

Ursprungligen av Greta723:

Tyvärr, routern har redan senaste firmware som finns till den.

Prova med en annan router om du har möjlighet.
Vad är det för märke?

Det är en D-link. Märkligt dock att det fungerade för några veckor sedan men nu är det helt omöjligt - och vi har inte ändrat något öht.

Har du en koppling till Time Capsule som är emellan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-01 09:24
Ursprungligen av Greta723:

Det är en D-link. Märkligt dock att det fungerade för några veckor sedan men nu är det helt omöjligt - och vi har inte ändrat något öht.

Testat med någon annan enhet hemma att glömma nätverket och sedan återansluta?
Startat om routern?
Kan det ligga en begränsning i hur många enheter som kan anslutas samtidigt? (för få IP-adresser, ej troligt med det felmeddelandet)

Ursprungligen av calinou:

Har du en koppling till Time Capsule som är emellan?

Nix, inget sånt emellan!

Ursprungligen av IngoX:

Testat med någon annan enhet hemma att glömma nätverket och sedan återansluta?
Startat om routern?
Kan det ligga en begränsning i hur många enheter som kan anslutas samtidigt? (för få IP-adresser, ej troligt med det felmeddelandet)

Alla andra enheter fungerar, tror även att jag testat att glömma och återansluta. Startat om routern x antal gånger. Kan inte vara begränsning av antal enheter då det varit flera anslutna tidigare och det har funkat.

Gjort en reset på routern? Typ sticka in ett gem i därför avsett hål. Har varit lösningen på flera märkligheter som under årens lopp drabbat Telias technicolor-routrar.

Nackdelen är att lösenord och andra inställningar går tillbaka till default.

Sedan kan ju routern vara kaputt också. Konsumentroutrar har ju inte sällan bara några års livslängd.

Kam vara så att jag har hittat felet. Finns en repeater inkopplad med samma namn o lösen som originalnätverket. Sonen vägrar att ändra ”för då blir det så jobbigt för honom”. Misstänker att det är något med den repeater som ställer till det?!

Prova att rycka ut repeatern. Skulle inte förvåna mig om det funkar finemang då!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-10-04 11:07
Ursprungligen av Greta723:

Kam vara så att jag har hittat felet. Finns en repeater inkopplad med samma namn o lösen som originalnätverket. Sonen vägrar att ändra ”för då blir det så jobbigt för honom”. Misstänker att det är något med den repeater som ställer till det?!

Snyggt jobbat! Men då låter det som att reportern är felaktigt installerad/ansluten, för den ska inte ha ett eget lösenord utan dela lösenordet med basstationen. Möjligen kan repetern får ett annat SSID (nätverksnamn), men det beror på hur du har valt att ställa in den.

Är månne repeatern inte alls en repeater utan inställd som en självständig enhet som på egen hand delar ut IP-adresser?

1
Bevaka tråden