Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdig ersättare till TimeCapsule - få ETT bra WiFi i HELA huset?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min dator förkunnar för mig att hårddisken i min TimeCapsule behöver repareras. Funderar på att låta den pensioneras i sin helhet men vet inte vad jag ska ersätta den med.
Vi bor i en 1 1/2-plansvilla. På bottenvåningen har vi en fiberkonverter med inbyggd wifi-router som ger ett trådlöst nätverk som fungerar hyfsat i den halvan av bottenvåningen. I hallen står den defekta TC'n som ger ett annat Wifi som också fungerar ganska bra på bottenvåningen. På ovanvåningen har vi en till TC som ger ett 3:e wifi som fungerar bra på ovanvåningen.
Nu när jag ändå ska ändra i hårdvarorna, är det någon som kan tipsa om en lösning där jag kan koppla in en hårddisk att köra TimeMachine mot, gärna från flera Macar och som ger ett bra Wifi i hela kåken?
Upplever idag att iOS-enheter, bärbara datorer osv inte hoppar över till närmare nätverk när jag rör mig i huset. Kommer upp på ovanvåningen och tycker att internet är segt på iphonen och då ser jag att den klamrar sig fast vid bottenvåningens wifi trots att en router med ett annat wifi står 2 meter bort. Måste byta manuellt för att få lite fart i uppkopplingen.

Ursprungligen av pmarriott:

...är det någon som kan tipsa om en lösning...

Budget?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-09 12:36

Ubiquiti AC-AP lite eller pro för wifi (accesspunkter). De fixar handover när du går mellan våningarna.
Deras Unified Security Gateway är en bra router med, men tror inte man kan lösa time machine med den.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-10-09 12:58
Ursprungligen av Json_81:

De fixar handover när du går mellan våningarna.

https://www.wi-fi.org/knowledge-center/faq/ho...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-10-09 13:03
Ursprungligen av pmarriott:

Min dator förkunnar för mig att hårddisken i min TimeCapsule behöver repareras. Funderar på att låta den pensioneras i sin helhet men vet inte vad jag ska ersätta den med.
Vi bor i en 1 1/2-plansvilla. På bottenvåningen har vi en fiberkonverter med inbyggd wifi-router som ger ett trådlöst nätverk som fungerar hyfsat i den halvan av bottenvåningen. I hallen står den defekta TC'n som ger ett annat Wifi som också fungerar ganska bra på bottenvåningen. På ovanvåningen har vi en till TC som ger ett 3:e wifi som fungerar bra på ovanvåningen.
Nu när jag ändå ska ändra i hårdvarorna, är det någon som kan tipsa om en lösning där jag kan koppla in en hårddisk att köra TimeMachine mot, gärna från flera Macar och som ger ett bra Wifi i hela kåken?
Upplever idag att iOS-enheter, bärbara datorer osv inte hoppar över till närmare nätverk när jag rör mig i huset. Kommer upp på ovanvåningen och tycker att internet är segt på iphonen och då ser jag att den klamrar sig fast vid bottenvåningens wifi trots att en router med ett annat wifi står 2 meter bort. Måste byta manuellt för att få lite fart i uppkopplingen.

Finns det:

  • fiberkonverter med inbyggd wifi-router som ger ett trådlöst nätverk

  • den defekta TC'n som ger ett annat Wifi

  • TC som ger ett 3:e wifi

Har dessa tre wifi-nätverk samma eller olika namn (SSID)? Lite oklart, men jag funderar på om "måste byta manuellt" betyder att det är tre olika.

Ursprungligen av frazze:

Finns det:

  • fiberkonverter med inbyggd wifi-router som ger ett trådlöst nätverk

  • den defekta TC'n som ger ett annat Wifi

  • TC som ger ett 3:e wifi

Har dessa tre wifi-nätverk samma eller olika namn (SSID)? Lite oklart, men jag funderar på om "måste byta manuellt" betyder att det är tre olika.

Det är nog så att de har tre olika nätverk, så fattar jag texten i alla fall.

Det bästa i de här lägena är att konfa alla nätverken identiskt. Samma SSID och samma lösen. Då ska uppkopplingen mot rätt AP fungera optimalt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-09 14:00

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/11500...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Budget?

Priset är underordnat.

Ursprungligen av frazze:

Finns det:

  • fiberkonverter med inbyggd wifi-router som ger ett trådlöst nätverk

  • den defekta TC'n som ger ett annat Wifi

  • TC som ger ett 3:e wifi

Har dessa tre wifi-nätverk samma eller olika namn (SSID)? Lite oklart, men jag funderar på om "måste byta manuellt" betyder att det är tre olika.

Korrekt.
3 olika SSID just för att kunna se vilken router som är uppkopplad mot aktuell enhet vid varje tillfälle.

Ursprungligen av carlsson:

Det är nog så att de har tre olika nätverk, så fattar jag texten i alla fall.

Det bästa i de här lägena är att konfa alla nätverken identiskt. Samma SSID och samma lösen. Då ska uppkopplingen mot rätt AP fungera optimalt.

Hur vet jag att t ex min iPhone är ansluten mot routern på ovanvåningen och inte bottenvåningen om de har samma SSID? Varför skulle telefonen lättare hoppa mellan nätverken om de har samma SSID?

Ursprungligen av pmarriott:

Hur vet jag att t ex min iPhone är ansluten mot routern på ovanvåningen och inte bottenvåningen om de har samma SSID? Varför skulle telefonen lättare hoppa mellan nätverken om de har samma SSID?

För att det är så WiFi fungerar (i teorin ska).

Tänk dig att du är på ett stort ställe, och frågar efter access till det trådlösa nätet. Vill du då få en lista på vilka trådlösa nät som du ska använda beroende på var du är, eller vill du få ett (1) Wifi och lösenord som du kan använda?

Det är så här jag har lärt mig, och ställer in större nätverk. Det finns mängder av åsikter om detta, och i teorin så ska din enhet alltid välja den bästa signalen, oavsett vilket WiFi du är kopplat till. Eftersom det inte fungerar som du har tänkt, så kan ett gemensamt SSID fungera bättre.

Med appen Netanalyzer har jag för mig att det går att se vilken AP du är kopplad till. Där har du även en testfunktion för att se hastighet. Det kanske finns bättre appar, i så fall får någon gärna tipsa om det!

Tipsar även om denna produkt om man är sugen på att köpa nytt: https://www.macrumors.com/2018/10/09/amplifi-...

Kan tillägga att jag helst köper av svensk välrenommerad återförsäljare.

Ursprungligen av carlsson:

För att det är så WiFi fungerar (i teorin ska).

Tänk dig att du är på ett stort ställe, och frågar efter access till det trådlösa nätet. Vill du då få en lista på vilka trådlösa nät som du ska använda beroende på var du är, eller vill du få ett (1) Wifi och lösenord som du kan använda?

Det är så här jag har lärt mig, och ställer in större nätverk. Det finns mängder av åsikter om detta, och i teorin så ska din enhet alltid välja den bästa signalen, oavsett vilket WiFi du är kopplat till. Eftersom det inte fungerar som du har tänkt, så kan ett gemensamt SSID fungera bättre.

Med appen Netanalyzer har jag för mig att det går att se vilken AP du är kopplad till. Där har du även en testfunktion för att se hastighet. Det kanske finns bättre appar, i så fall får någon gärna tipsa om det!

Tipsar även om denna produkt om man är sugen på att köpa nytt: https://www.macrumors.com/2018/10/09/amplifi-...

Citat:

Tänk dig att du är på ett stort ställe, och frågar efter access till det trådlösa nätet. Vill du då få en lista på vilka trådlösa nät som du ska använda beroende på var du är, eller vill du få ett (1) Wifi och lösenord som du kan använda?

Jo, men det är av praktiska skäl. Har svårt att se varför telefonen skulle hoppa lättare mellan 10 nät med identiska namn än 10 nät med individuella namn.

Ursprungligen av pmarriott:

Jo, men det är av praktiska skäl. Har svårt att se varför telefonen skulle hoppa lättare mellan 10 nät med identiska namn än 10 nät med individuella namn.

Jag också. Men du efterlös förslag på lösning.

Ursprungligen av carlsson:

Jag också. Men du efterlös förslag på lösning.

Jo, men jag skulle gärna vilja förstå logiken bakom.

Ursprungligen av pmarriott:

Jo, men jag skulle gärna vilja förstå logiken bakom.

Jag också.
Som jag skrev så går åsikterna isär om man ska köra med separata SSID eller behålla samma. Ingen verkar dock kunna ge ett exakt svar varför det är si eller så. Och som jag skrev – Jag kör hellre med samma, det har fungerat bra för mig.
Får du reda på något konkret får du gärna uppdatera tråden!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-13 10:43
Ursprungligen av pmarriott:

Kan tillägga att jag helst köper av svensk välrenommerad återförsäljare.

https://www.lohelectronics.se

Ursprungligen av pmarriott:

Jo, men det är av praktiska skäl. Har svårt att se varför telefonen skulle hoppa lättare mellan 10 nät med identiska namn än 10 nät med individuella namn.

Har näten olika namn hoppar den först när den tappar kontakten med det nät den för tillfället är ansluten till. Har alla accesspunkter samma namn (SSID) kan den hoppa mellan varje accesspunkt innan den förlorar kontakten med den accesspunkt den för tillfället är ansluten till. Hur bra detta fungerar beror på hur bra denna funktion är implementerad i varje accesspunkt men även i den enhet som ansluter. Själv kör jag med Ubiquitis utrustning och det fungerar väldigt bra.

Hur många kvadratmeter skall du täcka med trådlöst nätverk och hur många enheter skall vara anslutna till nätverket?

Ursprungligen av nyllet83:

Har näten olika namn hoppar den först när den tappar kontakten med det nät den för tillfället är ansluten till. Har alla accesspunkter samma namn (SSID) kan den hoppa mellan varje accesspunkt innan den förlorar kontakten med den accesspunkt den för tillfället är ansluten till. Hur bra detta fungerar beror på hur bra denna funktion är implementerad i varje accesspunkt men även i den enhet som ansluter. Själv kör jag med Ubiquitis utrustning och det fungerar väldigt bra.

Hur många kvadratmeter skall du täcka med trådlöst nätverk och hur många enheter skall vara anslutna till nätverket?

Då pratar du väl egentligen om tex mesh? Att 10st olika nätverk som råkar ha samma namn får dem inte att tex lämna över lättare.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då pratar du väl egentligen om tex mesh? Att 10st olika nätverk som råkar ha samma namn får dem inte att tex lämna över lättare.

Mesh är ett alternativ men jag pratar om att ha flera accesspunkter anslutna med kabel för att bygga ett trådlöst nätverk som täcker en stor yta och där de anslutna klienterna ansluts till den lämpligaste accesspunkten varefter du rör dig runt i området som täcks av det trådlösa nätverket. Här hanteras accesspunkterna centralt av en controller och inte att man loggar in i varje enhet enskilt och konfigurerar. På samma sätt som man bygger större trådlösa nätverk på företag, myndigheter etc.

Jag tolkade inlägget som om att det var ett nätverk men med tre olika utrustningar som hade varsit eget SSID. Men missförstod jag det hela och det är det tre separata nätverk med olika IP-nät, default gateways, DHCP, DNS, SSID etc så blir det en annan sak.

Det är en 1 1/2-plansvilla med 125 m2 på bottenplanet. Skulle vilja ställa 1 st wifi-router centralt på bottenvåningen som ger bra kräm ända ut i gavelspetsarna.
Kan ha flera accesspunkter dock, finns gott om nätverksuttag runtom i huset.

Ursprungligen av pmarriott:

Det är en 1 1/2-plansvilla med 125 m2 på bottenplanet. Skulle vilja ställa 1 st wifi-router centralt på bottenvåningen som ger bra kräm ända ut i gavelspetsarna.
Kan ha flera accesspunkter dock, finns gott om nätverksuttag runtom i huset.

Hur många enheter kommer vara anslutna via wifi?

Vad använder du dig av för switch idag om du har många nätverksuttag runtom i huset?

Senast redigerat 2018-10-13 23:23
Ursprungligen av nyllet83:

Hur många enheter kommer vara anslutna via wifi?

Vad använder du dig av för switch idag om du har många nätverksuttag runtom i huset?

Det behövs ju som bekant något i ena änden. Har en switch centralt som går till ett antal nätverksuttag.

Rör sig om upp till 15 enheter.

Ursprungligen av pmarriott:

Det behövs ju som bekant något i ena änden. Har en switch centralt som går till ett antal nätverksuttag.

Rör sig om upp till 15 enheter.

Som Json_81 redan föreslagit tidigare i tråden skulle jag investera i accesspunkter från Ubiquiti. 2-3 st borde vara lämpligt beroende på material i väggar och tak samt täckning utanför huset. Har du höga krav på överföringshastigheter är AC Pro att föredra annars fungerar AC Lite bra.

Förstod jag dig rätt att du har en router idag med wifi vid fiberkonverteraren?
När du införskaffat accesspunkterna slår du av wifi i din router och i dina TC. De nya accesspunkterna kommer då efter du konfigurerat dem i controllern synas med ett SSID och dina klienter kommer hoppa mellan accesspunkterna när de rör sig runt i huset. Vill du se till vilken accesspunkt en viss enhet är ansluten till loggar du bara in i controllern och ser efter. Controllern installerar du mjukvaran för på en dator alternativ skaffar du även en Cloud Key.

Har man två Ubiquiti AP, kan man t.ex. ha den ena i norra ändan i nedre delen av huset och den andra i södra ändan i övre delen av huset. Då borde det bli rätt bra täckning i hela huset, båda täcker varsin halva av huset (ena norra halvan och den andra södra halvan)!

Senast redigerat 2018-10-15 12:17
1
Bevaka tråden