Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple slutar redovisa hur många Iphone de sålt

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av keptang:

Samma valuta-förutsättningar gäller alla tillverkare.

Ja det är absolut ingen ursäkt för oss som konsumenter, speciellt när vi ser andra tillverkare sälja till en mindre förtjänst utomlands.

Apple är så noga på att inte förlora en krona att de hellre höjer för att vara säkrade.
Så därför får de inga mer pengar av mig på hårdvara i år förutom aw4, troligen inte nästa år heller.

  • Medlem
  • 2018-11-05 21:29
Ursprungligen av Mackan1984:

Ja det är absolut ingen ursäkt för oss som konsumenter, speciellt när vi ser andra tillverkare sälja till en mindre förtjänst utomlands.

Apple är så noga på att inte förlora en krona att de hellre höjer för att vara säkrade.
Så därför får de inga mer pengar av mig på hårdvara i år förutom aw4, troligen inte nästa år heller.

Aktien ned 9.5 procent nu
Intressant att se när den vänder upp igen

Ursprungligen av PaO:

Aktien ned 9.5 procent nu
Intressant att se när den vänder upp igen

Hoppas den går ner mer ?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-05 22:49
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Detta tycker jag är en positiv effekt av att de höjt priserna. Att byta telefon varje år tycker jag är alldeles för ofta. Och jag tvivlar på att någon kan komma med bra argument till att de behöver byta till den nyaste telefonen varje år.

Dumt argument tycker jag. Det gick även tidigare att skippa flera generationer. Gick för min privata telefon själv från iPhone 5 till iPhone 8.

Ursprungligen av omartint:

Dumt argument tycker jag. Det gick även tidigare att skippa flera generationer. Gick för min privata telefon själv från iPhone 5 till iPhone 8.

Håller med dig så sett men alla borde investera som dig egentligen.
Är nog mindre procent smartphone-köpare som håller i sin mobil än bilköpare.
Kanske börjar bli sunt för miljö och för en själv att hålla i sin lur i 3-4 år och faktiskt se till att försäkra den.
Att laga en iPhone idag är ju 40%-60% av inköpspriset.
Att byta batteri är istället ca 5%.

Edit:
Fast apples begagnat-marknad är ju i högtryck fortfarande kom jag på ?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-06 00:26
Ursprungligen av Mackan1984:

Fast apples begagnat-marknad är ju i högtryck fortfarande kom jag på ?

Exakt!

Det är ju knappast så att de som köper nya telefoner varje/vartannat år slänger fullt fungerande modeller. De säljs som du påpekar på beg. marknad, eller ges bort till familjemedlemmar. De fortsätter att användas, och slängs inte till miljöåtervinning, så länge de fungerar och är dugliga.

Så knappast något argument för att heja på att Apple skall höja sina priser (som någon annan var inne på).

iPhone XR går heller inte så bra:
https://www.phonearena.com/news/apple-iphone-...

Däremot ser den äldre 8 serien ut att sälja fint.

Ursprungligen av johnh3:

iPhone XR går heller inte så bra:
https://www.phonearena.com/news/apple-iphone-...

Däremot ser den äldre 8 serien ut att sälja fint.

Dessa artiklar kommer ju vid varje iPhone-släpp men man vet ju inte vem man kan lita på efter apples nya strategi.
Så här såg tydligen oktober ut också:

Ursprungligen av Mackan1984:

Dessa artiklar kommer ju vid varje iPhone-släpp men man vet ju inte vem man kan lita på efter apples nya strategi.
Så här såg tydligen oktober ut också:

Sant svårt att veta vad som är sant. Men det är klart att man får mycket med iPhone 8 serien. 3D touch i displayen som inte iPhone XR har.
Känns lite som om Apples utbud av telefoner är för mycket nu. De borde ha lagt ner 8 serien och sålt XR nån tusenlapp billigare.

Då hade den så att säga passat in perfekt i produktportföljen. Fast det är min egen amatör analys. Hur det verkligen blir får vi se efter nåt kvartal.

Ursprungligen av johnh3:

Sant svårt att veta vad som är sant. Men det är klart att man får mycket med iPhone 8 serien. 3D touch i displayen som inte iPhone XR har.
Känns lite som om Apples utbud av telefoner är för mycket nu. De borde ha lagt ner 8 serien och sålt XR nån tusenlapp billigare.

Då hade den så att säga passat in perfekt i produktportföljen. Fast det är min egen amatör analys. Hur det verkligen blir får vi se efter nåt kvartal.

Jag vet inte, de prissatte den mittemellan iPhone 8 och iPhone 8 Plus men eftersom de bara kan lägga på valuta-växeln åt ett håll blir priserna helt fel utanför USA.
Hade jag varit ute efter en ny iPhone så hade jag valt xr faktiskt eftersom svärta i skärmen och 3D Touch inte är mina högsta preferenser.

Som konsument av Apple hoppas jag de får ett dåligt år för att förändra sin strategi och motivera investerarna att iPhone 8/plus och så klart 7 försvinner i utbudet till hösten och att detta års xr/xs får en resonlig dipp i priserna.

En till förhoppning är en förstärkt SEK eller en lätt dalande USD ?

Ursprungligen av omartint:

Exakt!

Det är ju knappast så att de som köper nya telefoner varje/vartannat år slänger fullt fungerande modeller. De säljs som du påpekar på beg. marknad, eller ges bort till familjemedlemmar. De fortsätter att användas, och slängs inte till miljöåtervinning, så länge de fungerar och är dugliga.

Så knappast något argument för att heja på att Apple skall höja sina priser (som någon annan var inne på).

Du tänker inte tillräckligt långt. Om telefonerna från början kostar mer leder det till att fler konsumenter håller fast vid dem en längre tid. Detta leder i sin tur till att telefonernas andrahandsvärde stiger, både genom att telefonerna kostat mer från början och genom att färre telefoner kommer ut på andrahandsmarknaden. Detta leder i sin tur till att det blir mer värt att laga sin nuvarande telefon än att bara köpa en ny när den går sönder. Allt detta leder alltså till en minskad konsumtion.

Med det sagt så ska ingen produkt vara dyr bara för den kan vara dyr, men samtidigt så är det inget fel på att kvalitetsprodukter kostar en del.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-06 12:54
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Du tänker inte tillräckligt långt. Om telefonerna från början kostar mer leder det till att fler konsumenter håller fast vid dem en längre tid. Detta leder i sin tur till att telefonernas andrahandsvärde stiger, både genom att telefonerna kostat mer från början och genom att färre telefoner kommer ut på andrahandsmarknaden. Detta leder i sin tur till att det blir mer värt att laga sin nuvarande telefon än att bara köpa en ny när den går sönder. Allt detta leder alltså till en minskad konsumtion.

Med det sagt så ska ingen produkt vara dyr bara för den kan vara dyr, men samtidigt så är det inget fel på att kvalitetsprodukter kostar en del.

Det kommer inte att vara så enkelt.

Om Apple höjer mycket mer än konkurrenterna så kommer fler att hoppa av iOS och gå för Androidbaserade enheter. Där finns en helt annan nivå av enheter som är både billiga och rimliga i pris.

Så länge vi har fri konkurrens så kommer alltid alternativa produkter och tjänster att finns att tillgå. Sedan tar det självklar ett tag innan folk byter, eftersom många både är vana och har investerat sig delvis "fast" i ett visst ekosystem. Men helt oelastiskt (som jag uppfattar det att du förutsätter) är det inte. Apple agerar och verkar inte i ett helt vakum.

Sedan, om folk länger mindre pengar på telefoner så kanske de ökar konsumtionen av bilar eller semsterreso istället.

Världen är inte så enkel och svart-vit som du verkar vilja tro och få det till.

Man kan helt enkelt inte se det så isolerat som du gör. Förutom beg. marknad så finns som sagt konkurrerande telefoner från Samsung, och även många kinesiska pure players på stark fram marsch. Dessutom, förutom andra telefoner, så finns massor av alternativprodukter som folk kan lägga sin disponibla inkomst på.

Vill Apple vara seriös med att förlägna livslängden på sina produkter så skulle de se till att sluta med planerade livslängder där uppdateringar saboterar och försämrar äldre telefoner, se till att det går att byta batteri själv i telefonerna (så man inte måste lämna in på service), och se till att det finns möjlighet att expandera lagringen med minneskort när man slagit i taket för utrymme på sin nuvarande telefon.

Detta kommer självklart Apple inte att sluta med. Det ligger som sagt inte i deras affärsintresse.

Vad som däremot ligger i deras affärsintresse är att maximera vinsten för ägarna, och nu på en mättad marknad med svag utveckling av omsättningen så innebär det för de att höja priset och maximera vinstmarginalen så mycket det bara går (och så långt som deras kunder accepterar att betala). Ju närmare de ligger denna smärtgränsen och lyckas optimera detta, ju mer pengar tjänar de.

Där har du det verkliga motivet. Sedan får du självklart tro och drömma vad du vill.

Ursprungligen av omartint:

Det kommer inte att vara så enkelt...

Jag föreslår att du läser mitt inlägg igen. Ingenstans nämner jag ett specifikt märke. Jag talar om konsumtion av telefoner generellt. Mina argument gäller för den delen även andra produkter än telefoner.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-07 11:21
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Jag föreslår att du läser mitt inlägg igen. Ingenstans nämner jag ett specifikt märke. Jag talar om konsumtion av telefoner generellt. Mina argument gäller för den delen även andra produkter än telefoner.

Jag skulle säga för att ditt argument skall fungera så måste man höja priserna på just alla produkter, resor, etc.

Eller så få man sänka de disponibla inkomsterna (får samma effekt som att höja priserna på allt).

Vi kan ju börja med din lön då.

Ursprungligen av omartint:

Jag skulle säga för att ditt argument skall fungera så måste man höja priserna på just alla produkter, resor, etc.

Eller så få man sänka de disponibla inkomsterna (får samma effekt som att höja priserna på allt).

Vi kan ju börja med din lön då.

Åter igen missar du tyvärr poängen. Om du hade läst hela inlägget hade du kanske sett att jag skrev att ingen produkt ska vara dyr bara för den kan vara dyr, men samtidigt så är det inget fel på att kvalitetsprodukter kostar en del.

Poängen är den att det idag finns alldeles för mycket billiga ”krimskrams-produkter” och folk med en ”slit och släng” mentalitet. Det är bättre att premiera kvalitetsprodukter som utvecklats för att hålla längre, och då är det rimligt att de även kostar mer. Pga. detta tycker jag att fokus istället ska ligga på annat än antal sålda produkter. Som Tim Cook själv har sagt så arbetar de för att sälja bäst produkter och inte flest produkter. Huruvida han menar det eller inte är inte det väsentliga i denna diskussion. Det väsentliga är att fler individer och företag borde prioritera kvalitet framför kvantitet, och då även inse att enskilda produkter kan kosta lite mer.

Eller som min gamla chef kunde säga: "Det är mycket pengar men det är inte dyrt..." om vissa saker

Saker kan kosta mycket utan att vara dyra
Sakar kan kosta lite men samtidigt vara dyra

Det beror på omständigheterna

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-07 22:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Eller som min gamla chef kunde säga: "Det är mycket pengar men det är inte dyrt..." om vissa saker

Saker kan kosta mycket utan att vara dyra
Sakar kan kosta lite men samtidigt vara dyra

Det beror på omständigheterna

Absolut. Håller med helt!

Jag kan utan problem köpa prylar för 100-200 papp, men rata prylar för 5-10 papp för att de inte är lika prisvärda i förhållande till vad man får.

Fast nu snackar vi lite annat än tråkiga miljöfrågor. Vilket iofs är roligare, så inte mig emot.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-07 23:09
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Åter igen missar du tyvärr poängen. Om du hade läst hela inlägget hade du kanske sett att jag skrev att ingen produkt ska vara dyr bara för den kan vara dyr, men samtidigt så är det inget fel på att kvalitetsprodukter kostar en del.

Poängen är den att det idag finns alldeles för mycket billiga ”krimskrams-produkter” och folk med en ”slit och släng” mentalitet. Det är bättre att premiera kvalitetsprodukter som utvecklats för att hålla längre, och då är det rimligt att de även kostar mer. Pga. detta tycker jag att fokus istället ska ligga på annat än antal sålda produkter. Som Tim Cook själv har sagt så arbetar de för att sälja bäst produkter och inte flest produkter. Huruvida han menar det eller inte är inte det väsentliga i denna diskussion. Det väsentliga är att fler individer och företag borde prioritera kvalitet framför kvantitet, och då även inse att enskilda produkter kan kosta lite mer.

Nu säger du emot dig själv lite (eller ganska mycket, beroende på hur tydlig man vill vara).

Du talade själv om i tidigare inlägg att det var just det ökade priset i sig som var poängen för att rädda miljön. Inte ökad kvalitet.

Du missar alltså att själv läsa vad du själv skrivit.

Är det ökad byggkvalitet eller annat för att förlänga livstiden (istället för idag som Apple att aktivt förkorta den) så håller jag med dig till 100%. Trots att jag inte är någon miljönisse.

Om detta dock gäller de nya iPhonemodellerna är rätt oklart och återstår verkligen att se.

Bara för att man höjer priset ett par tusenlappar så behöver det inte automatiskt betyda att byggkvaliteten eller sådant som påverkar livslängden förbättras. Det är snarare naivt att tro att det alltid finns en sådan koppling. Bara att kika många dyra kläder och parfymer för att det inte stämmer. Där handlar det ofta mest om varumärket, och att vara exklusivt dyra för exklusiviteten i sig självt (och för att ha högre vinstmarginaler och tjäna mera).

Senast redigerat 2018-11-07 23:20
Ursprungligen av omartint:

Nu säger du emot dig själv lite (eller ganska mycket, beroende på hur tydlig man vill vara).

Du talade själv om i tidigare inlägg att det var just det ökade priset i sig som var poängen för att rädda miljön. Inte ökad kvalitet.

Du missar alltså att själv läsa vad du själv skrivit.

Är det ökad byggkvalitet eller annat för att förlänga livstiden (istället för idag som Apple att aktivt förkorta den) så håller jag med dig till 100%. Trots att jag inte är någon miljönisse.

Om detta dock gäller de nya iPhonemodellerna är rätt oklart och återstår verkligen att se.

Bara för att man höjer priset ett par tusenlappar så behöver det inte automatiskt betyda att byggkvaliteten eller sådant som påverkar livslängden förbättras. Det är snarare naivt att tro att det alltid finns en sådan koppling. Bara att kika många dyra kläder och parfymer för att det inte stämmer. Där handlar det ofta mest om varumärket, och att vara exklusivt dyra för exklusiviteten i sig självt (och för att ha högre vinstmarginaler och tjäna mera).

Tyvärr, men du lägger hela tiden in alldeles för mycket egen tolkning i vad jag menar, och blandar ihop det med vad jag faktiskt skriver, för att vi ska kunna ha en vettig diskussion.

Möjligen kan Apple få en boost på sin telefonförsäljning framöver. En av deras värsta konkurrenter inom flaggskeppskategorin Huawei har med sin Mate 20 Pro stora displayproblem:
https://www.gizmochina.com/2018/11/05/huawei-...

Av döma av en tråd på Swedroid dessvärre ett rätt vanligt problem. Huawei Mate 20 Pro skulle ju vara årets android kung inom mobiler. Förra året var det Samsung med sin Note 8 som kunde brinna. Nu ser Huawei att ha fått sitt ”display gate”.
I slutändan tror jag det kan gynna Apple i vart fall kortsiktigt.

Smartphone marknaderna i USA, Europa, Kina etc..börjar bli rätt mättade. Det drabbar Apple och alla andra märken också.
Då återstår Afrika, Indonesien, Indien och så kallade utvecklingsländer med konsumenter som ska uppgradera sina dumtelefoner.

Det är väl där Apple kommer att ha de största utmaningarna. Indien är en nyckelmarknad.
Men där har de haft det svårt:
https://www.reuters.com/article/us-apple-indi...

Blir intressant om de nån gång lyckas "knäcka" den marknaden eller om tåget har gått.

Ett inlägg borttaget, det finns en PM-funktion om man vill ha en 1:1 diskussion med varandra.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-10 14:02
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Tyvärr, men du lägger hela tiden in alldeles för mycket egen tolkning i vad jag menar, och blandar ihop det med vad jag faktiskt skriver, för att vi ska kunna ha en vettig diskussion.

Jag citerade fem olika citat från tidigare postningar i tråden där du hänvisar till just priset som argument för miljön, men det togs av moderatorn. Det var/är fakta vad du exakt skrivit själv, och ganska odiskutabelt svart på vitt.

Men vi lämnar det och försöker fokusera på konkreta argument och sakfrågan (jag skippar att bemöta dina ständiga personangrepp mot mig om att jag inte kan läsa och tolka saker, då jag inte går ner på den nivån). Konkret så är det följande punkter:

1. Vad jag hävdar är att det att höja priserna för miljöns skull kanske stämmer, men då måste man höja på alla konsumtionsvaror och tjänster som påverkar miljön. Eller minska den disponibla inkomsten för köparna. Samma resultat.

2. Produkter med god kvalitet håller jag med om är bra, och troligen i många fall bra även för miljön (även om det inte är just min personliga bevekelsegrund). Här verkar det som om vi är ganska så överens.

3. Vad jag däremot inte håller med dig om, och som du (av glömska eller taktik) låter bli att svara på, är att bara för att man höjer priset på en produkt så är det inte givet att hållbarheten och livslängden automatiskt ökar.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-10 14:03
Ursprungligen av johnh3:

Smartphone marknaderna i USA, Europa, Kina etc..börjar bli rätt mättade. Det drabbar Apple och alla andra märken också.
Då återstår Afrika, Indonesien, Indien och så kallade utvecklingsländer med konsumenter som ska uppgradera sina dumtelefoner.

Det är väl där Apple kommer att ha de största utmaningarna. Indien är en nyckelmarknad.
Men där har de haft det svårt:
https://www.reuters.com/article/us-apple-indi...

Blir intressant om de nån gång lyckas "knäcka" den marknaden eller om tåget har gått.

Exakt. Detta är orsaken till att Apple vill höja priserna och sina vinstmarginaler på de marknader som de har en trogen skara kunder. De ser helt enkelt att detta är det bästa sättet för de att öka sina vinster. (Har som sagt inget som helst med miljön eller att minska konsumtionen på jordklotet att göra.)

Jag tror också att Apple gör helt rätt (även om jag som kunde tycker det är lite tråkigt, så är det endast för deras ägare som de har ansvar). Helt naturligt givet hur marknaden har utvecklats. De är duktiga och smarta helt enkelt.

  • Medlem
  • 2018-11-10 17:01
Ursprungligen av omartint:

Exakt. Detta är orsaken till att Apple vill höja priserna och sina vinstmarginaler på de marknader som de har en trogen skara kunder. De ser helt enkelt att detta är det bästa sättet för de att öka sina vinster. (Har som sagt inget som helst med miljön eller att minska konsumtionen på jordklotet att göra.)

Jag tror också att Apple gör helt rätt (även om jag som kunde tycker det är lite tråkigt, så är det endast för deras ägare som de har ansvar). Helt naturligt givet hur marknaden har utvecklats. De är duktiga och smarta helt enkelt.

Helt rätt

Såvida kunderna följer med i prishöjningar och inte överger Apple. Allting handlar om att kunderna måste känna prisvärdhet i det de köper. Annars högre pris, färre kunder, högre pris, färre kunder osv

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-10 18:14
Ursprungligen av PaO:

Helt rätt

Såvida kunderna följer med i prishöjningar och inte överger Apple. Allting handlar om att kunderna måste känna prisvärdhet i det de köper. Annars högre pris, färre kunder, högre pris, färre kunder osv

De har nog helt klart räknat på det. Även om de kanske tappar några mindre % i marknadsandelar, så kan de genom att kraftigt höja vinstmarginalen per såld enhet, ändå totalt sätt tjäna mer pengar.

  • Medlem
  • 2018-11-10 20:59
Ursprungligen av omartint:

De har nog helt klart räknat på det. Även om de kanske tappar några mindre % i marknadsandelar, så kan de genom att kraftigt höja vinstmarginalen per såld enhet, ändå totalt sätt tjäna mer pengar.

Allt kan man göra i teorin men verkligheten är ibland något annat. Men Apple har kanske fler anställda som räknar på detta än skapar mjukvara för iPad Pro.
Nu var jag elak eller ?

Ursprungligen av PaO:

Allt kan man göra i teorin men verkligheten är ibland något annat. Men Apple har kanske fler anställda som räknar på detta än skapar mjukvara för iPad Pro.
Nu var jag elak eller ?

Det är du alltid mot Apple men det Apple valt att göra är ju ingen skillnad mot Samsung mfl som inte redovisar exakta siffror.
Dessutom har vi aldrig fått veta vilken modell som säljer mest, utan kan bara gå på ASP.
Det som skiljer sig nu är att vi har inga bevis mot dessa påståenden om förminskad iPhone-produktion faktiskt är osanna.
För historiskt har dessa alltid visat sig vara felaktig när apples kvartalsrapport kommit.

Sen har ju apples försäljning stagnerat precis som resten utav smartphone-branschen.
När vi ser huawei klättra upp på plats nr 2 äter de av kakan från Samsung, inte Apple.

Men Apple har en skyldighet att öka i vinst för sina investerare, så antingen får man hitta på en ny produkt som alla vill ha eller höja priset tills man hittar den produkten.
Jag tror apples val blir att satsa ännu mer på vinstdrivande mjukvara till sina produkter.

  • Medlem
  • 2018-11-11 16:39
Ursprungligen av Mackan1984:

Det är du alltid mot Apple men det Apple valt att göra är ju ingen skillnad mot Samsung mfl som inte redovisar exakta siffror.
Dessutom har vi aldrig fått veta vilken modell som säljer mest, utan kan bara gå på ASP.
Det som skiljer sig nu är att vi har inga bevis mot dessa påståenden om förminskad iPhone-produktion faktiskt är osanna.
För historiskt har dessa alltid visat sig vara felaktig när apples kvartalsrapport kommit.

Sen har ju apples försäljning stagnerat precis som resten utav smartphone-branschen.
När vi ser huawei klättra upp på plats nr 2 äter de av kakan från Samsung, inte Apple.

Men Apple har en skyldighet att öka i vinst för sina investerare, så antingen får man hitta på en ny produkt som alla vill ha eller höja priset tills man hittar den produkten.
Jag tror apples val blir att satsa ännu mer på vinstdrivande mjukvara till sina produkter.

Jag instämmer i det mesta du skriver
Och Apple var ensamma att redovisa siffror men det var ju för att det var till deras fördel. Nu när det inte är det längre så väljer de att ta bort det. Klart Apple behöver ha något som kompletterar iPhone då den är så stor del av vinsten. TV satsningen kanske är något som får fler att svälja de höga priserna.
Vi får väl se ?

Ursprungligen av PaO:

... något som får fler att svälja de höga priserna.
Vi får väl se ?

Jag tror snarare vi får se en prishöjning överallt vad gäller ”premium” eller ”flaggskepp” det kommande året.
Jag tror alla som inte redan gjort det kommer höja sina priser med mellan 10-20% år 2019.
Att försäljningen stagnerar är inte bara apples bekymmer.

Bevaka tråden