Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med Bahnhof-router och Time Capsule

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejs.

Har ett problem, tror jag...

Har länge kört med 100/100 Telia Fiber i lägenheten, haft deras router bryggad och med wifi inaktiverat, kopplad till min TV (senaste 3GB modellen, ”mjölklitern”....) som fixat WiFi i lägenheten. Detta har funkat OK.

Men, här om dagen så upptäckte jag att vår förening plötsligt bytt till Bahnhof och deras 1000/1000.
Det var väl inte så tokigt då jag tidigare betalade 439kr/m för 100/100 från Telia, men nu fick 100kr/m på hyran för 1000/1000.

Efter en del pyssel fick jag fart på det nya, och mäter ca 350-450 ned/upp, vilket är helt ok sett till pris för mig, även om det är långt från 1000.

Men, jag tog kontakt med Bahnhof för att kolla om de kunde brygga sin router, och det skulle gå. Men kille sa attjag lika gärna kunde skippa hela deras router och bara köra med min TC, så slapp jag ju en burk och ett antal kablar. Bra idé tyckte jag.

Killen noterade min TC Mac-adress och reggade det i deras system. Nu skulle jag bara kunna koppla inkommande kabel direkt till TC och logga in mig på min användare, men det ville inte funka att köra utan deras router så vi gick tillbaka till att köra genom routern till min TC, och så långt kom vi, och mätte minst lika bra i prestanda.

Men vi upptäckte att det tjurade med att en inläggningsida för Bahnhof envisas med att dyka upp vilket de skulle försöka hitta orsaken till och återkomma.

När jag sen satt och kollade runt i inställningarna på min TC så upptäckte jag att den är i bryggat läge, och det är väl inte korrekt när den står som sist i kedjan och fixar WiFi? Och planen är ju att köra med enbart min TC och då ska den väl inte vara bryggad?

Jag testade att slå av bryggningen med det gick inte att få det hela att funka, TC hittades inte i nätet bl a. Så jag fick böka ett tag med att få tillbaka allt och att funka med bryggat genom BH-routern och min TC fortfarande bryggad.

Så, kan någon kunnig reda ut lite runt detta och hur jag ska ställa in allt för att det ska bli säkert och bra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-03 13:37

Om du endast har TC så ska den inte vara bryggad. Dvs. TC ska ha NAT påslaget.

Kör du TC och BHr så ska BHr vara bryggad och TC med NAT.

(Hur många IP-adresser tilldelas man av BH om routern är bryggad? ComHem delar ut max 4 st.)

Senast redigerat 2018-10-03 14:48
Ursprungligen av iSweden:

Om du endast har TC så ska den inte vara bryggad. Dvs. TC ska ha NAT påslaget.

Kör du TC och BHr så ska BHr vara bryggad och TC med NAT.

(Hur många IP-adresser tilldelas man av BH om routern är bryggad? ComHem delar ut max 4 st.)

Ja, det är så jag antog att det skulle vara med.

Men som det är nu med BH och var tidigare med Telia, så är deras router bryggad, och min TC också bryggad. Signalen går alltså från ingående till leverantörens bryggade router, vidare till min TC som också är bryggad och som då kör ut WiFi. Testar jag att ta bort bryggningen på TC så hittar inte nätverket den, och fick man väl igång det så blev det andra knas som att en inoggningssida från BH hela tiden dök upp på enheterna.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ja, det är så jag antog att det skulle vara med.

Men som det är nu med BH och var tidigare med Telia, så är deras router bryggad, och min TC också bryggad. Signalen går alltså från ingående till leverantörens bryggade router, vidare till min TC som också är bryggad och som då kör ut WiFi. Testar jag att ta bort bryggningen på TC så hittar inte nätverket den, och fick man väl igång det så blev det andra knas som att en inoggningssida från BH hela tiden dök upp på enheterna.

Om du fortfarande kommer till banhofs landningssida så har du antingen 1. Inte fått en publik ip. 2. Den gamla IP-adressen är låst på något sätt. 3. Din webbläsare strular.

Tidigare påstående stämmer. Du ska antingen kunna skita i bahnhofs hårdvara, alternativt brygga den och köra NAT på din TC.

Tycker Bahnhof kan hjälpa dig

Ursprungligen av barbapappa_86:

Om du fortfarande kommer till banhofs landningssida så har du antingen 1. Inte fått en publik ip. 2. Den gamla IP-adressen är låst på något sätt. 3. Din webbläsare strular.

Tidigare påstående stämmer. Du ska antingen kunna skita i bahnhofs hårdvara, alternativt brygga den och köra NAT på din TC.

Tycker Bahnhof kan hjälpa dig

Har varit i kontakt med både Apple Support, och BH support idag, så de är igång med att lösa saken men det var knepigt fenomen även för dem så de skulle kolla upp en del saker och återkomma. Hade långa samtal med båda där vi aktivt testade en massa olika saker men inte lyckades lösa det helt.

En idé kanske hade varit att göra en återställning på TC (men inte så att allt på hårddisken rensas utan det ska vara kvar) och sen börja om med inställningarna från noll. Vad tror ni om det, går det att göra och hur? Och så att jag har alla säkerhetskopior kvar på TC-backup.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Har varit i kontakt med både Apple Support, och BH support idag, så de är igång med att lösa saken men det var knepigt fenomen även för dem så de skulle kolla upp en del saker och återkomma. Hade långa samtal med båda där vi aktivt testade en massa olika saker men inte lyckades lösa det helt.

En idé kanske hade varit att göra en återställning på TC (men inte så att allt på hårddisken rensas utan det ska vara kvar) och sen börja om med inställningarna från noll. Vad tror ni om det, går det att göra och hur? Och så att jag har alla säkerhetskopior kvar på TC-backup.

Har du inte redan testat att återställa din TC så rekommenderar jag dig att göra det.
Går bra att återställa utan att tömma disken. Googla så hittar du en guide.

1
Bevaka tråden